[column] Bierverpakkingen: Be(er) creative

[column] Bierverpakkingen: Be(er) creative
  • Food-en-retail
  • 16 apr 2019 @ 11:51
  • 14796 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodPackaging

Bier is hip en het aantal (lokale) brouwerijen groeit exponentieel. Volgens de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur staat de teller op dit moment op 530. Met de groei van het bieraanbod groeit ook de noodzaak van een onderscheidende bierverpakking.

De term ‘speciaalbier’ is volgens Misset Horeca[1] achterhaald. Ieder biertje is tegenwoordig speciaal, ook het ‘gewone doordrinkpilsje’. Hier ligt vanzelfsprekend een belangrijke rol voor de verpakking. Consumenten willen bier met een eerlijk verhaal en dat bij voorkeur lokaal gebrouwen wordt. Vertel dit verhaal via de verpakking.

Rebranding
Bestaande merken stappen massaal over op een nieuw verpakkingsdesign. Vorige maand nog lanceerde Alfa een nieuwe bierfles. Het nieuwe design is geïnspireerd op een tachtig jaar oude fles van de toenmalige Meens Bierbrouwerij. De fles benadrukt de ambacht en de rijke historie van het familiebedrijf. De naam en het logo zijn als embossing verwerkt en geven de fles een premium uitstraling.

Be(er) creative
Nieuwkomers op de biermarkt blinken uit in creativiteit. We zien bijzondere (en soms heel gewaagde) namen: ‘Bax Bier Oma’s Pruim’ en ‘Dikke l*l 3 bier’. Het kan tegenwoordig allemaal. Dit geldt ook voor de opmaak van de etiketten. Van kleurrijke cartoons tot typografische hoogstandjes. Het bierschap is een grafisch pronkstuk. 

Yes we can
De bierfles krijgt steeds meer ‘concurrentie’ van het bierblikje. Er zijn zelfs biertjes die uitsluitend in blik worden verkocht, zoals Martin’s IPA 55. Blik heeft een aantal voordelen ten opzichte van flesjes. Moderne blikjes worden behandeld met een beschermlaag, zodat het bier en metaal niet met elkaar in contact komen. Er komt bovendien geen licht bij het bier, waardoor de smaak behouden blijft. Blik is licht transporteerbaar en kan - eenmaal leeg - teruggebracht worden tot een klein volume.  Het materiaal is 100% oneindig recyclebaar. Daarnaast kunnen grafisch vormgevers zich helemaal uitleven op blik. 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

bron:
[1] MissetHoreca
 

 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken