[column] Bierverpakkingen: Be(er) creative
- Food-en-retail
- 16 apr 2019 @ 11:51
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - FoodPackaging design
- 16 apr 2019 @ 11:51
- Huib Burggraaf
Bier is hip en het aantal (lokale) brouwerijen groeit exponentieel. Volgens de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur staat de teller op dit moment op 530. Met de groei van het bieraanbod groeit ook de noodzaak van een onderscheidende bierverpakking.
De term ‘speciaalbier’ is volgens Misset Horeca[1] achterhaald. Ieder biertje is tegenwoordig speciaal, ook het ‘gewone doordrinkpilsje’. Hier ligt vanzelfsprekend een belangrijke rol voor de verpakking. Consumenten willen bier met een eerlijk verhaal en dat bij voorkeur lokaal gebrouwen wordt. Vertel dit verhaal via de verpakking.
Rebranding
Bestaande merken stappen massaal over op een nieuw verpakkingsdesign. Vorige maand nog lanceerde Alfa een nieuwe bierfles. Het nieuwe design is geïnspireerd op een tachtig jaar oude fles van de toenmalige Meens Bierbrouwerij. De fles benadrukt de ambacht en de rijke historie van het familiebedrijf. De naam en het logo zijn als embossing verwerkt en geven de fles een premium uitstraling.
Be(er) creative
Nieuwkomers op de biermarkt blinken uit in creativiteit. We zien bijzondere (en soms heel gewaagde) namen: ‘Bax Bier Oma’s Pruim’ en ‘Dikke l*l 3 bier’. Het kan tegenwoordig allemaal. Dit geldt ook voor de opmaak van de etiketten. Van kleurrijke cartoons tot typografische hoogstandjes. Het bierschap is een grafisch pronkstuk.
Yes we can
De bierfles krijgt steeds meer ‘concurrentie’ van het bierblikje. Er zijn zelfs biertjes die uitsluitend in blik worden verkocht, zoals Martin’s IPA 55. Blik heeft een aantal voordelen ten opzichte van flesjes. Moderne blikjes worden behandeld met een beschermlaag, zodat het bier en metaal niet met elkaar in contact komen. Er komt bovendien geen licht bij het bier, waardoor de smaak behouden blijft. Blik is licht transporteerbaar en kan - eenmaal leeg - teruggebracht worden tot een klein volume. Het materiaal is 100% oneindig recyclebaar. Daarnaast kunnen grafisch vormgevers zich helemaal uitleven op blik.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron:
[1] MissetHoreca
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- design
- toenmalig
- Huib Burggraaf
- fles
- Alfa
- food
- bierfles
- marketing
- Meens Bierbrouwerij
- beer
- verpakking
- bier
- VerpakkingXpert
- nieuw
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




