Géén Utopia: ITV koopt Talpa voor half miljard euro
- Media
- 12 mrt 2015 @ 13:44
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerkoopMediaZakelijkTelevisieMakers
- 12 mrt 2015 @ 13:44
- Redactie Media
John de Mol verkoopt Talpa Media voor een recordbedrag van 500 miljoen euro, met uitzicht op ruim het dubbele. De Britse commerciële tv-zender ITV is de koper van De Mols productiebedrijf. De koopsom kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.
De deal is overigens nog niet helemaal in kannen en kruiken, want toezichthouders moeten de overname nog goedkeuren. Die goedkeuring wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.
De Mol blijft, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats. Talpa groeit internationaal enorm, met name dankzij het succes van talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de jaren ontwikkelde Talpa zo'n 75 formats, zoals Battle of the Sexes en Dating in the Dark.
Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in diverse andere landen.
Talpa is 'op de groei' gekocht en wordt ook als zodanig gehonoreerd, zo meldt de Volkskrant. Verdere betalingen van in totaal 600 miljoen euro zijn mede afhankelijk van doelstellingen die gehaald moeten worden rondom het bedrijfsresultaat. Dit resultaat kwam vorig jaar uit op 61 miljoen euro. Groei van de winst in de komende jaren levert De Mol vele miljoenen extra op.
In een eerste reactie zegt John de Mol: 'Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. Voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van nieuwe content.'
Vorig jaar al waren meerdere partijen geïnteresseerd om Talpa over te nemen. ITV voerde sinds kort exclusieve gesprekken. Het Britse bedrijf acquireert overigens niet de andere speeltjes van Talpa-baas De Mol: radiozenders 538 en Slam!FM, platenlabel 8Ball Music en het belang in SBS Broadcasting.
Lees de FD-analyse van de jarenlange strijd om Talpa.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- deal
- Talpa
- zakelijk
- De Mol
- The Voice
- tv
- koop
- programma's
- overname
- productiebedrijf
- ITV
- televisie
- John de Mol
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers