Mediabestedingen zorgverzekeraars stijgen 8%
- Media
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZorgverzekeringReclameMediastrategie
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Redactie Media
De totale bruto mediabestedingen van zorgverzekeraars bedroegen afgelopen jaar bijna 59 miljoen euro, een stijging van 8% vergeleken met 2012. Traditiegetrouw waren de mediabestedingen het hoogst in december, de maand waarin verzekerden van zorgverzekeraar kunnen wisselen. Zilveren Kruis gaf wederom het meeste geld uit, namelijk een slordige 11 miljoen euro.
Naast het feit dat de bruto mediabestedingen van de zorgverzekeraars fors stegen, begonnen de campagnes in 2013 ook eerder, zo becijferde onderzoeksbureau Nielsen. In september 2013 werd met 2 miljoen euro al meer dan tien keer zoveel geadverteerd als in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in oktober en november, de maanden dat de reclamecampagnes van zorgverzekeraars normaal gesproken beginnen, lagen de bestedingen hoger dan in 2012.
Zilveren Kruis was net als het jaar ervoor de grootste adverteerder voor zorgverzekeringen met bijna 11 miljoen euro budget, een stijging van meer dan 50%. Op gepaste afstand volgen CZ met 7,3 miljoen euro (+12%) en Menzis met 6,9 miljoen euro, goed voor een verdrievoudiging van het mediabudget. Agis, dat in 2012 nog de vierde grootste adverteerder was, sneed fors in het mediabudget en besteedde ditmaal met 2 miljoen euro bijna 60% minder.
Televisie is nog steeds veruit het meest gebruikte mediumtype voor zorgverzekeraars met bijna 35 miljoen euro aan mediabestedingen, goed voor een aandeel van 59%. Ook radio en internet zijn belangrijk in de mediamix met een aandeel van respectievelijk 22% (12,9 miljoen euro) en 8% (4,6 miljoen euro).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- mediabestedingen
- reclame
- CZ
- zorgverzekering
- budgetten
- commercials
- Zilveren Kruis
- Menzis
- Nielsen
- campagnes
- reclamegeld
- zorgverzekeraars
- Achmea
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers