[column] Verpakkingstaks
- Food-en-retail
- 19 nov 2018 @ 11:50
- Link
-
Anneke Ammerlaan
trendonderzoeker / food watcher
Ammerlaan & Mosch Vision on Food - Packaging designConceptenMarketing
- 19 nov 2018 @ 11:50
- Anneke Ammerlaan
Als de suikertaks het obesitasprobleem kan oplossen, dan moet een belasting op verpakking toch hetzelfde effect hebben. Met een verpakkingstaks wordt je beloond voor beter gedrag. Letterlijker kun je ‘De vervuiler betaalt’ niet interpreteren.
Een knuppel in het hoenderhok. Ik weet het. Maar volgens mij is het een super simpele en doeltreffende manier tot duurzaam leven. Je wordt beloond als je moeite doet om minder verpakking te gebruiken. En waarom? Omdat de manier waarop we leven net zo belangrijk is voor afwenden van een klimaatcatastrofe als technologie. Dat staat in het recent gepubliceerde rapport van het wetenschappelijk klimaatpanel (IPCC) van de VN. De naderende klimaatcatastrofe die dit wetenschappelijke panel ziet, vereist volgens de VN grote veranderingen. Het afwenden gaat veel geld kosten.
Het rapport stelt dat het beperken van de opwarming invloed zal hebben op alle lagen van de samenleving.
Volgens de regering mag de burger niet met de hoge kosten voor het klimaatakkoord worden opgezadeld. Dat kan nu (bijna) zonder moeite als je moet betalen voor je verpakking. Nu is dat omgekeerd; wie duurzaam wil leven betaalt meer. En ook… Wie rijk is profiteert meer. Je moet wel geld hebben om in zonnepanelen te kunnen investeren of in een elektrische auto. Met de verpakkingstaks profiteert iedereen. Iedere laag van de bevolking. Nou ja, de verpakkingsindustrie dan niet.
Kijk ik naar de ontwikkelingen dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men alles gewoon blijft verpakken in materiaal dat ietsjes beter is voor het milieu. Of de klant kan zichzelf milieubewust voelen door een katoenen zakje te gebruiken. Een leuk idee, maar er is nog maar weinig in de supermarkt dat onverpakt is, dus dat heeft ook niet zoveel effect. Nu waren de verpakkingsvrije supermarkten ook niet het ideaal, maar daar tussenin liggen vast heel veel mogelijkheden. Waarom geen (doorzichtige) bakjes met een barcode die je in de winkel zelf kunt vullen met uiteraard de producten van de barcode. En waarom kan ik eierdoosjes maar één keer gebruiken? Met belasting op verpakkingen komt, moet er wel een antwoord komen. Niet makkelijk voor de supermarkt maar op creatief vlak juist heel uitdagend.
Waar ik me onlangs qua verpakking aan ergerde? Dat de duurzame kippen die ik online bestelde ingepakt met droogijs in een soort aluminium warmhouddeken werden afgeleverd. Het weggooien van al die verpakking, maakte die kip gewoon minder lekker. Dat doe ik nooit meer. Hetzelfde gevoel gaf mij de online bestelde maaltijdbox. O, ja en dan een dingetje! Zou er niet een bezorgingstaks moeten komen? Er zijn zes redenen waarom de filedruk 20% is toegenomen: het groeiend aantal bezorgbusjes is er een van.
Anneke Ammerlaan
retail trendwatcher
foto boven: Sylvie Tittel / Unsplash
-
Anneke Ammerlaan
- Werkt bij: Ammerlaan & Mosch Vision on Food
- Functie: trendonderzoeker / food watcher
- Website:http://www.annekeammerlaan.nl
- Profiel »
- kip
- verpakking
- belasting
- knuppel
- regulering
- mvo
- marketing
- obesitasprobleem
- suikertaks
- Anneke Ammerlaan
- papier
- effect
- retail
- trend
- doos
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing