Verpakkingen - niet alleen voor de show

Verpakkingen - niet alleen voor de show
  • Food-en-retail
  • 30 jun 2016 @ 16:59
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenPackaging design

Toonaangevende innovaties, inspirerende ontwikkelingen en nieuwe benaderingen van duurzaamheid – dat is waar het allemaal om draait in de wereld van verpakkingen vandaag de dag. Niet voor niets is het jaarlijkse ‘Packaging Innovations’ in het Verenigd Koninkrijk een populair en drukbezocht evenement: de wereld van verpakkingen ontwikkelt zich razendsnel.

Dit geldt ook voor de telecomsector. Als er één ding is dat ik heb geleerd over de verpakkingsindustrie in mijn functie als projectmanager Development, dan is het dat de verpakking van een product net zo belangrijk is als het product zelf. Hoewel ik altijd probeer mensen te beoordelen op hun innerlijk, valt mijn oog tijdens het aanschaffen van een nieuw product altijd eerst op de verpakking. Want een verpakking is zoveel meer dan een doos. Het draait allemaal om bescherming, efficiëntie en voldoen aan klantbehoeften. Laat me dit wat verder uitleggen, op basis van praktijkervaringen.

Bescherming: survival of the fittest
Buiten alle andere functies is het belangrijkste doel van een verpakking bescherming bieden. Continue innovatie is van groot belang om te garanderen dat verpakkingen alle transportomstandigheden doorstaan. Bij Gigaset pro ontvangen we nul procent aan geretourneerde goederen met beschadigde verpakkingen. Hoe we dat bereiken? Ten eerste omdat onze verpakkingen verschillende kenmerken hebben om zo min mogelijk schade te garanderen. Neem de verpakking van onze Maxwell 10. De binnenkant van de doos bevat bruine kartonnen onderdelen, om te garanderen dat de zware voet van de Maxwell 10 goed op zijn plek blijft en geen andere elementen in de doos beschadigt. Of neem de E-flute-randen, die voorkomen dat de randen van de doos verpletterd worden tijdens opslag of transport.

We zorgen ook voor voldoende bescherming door de uitvoer van verschillende testen in ons Gigaset pro-testlaboratorium. Zo schudt een schoktest een product en de verpakking op elke mogelijke manier. En tijdens onze valtest valt een doos vanaf zestig centimeter hoogte op een stalen plaat, op zeven verschillende manieren en op elke zijde. Alleen de beste verpakkingen overleven dit zonder krassen.

Efficiëntie is het toverwoord
Verpakkingen moeten ook efficiënt zijn. Andere fabrikanten gebruiken vaak plastic rondom hun dozen om ze te beschermen tegen vuil of stof. Probeer dit probleem eens vanuit een innovatievere hoek te bekijken. Gigaset pro-dozen hebben bijvoorbeeld een speciale coating. Deze beschermt ze niet alleen tegen verschuiving tijdens transport en opslag, maar stoot ook vuil en stof af. Efficiënt, en ook nog eens beter voor het milieu én het oog.

Over het milieu gesproken, je kunt tegenwoordig niet om milieubewuste verpakkingsopties heen. Daarom bestaan onze verpakkingen uit 95 procent (buitenkant) en honderd procent (binnenkant) gerecycled papier. Dat papier kopen we niet in China om het vervolgens naar Europa te verschepen: we werken samen met lokale leveranciers. En als je de binnenkant van een Gigaset pro-doos bekijkt, vind je geen opvulmaterialen of bubbeltjesplastic.

Onze focus op efficiëntie gaat verder. Daarom komen onze dozen de fabriek binnen in platte vorm. Verpakkingsmachines bouwen ze automatisch om tot echte dozen, waarna ze gelijmd worden. Dozen handmatig in elkaar zetten? Overweeg een automatisch proces – het is goedkoper en sneller, en je weet zeker dat mensen in de fabriek de dozen vrijwel niet aan hoeven te raken. Zo garandeer je zo min mogelijk schade of fouten. Extra pluspunt is dat je je productielijn voor verpakkingen niet continu hoeft te veranderen. Bij Gigaset pro hebben we bijvoorbeeld maar vijf verschillende standaarddozen, waarmee we in totaal ruim 95 procent van onze producten verpakken.

Klantbehoeften – ‘plug and play’
Mijn belangrijkste advies? Verlies je klanten nooit uit het oog. In ons geval vragen producten voor resellers en producten voor eindgebruikers om verschillende verpakkingen. Dozen voor de b2b-markt vereisen bijvoorbeeld geen presentatiegedeelte om een product aantrekkelijk te tonen als de doos wordt geopend. Resellers installeren immers simpelweg het product, en enkele minuten later heeft de klant het apparaat al op zijn bureau staan. De verpakking wordt vrijwel direct weggegooid of al door de reseller meegenomen – vaak zien eindgebruikers de doos niet eens. De retailsector is een ander verhaal. Zeventig procent van de klanten beslist over de aankoop van een product in de winkel zelf, en de verpakking moet aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Voeg daarom een feature-overzicht toe aan een verpakking, zodat een consument direct ziet of een product aansluit bij zijn eisen. En maak de set-up van een product vooral niet te ingewikkeld. De klant heeft behoefte aan ‘plug and play’, en wil vooral niet te veel puzzelen.

Verpakkingen zijn een vak apart. En of je nu wel of niet van plan bent inspiratie op te gaan doen tijdens de volgende Packaging Innovations, onthoud een ding: een verpakking is niet alleen voor de show.

Heinz Schepers
projectmanager Development bij Gigaset pro 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken