Media Lions: hoofdprijzen HBO, Starcom en Sweetie

Media Lions: hoofdprijzen HBO, Starcom en Sweetie
  • Media
  • 18 jun 2014 @ 11:46
  • 25996 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BekroningenCampagnesCannesMediabureau

De tweede prijzenavond zit er weer op in Cannes. Bij de Mobile, Media en Outdoor Lions ging de Grand Prix naar bureaus uit respectievelijk Brazilië, Peru en Australië. Starcom MediaVest werd Media Network of the Year, HBO-topman Richard Plepler werd mediapersoon van het jaar. Ook waren er weer Nederlandse winnaars: een gouden Media Lion voor Sweetie van Lemz, zilver en brons (Outdoor en Media) voor de Heineken-campagne ‘The Legendary Posters’ van Wieden+Kennedy en Starcom.

Bij de Mobile Lions was het voor Nederland armoe troef: geen nominaties, dus ook geen winnaars. Bij de Outdoor Lions haalden ons land slechts twee keer de shortlist (Wieden+Kennedy voor Nike en – samen met Starcom – Heineken), maar dat leverde wel zilver op: voor de geïntegreerde Heineken-campagne The Legendary Posters.

Beter was de Nederlandse score bij de Media Lions. Van de zes nominaties werden er drie verzilverd. Eentje verguld zelfs, want Lemz haalde dinsdag zijn zesde gouden leeuw op voor de Sweetie-campagne van Terre des Hommes. Een blonzen leeuw stond klaar voor de Kitkat-campagne ‘Have A Seat’ van JWT en wederom voor de Heineken-campagne ‘The Legendary Posters’ van W+K en Starcom. Drie andere nominaties van Heineken (twee keer W+K, een keer DDB & Tribal) werden niet bekroond.

Peru won zijn allereerste Grand Prix in de categorie Media. De winnende case was ‘Happy ID’, die McCann Lima maakte voor Coca-Cola. De jury beoordeelde 3127 inzendingen, nomineerde er 227 en bekroonde er 91, waarvan dertien met goud. Media Network of the Year, een prijs gebaseerd op de meeste prijzen bij de Media Lions, ging naar Starcom MediaVest (zie foto). PHD Worldwide werd tweede, OMD derde.

De Grand Prix voor mobile campagnes ging naar FCB Brasil uit São Paulo voor Nivea’s ‘Protection Ad’. In deze categorie haalde 116 van de 1187 inzendingen de shortlistt. Uiteindelijk waren er 53 winnaars, waarvan elf cases een gouden leeuw wonnen.

De Grand Prix voor Outdoor werd toegekend aan Whybin\TBWA Group Melbourne voor de spraakmakende ‘GayTMs’ van ANZ. Deze categorie telde maar liefst 5660 inzendingen, 501 nominaties en 128 winnaars, waarvan 18 gouden leeuwen.

Richard Plepler, ceo van HBO, ontving de prijs voor Media Person of the Year vanwege zijn successen met de grootste betaalde tv-dienst ter wereld, bekend van series als True Blood, Game of Thrones and True Detective. 

Bekijk álle Nederlandse Cannes Lions-nominaties hier

Hieronder de drie Grand Prix-winnaars: Coca-Cola (McCann Peru), Niveau (FCB Brasil) en ANZ GayTMs (Whybin\TBWA Melbourne). 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken