Gyurka Jansen naar Business Insider: 'Grote nieuwsmedia zijn niet flexibel'

Gyurka Jansen naar Business Insider: 'Grote nieuwsmedia zijn niet flexibel'
  • Media
  • 29 sep 2019 @ 16:47
  • 15447 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekNieuwsmediaInterviewMediaContent

Business Insider Nederland trekt mediaconsultant Gyurka Jansen (TPO, Reporters Online) aan als productmanager. Hij gaat de content van de zakelijke uitgever optimaliseren. Hoe kijkt deze beruchte media-nerd aan tegen de digitale strategie van nieuwsmedia?

Ooit blogger, later mediaconsultant en straks productmanager. Dat klinkt als een mooie promotie. Of was je gewoon toe aan heel iets anders?

Gyurka Jansen: ‘Het is denk ik een manier van doorgroeien. Ik heb altijd graag verschillende kennisgebieden gecombineerd en ben sowieso geen traditionele journalist natuurlijk. Inmiddels was ik er wel aan toe om iets op te zoeken waar ik ook echt vanuit mijn functie me met dingen hoor te bemoeien, dus dit is wel een fijne stap. Ik help anderen het nieuws beter te brengen, dat is wat ik hier ga doen.’

Waarom eigenlijk Business Insider? Wat spreekt je aan bij deze zakentitel?

‘Hoewel een site over natuurweetjes wat mij betreft ook had gekund, spreekt mij bij Business Insider de praktische denk- en werkwijze erg aan. Overigens heb ik ooit nog bedrijfskunde gestudeerd en ben ik altijd geïnteresseerd in waar en hoe markten bewegen, dus het is qua onderwerpkeuze ook niet dat het puur toeval is. In ieder geval vind ik het fijn dat men, of ik moet nu “we” zeggen, bij BI gewoon lekker pragmatisch en slim nadenken over hoe nieuws gebracht kan worden. En dat gaat steeds slimmer gebeuren.’

Wat ga je precies doen als productmanager?

‘Ik ga er voor zorgen dat de lezers nog beter kunnen lezen waar zij geïnteresseerd in zijn. Dan kun je denken aan de heilige graal van context die de laatste jaren overal speelt, maar ook gewoon aan hoe het er uit ziet en waar dingen geplaatst worden. Verder ga ik hard werken om de leeservaring op mobiel nog beter te krijgen.’

Je was jarenlang betrokken bij The Post Online, een wat rebelse nieuwssite die geregeld de grenzen opzocht en niet vies was van polemiek en provocatie. Hoe kijk je terug op TPO en de rol als luis in de media-pels die het wilde spelen?

‘De afgelopen maanden heb ik er aan gewerkt mijn rol daar echt in de ondersteuning te leggen, in technische zin. Dat blijf ik nog doen. Maar verder: veel mensen zien alleen de controverses, maar er is ook veel vrijheid en ik heb er veel kunnen leren, experimenteren en kunnen discussiëren. Het blijft natuurlijk ook een vrij kleine redactie die meer draagt dan je zou verwachten, dus het zijn ook wel tien tropenjaren, denk ik soms. Daarmee neem ik wel in een keer een hoop kennis, ervaring en flexibiliteit mee. Die heb ik bij andere redacties nooit echt zo goed kwijt gekund, ik had als zzp’er natuurlijk wel andere opdrachtgevers, maar bij BI valt dat nu wel allemaal mooi op zijn plaats.’

Hoe kijk je in het algemeen aan tegen het Nederlandse medialandschap: halen mediabedrijven eruit wat erin zit qua content, bereik én inkomsten?

‘Veel kleinere redacties (denk aan TPO, maar je kunt inmiddels bijna elk niet-grote titel hier invullen) moeten gewoon erg denken om de beschikbare uren. Dan kom je helaas niet overal aan toe. Bij grotere nieuwsmedia heb ik het idee dat ze toch vaak de flexibiliteit missen om snel gave dingen te doen. Dat gaat inmiddels wel vlug beter (met dank aan veel investeringen), maar er worden toch nog veel dingen niet zo knap gedaan als je op basis van de aanwezige kunde van journalisten zou verwachten. Je kunt nog veel meer kijken naar dingen maken die meer zijn dan gewoon artikelen online zetten. En dan denk ik niet eens direct aan die ingewikkelde multimedia-presentaties die sommigen doen en vrij kostbaar kunnen zijn. Ik vraag me echt af of de grote merken de aanwezige mensen altijd we zo slim inzetten.’

En hoe er geld mee verdienen?

‘Inkomsten kunnen soms heel lastig zijn, maar ook daar komt dat flexibele om de hoek kijken: snel dingen proberen, aanpassen en bijwerken. Je ziet dat sinds een AD serieus werk is gaan maken van online en video’s maken, ze een enorme speler zijn geworden. Volgens mij hadden ze dat al eerder gekund en is het nog lang niet optimaal, maar het maakt al zo veel uit dát ze het nu doen.

Ik heb wel geleerd dat geld uitgeven ook best makkelijk kan, de kunst is ergens op de grens zitten. Waarmee het echt investeren wordt. Dit klinkt vaag, besef ik, maar een slimme redactie werkt denk ik met tech, journalisten én een boekhouder naast elkaar om te zien wat ze hoe brengen en hoe ze de centen bij elkaar halen om te zorgen dat een uiting zo veel oplevert dat het de volgende keer beter kan.’

Tot slot: wat is jouw gouden tip voor contentmakers?

‘Help elkaar! Wissel kennis uit en werk daarbij ook met anderen die misschien geen journalist zijn. Ik merk dat veel mensen mij als journalist gingen zien omdat ik kritisch ben, maar ik zie mezelf hoogstens als redacteur. Ik maak dingen en zorg dat het er een beetje leuk op staat. Soms denk ik wel: misschien moeten we allemaal wat minder pretentieus zijn. Het is niet per se allemaal de democratie beschermen, maar het is wel erg mooi werk allemaal.

Verder blijf ik dus nog wat dingen er naast doen. Met Reporters Online aan verdienmodellen voor journalisten werken, met De Coöperatie diezelfde mensen ondersteunen. En hopelijk mag ik die twee decennia aan internetweetjes ook nog af en toe kwijt in een interview, artikel of leuk panelgesprek. Dan ben ik wel tevreden zo. En af en toe tegen de conculega’s zeuren om elkaar scherp te houden!’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken