
Nederlandse media lanceren politiekereclame.nl
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten hebben de handen ineengeslagen en introduceren vandaag het gezamenlijke platform politiekereclame.nl. Het initiatief komt van Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce en helpt politieke partijen en organisaties om te voldoen aan de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclame.

FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Het Financieele Dagblad (FD) lanceert een merkcampagne waarin de iconische roze kleur de hoofdrol speelt.

KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten, ‘Kom voor elkaar op. Ook online’
Een kwart van de jongeren in Nederland (23%) wordt minstens één keer per maand online buitengesloten. Dat blijkt uit onderzoek van Helpwanted, uitgevoerd met onder meer Stichting School & Veiligheid en hogeschool Saxion. Om hier aandacht voor te vragen lanceert KPN samen met maatschappelijke partners de campagne ‘Iedereen Behalve’, ondersteund door een thematische film en een soundtrack van zangeres S10.

Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Donald Duck is opnieuw het populairste mediamerk voor kinderen in Nederland. Dat blijkt uit de NMO Kids Monitor 2025, een grootschalig onderzoek van Ipsos I&O onder ruim 1.000 kinderen van zes tot twaalf jaar. Het weekblad van DPG Media bereikt met één editie maar liefst 27% van de doelgroep en blijft daarmee dé favoriet van jong Nederland.

Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
Prime Video brengt sinds kort wekelijks een Premier League-duel naar Nederland – met slimme kijkfeatures én Nederlandse duiding. Het pakket omvat 38 livewedstrijden per seizoen - doorgaans de zaterdagmiddagwedstrijd - zonder extra kosten bovenop het reguliere Prime-abonnement.

De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
'De Telegraaf is stevig verankerd in de boardrooms van Nederland. Uit de Decision Makers Survey 2025 blijkt dat het nieuwsmerk bovengemiddeld goed scoort onder zakelijke beslissers, met name CFO’s, eigenaren en directeuren.

Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
Uit onafhankelijk onderzoek van GfK, uitgevoerd onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), blijkt dat 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog steeds folders leest. Het jaarlijkse bereik blijft daarmee stabiel op 12,9 miljoen personen.

TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
De TV-reclamemarkt in Nederland heeft in de eerste helft van 2025 een daling van 8,1% doorgemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een totale omzet van €390 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de afname van spot- en non-spotcampagnes, waarbij de non-spotbestedingen met maar liefst 24,2% zijn gedaald naar €39 miljoen.

Margriet van der Linden leidt jury Mercurs 2025
De jury van de 26ste editie van de Mercurs, de jaarlijkse vakprijzen voor de magazinebranche, is bekendgemaakt. Margriet van der Linden treedt dit jaar op als juryvoorzitter. Zij krijgt de taak om samen met een brede vertegenwoordiging uit het vak de nominaties en winnaars vast te stellen in vijf categorieën: Magazine Mediamerk, BeLOFte, Redactieteam, Innovatie en Partnership van het Jaar.

Podcasts nieuw wapen in verkiezingsstrijd?
Podcasts lijken ook in Nederland een plek te veroveren in de politieke campagnevoering. D66 lanceert met ‘10 Nieuwe Steden’ een vijfdelige serie waarin het ambitieuze plan om tien nieuwe steden te bouwen onder de loep wordt genomen. De podcast maakt deel uit van een geïntegreerde campagne van de partij, in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne Network.

Snapchat lanceert Europees jongerenpanel over digitaal welzijn
Snapchat heeft in Amsterdam zijn eerste European Council for Digital Well-Being (CDWB) gepresenteerd. Het platform brengt veertien tieners uit tien verschillende Europese landen samen om inzicht te krijgen in hoe jongeren hun online leven ervaren. Het jongerenpanel volgt op een eerdere editie in de Verenigde Staten.

Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF
De muziekvideo krijgt opnieuw het grote doek tijdens het Nederlands Film Festival: Fullscreen x XITE viert op 27 september zijn tiende editie met veertien visueel krachtige videoclips van Nederlandse bodem.

NFF lanceert campagne 'Zie je in Utrecht'
Na 45 edities benadrukt het Nederlands Film Festival (NFF) zijn verbondenheid met de stad Utrecht in de nieuwe campagne ‘Zie je in Utrecht’. De campagne is zichtbaar via verschillende kanalen en vormt de aanloop naar de editie van 2025, die plaatsvindt van 26 september tot en met 3 oktober.

Snapchatters beleven sport als gedeelde passie
Snap en National Research Group hebben gezamenlijk nieuw onderzoek gepresenteerd dat de kracht van sportfandom op sociale platforms blootlegt. Uit het onderzoek onder 8.400 wekelijkse socialmediagebruikers tussen 13 en 45 jaar in zeven landen blijkt vooral hoe intensief Snapchatters zich verbonden voelen met sport - én wat dat betekent voor merken.

De Telegraaf gaat voor directe duidelijkheid
De Telegraaf is vandaag gestart met een grootschalige merkcampagne onder het motto ‘Direct. De Telegraaf.’ De campagne, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Natwerk, benadrukt de directe, heldere en betrokken houding van het nieuwsmerk in een tijd van ruis en polarisatie.

Roxy Dekker-docu lanceert For You Studios
Met de documentaire 'Ik Ben Roxy' op Prime Video breken For You Agency, NewBe en Amazon Prime Video het traditionele longform-model open. De film over zangeres en content creator Roxy Dekker markeert niet alleen een inhoudelijke mijlpaal, maar ook de officiële start van For You Studios.

Merken vallen voor ‘B&B Vol Liefde’
Vier grote merken haken deze zomer aan bij het populaire RTL 4-programma B&B Vol Liefde, dat vanavond weer van start gaat. Drie van hen – Rivella, McDonald’s en Unilever – doen dit via een Brand Licensing-deal, waarmee ze het programma dichter bij de consument brengen. Lay’s, al sinds het begin partner van het programma, keert terug via een traditioneel Brand Partnership.

HBO Max personaliseert sportreclame
HBO Max introduceert samen met Ad Alliance de technologie Dynamic Ad Replacement (DAR) binnen de Sport add-on van de streamingdienst. Hiermee kunnen advertenties tijdens livestreams van grote sportevenementen in realtime worden vervangen door gepersonaliseerde commercials, afgestemd op het profiel en de interesses van de kijker.

OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio toe
One Media Sales (OMS) is voortaan exclusief vertegenwoordiger van SoundCloud en Sonos Radio in Nederland voor third-party audioadvertenties. De samenwerking met technologieplatform AdsWizz stelt Nederlandse adverteerders in staat om de groeiende en betrokken luisteraarsgroepen van beide platforms te bereiken.

VMN media neemt Elba\Rec over voor versterking ruimtelijk domein
Na de overname van 100% van de aandelen door VMN media wordt Elba\Rec onderdeel van het B2B-mediabedrijf. De twee partijen bundelen hun krachten om professionals in het ruimtelijk en stedelijk domein beter te ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken.

Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Cupra, Audio Obscura en DPG Media bundelen hun krachten in de lancering van een gelaagde branded content-campagne rondom elektronische muziek. Centraal staat 'Behind The Pulse', een driedelige mini-docuserie die een exclusieve blik biedt achter de schermen van Audio Obscura’s iconische dance-events, waaronder de spraakmakende Highway Rave op de Ring A10.

BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
BBC Studios heeft zich officieel gekroond tot digitale mediakampioen. Dankzij een fandom-first strategie verslaat het bedrijf niet alleen alle Britse omroepen, maar ook grote wereldwijde streamers op platforms als YouTube en TikTok.

‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet kinderrechten centraal
Kinderen hebben recht op een stem. Dat is de kernboodschap van de wereldwijde ‘Speak Up’-campagne die deze week werd gelanceerd door Unicef, Paramount Pictures en de ActNow-campagne van de Verenigde Naties. De timing is slim gekozen: vlak voor de internationale première van de nieuwe Smurfenfilm gaan de blauwe iconen, samen met supersterren als Rihanna en Hannah Waddingham, buiten het witte doek in actie.

Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
Per 1 juli treedt Viaplay toe tot Screenforce, de Nederlandse marketingorganisatie voor Total Video. Daarmee worden de lineaire zenders Viaplay TV en Viaplay TV+ voortaan meegenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Terug in de tijd met Google Earth
Google viert deze maand de twintigste verjaardag van Google Earth met de introductie van een nieuwe functie: historische Street View. Hiermee kunnen gebruikers een digitale tijdreis maken langs hun favoriete locaties, op basis van eerder verzamelde Street View-beelden.

Advertentiemarkt Nederland groeit naar €6,7 miljard
De Nederlandse advertentiemarkt heeft in 2024 een stevige groei doorgemaakt van 9,5%, aangedreven door een robuuste economie en hoge consumentenkoopkracht. Daarmee komt de totale omzet uit op €6,7 miljard, wat Nederland op de 15e plaats zet van grootste advertentiemarkten wereldwijd.

Samsung en Van Gogh Museum brengen kunst tot leven
In het weekend van 28 en 29 juni slaan Samsung en het Van Gogh Museum de handen ineen voor een opvallende kunstbeleving in het Vondelpark. Bij Het Blauwe Theehuis verrijst een vintage telefooncel waarin voorbijgangers een meeslepende interpretatie van Van Goghs beroemde 'Amandelbloesem' kunnen ervaren.

Piet Parra ontwerpt literaire totebag voor CPNB
CPNB en het Nederlands Letterenfonds slaan de handen ineen met een opvallend initiatief: een exclusieve boekentas ontworpen door kunstenaar Piet Parra. De tas is het startschot van het driejarige project Verhalen die blijven hangen, dat literatuur op een toegankelijke en visueel aantrekkelijke manier onder de aandacht wil brengen.

DPG Media deelt attention score met adverteerders
DPG Media introduceert een nieuwe manier om de effectiviteit van digitale campagnes te meten: de attention score. Deze gratis beschikbare metric laat adverteerders zien hoeveel aandacht hun seamless advertenties daadwerkelijk genereren — en niet alleen of ze zijn gezien.

Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot €6,41 miljard. Deze toename van €412 miljoen is voor meer dan 90% toe te schrijven aan digital, dat zelf met bijna 11% groeide. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 van Nielsen.

DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP Portal
DPG Media gooit het roer radicaal om in de wereld van programmatic advertising. Als eerste Nederlandse uitgever lanceert het mediabedrijf een eigen PMP Portal, waarmee adverteerders en bureaus in een paar klikken zelf deals kunnen opzetten binnen de Private Marketplace (PMP). De tijd van eindeloos mailen en bellen is voorbij: de deal staat letterlijk binnen enkele seconden live.

Telegraaf vernieuwt grondig app en website
De Telegraaf heeft zijn app en mobiele website volledig vernieuwd. Met de upgrade staat de mobiele gebruikerservaring centraal, wat volgens de uitgever broodnodig is gezien het sterk toegenomen mobiele verkeer. Meer dan ooit wordt De Telegraaf via smartphone gelezen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes