Vouchers zijn uitkomst voor retailers om verkoop te stimuleren
- Food-en-retail
- 31 mei 2016 @ 11:51
- Link
-
Iwan Mouton
Partner Manager
ActiePagina.nl - WinkelenZakelijk
- 31 mei 2016 @ 11:51
- Iwan Mouton
In de afgelopen jaren zijn we getuige geweest van vele veranderingen in het winkelgedrag van consumenten. Voor veel consumenten is het een uitdaging de balans te vinden tussen de stijgende kosten van levensonderhoud aan de ene kant en hun uitgavenpatroon aan de andere kant. Vooral bij de zogenoemde millenials; we merken dat juist deze groep er steeds meer op gaat letten of ze niet te veel geld uitgeven - of dat nu voor boodschappen, kleding of accessoires is.
Kopen voor de best mogelijke prijs is voor hen een doel op zich geworden – zelfs in gevallen wanneer dit niet nodig is – en dit heeft geleid tot het fenomeen dat nu bekend staat als 'slim shoppen'. Retailers moeten hierop inspelen en dus telkens weer nieuwe strategieën ontwikkelen om klanten te behouden en tegelijkertijd ook nog winst te maken.
Terwijl consumenten zichzelf uitdagen om steeds de beste prijs te vinden, worden retailers geconfronteerd met de uitdaging om op te vallen in een verzadigde markt, waar de concurrentie tussen pure-play en multi-channel retailers ieder jaar heviger wordt. Dit wordt nog eens versneld door het strooien met aanbiedingen, het afnemende loyaliteitsgevoel van de consument en de druk om uit te breiden naar andere markten – en dus ook op internationaal vlak de concurrentie aan te gaan.
Heel lang betekende ‘deals’ – vooral bij supermarkten, winkelketens en online winkels – het verminderen van voorraad of speciale 2-for-1 aanbiedingen. Deze korte termijn deals voor bepaalde producten zijn zonder twijfel efficiënt, maar ze hebben ook hun grenzen: uitverkopen hebben vandaag de dag niet per se meer dezelfde impact als jaren geleden nu winkelend publiek het hele jaar door toegang tot goedkopere producten heeft. Bovendien wordt bij dit soort acties dezelfde korting aan alle shoppers geboden, zelfs als een aantal van hen hier niets eens naar op zoek was en ook bereid was de volle prijs te betalen. Retailers moeten zich dus afvragen of ze hun kortingen beter anders kunnen inzetten, zodat ze worden aangeboden aan degenen die net nog dat klein duwtje nodig hebben om een definitieve aankoop te doen.
Vouchers kunnen een effectieve aanwinst zijn voor retailers die willen opvallen in een voortdurende prijzenoorlog. Dit idee is niet nieuw; de eerste 'voucher' werd gebruikt in 1887 toen Asa Candler shoppers met de hand geschreven kaartjes gaf, die recht gaven op een gratis flesje van zijn laatste drankje: Coca-Cola. In de afgelopen 125 jaar is de voucher markt flink gegroeid. Zo werden er in Nederland vorig jaar meer dan 13 miljard vouchers of coupons uitgegeven, waarvan 3,4 miljard digitaal. Alle daadwerkelijk ingewisselde vouchers hadden een totale waarde van 150 miljoen euro[i]. De voucher markt in Nederland is nog niet zo groot als in landen als de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk, maar blijft ieder jaar wel flink groeien.
De reden dat vouchers zo’n succes kunnen zijn, is omdat ze problemen voor zowel retailers als consumenten oplossen. De belangrijkste vraag die de hedendaagse shopper zichzelf namelijk continu stelt is of iets wel de juiste prijs heeft. Consumentenvertrouwen voor merken – en in het bijzonder de prijs - heeft een punt bereikt waar een meerderheid van de consumenten nu het gevoel heeft dat een product dat zonder enige korting verkocht wordt, te duur is[ii]. Met de opkomst van e-commerce en de vele vergelijkingssites is de prijzenoorlog nog intenser geworden, aangezien consumenten nog makkelijker prijzen kunnen vergelijken en de beste deal kunnen vinden. Retailers moeten er nu dus voor zorgen dat de consument weet dat ze een goede deal krijgen.
De digitale verschuiving van de afgelopen jaren heeft ook effect gehad op de manier waarop vouchers ingezet kunnen worden. Door het gebruik van single-use codes online kunnen retailers nu namelijk gepersonaliseerde aanbiedingen creëren. Deze zijn perfect aangepast op hun doelgroep en daarom vanuit het oogpunt van de consument nog waardevoller. De digitale verschuiving heeft de voucher ook belangrijk gemaakt in een omni-channel strategie. Bricks and mortar retailers vreesden dat e-commerce een aanslag zou betekenen op hun activiteiten, maar vouchers kunnen juist een brug slaan tussen on- en offline. Vier op de tien Nederlanders geeft namelijk aan dat ze het waarderen als ze relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen op hun smartphone die ze vervolgens kunnen inwisselen in een fysieke winkel1. Retailers kunnen dus door het sturen van digitale aanbiedingen en coupons ook de omzet in fysieke winkels vergroten.
Met dit in het achterhoofd, ben ik van mening dat vouchers – mits verstandig ingezet – echt kunnen helpen de omzet van retailers te verbeteren. Want, in tegenstelling tot wat velen denken, verlagen doelgerichte acties voor producten of categorieën niet de marge van de retailer, maar worden inkomsten juist verhoogd omdat er meer bezoekers naar een site (of winkel) worden getrokken en er over het algemeen een hogere gemiddelde orderwaarde is. En bovendien kan het ook nog goed zijn voor het imago, want uit onderzoek van Forrester en RetailMeNot in 2014 blijkt namelijk dat ruim twee derde van de consumenten van mening is dat vouchers een positieve invloed hebben op hoe ze een merk zien als dat merk ook vouchers aanbiedt.
Nu de online aankopen in Nederland dit jaar goed zijn voor 8,5%[iii] van alle consumentenaankopen en het winkelend publiek steeds meer op zoek is naar een goede deal, moeten retailers op slimme wijze de kracht van vouchers gebruiken om verkoop te stimuleren en de uitdagingen die het moderne shoppen met zich meebrengt om te zetten in een winstgevende kans.
Iwan Mouton
partner manager ActiePagina.nl
Bronvermelding:
[1] RetailMeNot and Centre for Retail Research, april 2015
[2] CCM Benchmark, 2013
[3] RetailMeNot and Centre for Retail Research, januari 2016
-
Iwan Mouton
- Werkt bij: ActiePagina.nl
- Functie: Partner Manager
- Website:http://www.actiepagina.nl
- Profiel »
- imago
- onderzoek
- aankopen
- actie
- doelgericht
- categorieën
- gemiddeld
- producten
- goede deal
- Forrester
- retailer
- coupon
- voucher
- visie
- mening
- marge
- merk
- orderwaarde
- consumenten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing