[Interview] Jorrit Kuipers: Femmefab denkt steeds vaker creatief mee met merk en bureau

[Interview] Jorrit Kuipers: Femmefab denkt steeds vaker creatief mee met merk en bureau
  • Media
  • 17 mrt 2017 @ 13:31
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • UitgeefstrategieMediaVerdienmodellenBloggen

Jorrit Kuipers is oprichter en CCO van EEN Media Group en managing partner van Femmefab. Maandelijks bereiken de bij Femmefab aangesloten publishers en influencers ruim 6 miljoen vrouwen. MarketingTribune spreekt hem.

Dag Jorrit, kun jij Femmefab introduceren?

Uiteraard en graag zelfs. Femmefab is een online media exploitant die meer dan 90 blogs - influencers - en publishers vertegenwoordigt specifiek gericht op vrouwen met grote interesse in Fashion, Beauty, Health&Sport, Lifestyle en Jonge Gezinnen (Moeders). De influencers en publishers zijn ieder een autoriteit op hun eigen gebied en richten zich door middel van kwalitatieve content op vrouwen tussen de 14 en 59 jaar. Maandelijks bereiken de bij Femmefab aangesloten publishers en influencers ruim 6 miljoen vrouwen. Femmefab brengt merken in contact met haar diverse vrouwelijke  doelgroepen door branded content, social, video en vele andere vormen van digitale communicatie, Your online partner to reach Women is dan ook onze pay-off.

2016 was een goed jaar voor Femmefab. Hoe goed?

2016 was voor ons een goed jaar. We zijn met ruim dubbel digits gegroeid ten topzichte van 2015 en zien dat merken en agencies Femmefab steeds vaker en sneller weten te vinden. Dit geldt overigens ook voor de publishers en influencers binnen ons domein. Daarbij komt dat het team van Femmefab – allemaal toppers met liefde voor het vak - steeds vaker creatief inhoudelijker meedenkt met het merk/bureau. We weten inmiddels heel goed wat wel of niet werkt voor de diverse vrouwelijke doelgroepen waar we op focussen. 

Femmefab is een dochter van EEN Media Group waarvan jij samen met je partner (Georgios Petropoulos) oprichter bent. Hoe verhouden beide bedrijven zich tot elkaar?

Klopt inderdaad. EEN Media is de overkoepelende naam van de verschillende (online) activiteiten en bestaat in de basis uit 2 labels die meer dan complementair zijn op elkaar. EEN Media geeft middels een eigen uitgeeftak zelf diverse op vrouwen gerichte titels uit variërend van onder meer Girlscene.nl (het grootste jonge meidenplatform van Nederland in de leeftijd 14 tot 24 jaar met onder andere ruim 35.000 meiden die bloggen), Fashionscene.nl, Ze.nl, Vrouwen.nl, Chicklit.nl tot Beautyscene.nl. Daarmee bereiken we circa 3 miljoen vrouwen per maand en hebben we inmiddels ruim 550.000 geregistreerde leden in de diverse databases waar we wekelijkse newsletters naar versturen. De tweede activiteit is Femmefab die zowel de EEN Media titels als circa 80 externe influencers en publishers (commercieel) vertegenwoordigt. 

Wie zijn de klanten van Femmefab?

De klanten van Femmefab zien wij meer als partners met wie wij frequent samenwerken. Hierbij moet je denken aan merken, media-inkoopbureaus, PR bureaus en concept&creatie bureaus. Wij werken op verschillende manier samen met onze partners waarbij wij altijd de verbindende factor zijn tussen het merk/bureau en de publisher/influencer met haar volgers, lees de consument van het merk. 

Wat willen jullie klanten van jullie?

Onze klanten willen het volgende van ons;

  • Het bereiken van de juiste doelgroep (vrouwen) via de verschillende channels die het Femmefab portfolio te bieden heeft. Wij weten goed hoe samen te werken met Influencers 
  • Ons advies en feedback over het consumeren van digitale content door Vrouwen in het algemeen dan wel in het bijzonder
  • Onze creativiteit om te komen tot vernieuwende en goed converterende samenwerkingen
  • Onze flexibiliteit en snelheid van communiceren en handelen bouwen
  • Last but not least, wat we beloven komen we ook na!

Wat kan Femmefab wat andere bedrijven niet kunnen?

Om vandaag de dag van toegevoegde waarde te zijn dan wel verschil te kunnen maken in de media, ben ik van menig dat je je als exploitant moet specialiseren. Femmefab heeft bewust gekozen voor de focus en specialisatie op/van de doelgroep vrouwen in de leeftijd 14 tot 59 jaar. Door nauw samen te werken met publishers/influencers, het doen van onderzoek naar alles rondom de vrouw en de vele samenwerkingen heeft Femmefab ontzettend veel ervaring, kennis en expertise opgebouwd in deze doelgroep. Voor zover ik weet zijn wij het enige netwerk in Nederland met deze focus. 

Daarnaast kunnen we als onderdeel van EEN Media aanvullende diensten aanbieden, denk hierbij aan het ontwerpen en ontwikkelen van een banner tot een complete website. Neem maar eens een kijkje op www.trendalert.nl. Dit is een platform die door EEN Media in nauwe samenwerking met L’Oréal Nederland is bedacht, ontworpen, ontwikkeld en sinds 2015 wordt uitgegeven. Voorbeelden van door ons ontwikkelde digitale platforms zijn onder meer Sinner.eu en Barts.eu.

Hoe ziet de toekomst van programmatic advertising eruit?

Programmatic speelt ook bij Femmefab een belangrijke rol. Nagenoeg het hele Femmefab portfolio is op verschillende RTB systemen aangesloten. Bijna alle banners die je nu op ons netwerk ziet draaien is programmatic ingekocht. Voor de toekomst geldt dat dit straks 100 procent is. Naast programmatic inkopen speelt data een steeds grotere rol. Het gaat niet lang meer duren voordat iedereen persoonlijk met campagnes van het internet naar TV, radio en outdoor kan volgen of andersom en dat allemaal programmatic ingekocht.

Wordt het al wat met mobile advertising?

Het merendeel van het bereik van het Femmefab portfolio is afkomstig van mobiel, veel vrouwen zijn mobiel always on en checken hun nieuws en social via de mobiel! Wij zien dan ook een stijgende lijn in de inzet van mobile advertising als onderdeel van grotere campagnes. Tevens wordt programmatic steeds vaker ingezet om display op mobile in te kopen. Wel is het lastig voor een merk om via mobiel een goede boodschap te communiceren. Juist dan is branded (video) content in welke vorm dan ook interessant om in te zetten op mobiel. Een ding is zeker, straks is alles mobiel en is de keuze simpel.

Wat gaat Femmefab doen in 2017 waar jullie klanten heel erg blij van worden?

Wij hebben afgelopen week een grote en interessante samenwerking op het gebied van video gesloten met de marktleider uit de US, daar gaan onze klanten heel erg blij van gaan worden… To be continued.

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken