[column] Bierverpakkingen: Be(er) creative
![[column] Bierverpakkingen: Be(er) creative](/food-en-retail/weblog/2019/04/bierverpakkingen-be-er-creative/young-people-celebrating-in-nature-picture-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 16 apr 2019 @ 11:51
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - FoodPackaging design
- 16 apr 2019 @ 11:51
- Huib Burggraaf
Bier is hip en het aantal (lokale) brouwerijen groeit exponentieel. Volgens de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur staat de teller op dit moment op 530. Met de groei van het bieraanbod groeit ook de noodzaak van een onderscheidende bierverpakking.
De term ‘speciaalbier’ is volgens Misset Horeca[1] achterhaald. Ieder biertje is tegenwoordig speciaal, ook het ‘gewone doordrinkpilsje’. Hier ligt vanzelfsprekend een belangrijke rol voor de verpakking. Consumenten willen bier met een eerlijk verhaal en dat bij voorkeur lokaal gebrouwen wordt. Vertel dit verhaal via de verpakking.
Rebranding
Bestaande merken stappen massaal over op een nieuw verpakkingsdesign. Vorige maand nog lanceerde Alfa een nieuwe bierfles. Het nieuwe design is geïnspireerd op een tachtig jaar oude fles van de toenmalige Meens Bierbrouwerij. De fles benadrukt de ambacht en de rijke historie van het familiebedrijf. De naam en het logo zijn als embossing verwerkt en geven de fles een premium uitstraling.
Be(er) creative
Nieuwkomers op de biermarkt blinken uit in creativiteit. We zien bijzondere (en soms heel gewaagde) namen: ‘Bax Bier Oma’s Pruim’ en ‘Dikke l*l 3 bier’. Het kan tegenwoordig allemaal. Dit geldt ook voor de opmaak van de etiketten. Van kleurrijke cartoons tot typografische hoogstandjes. Het bierschap is een grafisch pronkstuk.
Yes we can
De bierfles krijgt steeds meer ‘concurrentie’ van het bierblikje. Er zijn zelfs biertjes die uitsluitend in blik worden verkocht, zoals Martin’s IPA 55. Blik heeft een aantal voordelen ten opzichte van flesjes. Moderne blikjes worden behandeld met een beschermlaag, zodat het bier en metaal niet met elkaar in contact komen. Er komt bovendien geen licht bij het bier, waardoor de smaak behouden blijft. Blik is licht transporteerbaar en kan - eenmaal leeg - teruggebracht worden tot een klein volume. Het materiaal is 100% oneindig recyclebaar. Daarnaast kunnen grafisch vormgevers zich helemaal uitleven op blik.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron:
[1] MissetHoreca
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- toenmalig
- verpakking
- nieuw
- Meens Bierbrouwerij
- Alfa
- marketing
- bierfles
- Huib Burggraaf
- fles
- VerpakkingXpert
- bier
- design
- food
- beer
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- [column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [Hortus sessie] Nescafé over... 01-02-2023
- Procter ziet winst iets dalen01-02-2023
- Anne & Max lanceert sharefunding... 31-01-2023
- Taster start met 'iconisch... 31-01-2023
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts... 30-01-2023
- Picnic mikt op prijsverlaging via... 30-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day