Utrecht schikt met DPG om Ja/Ja-sticker

  • Media
  • 1 mrt 2022 @ 08:10
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De gemeente Utrecht betaalt uitgever DPG 50.000 euro vanwege het invoeren van de Ja/Ja-sticker in de stad. Het bedrag is een schadevergoeding omdat ook huis-aan-huisbladen onder die regeling vielen.

In Utrecht geldt per 1 januari 2020 de regel dat ongeadresseerde reclame alleen bezorgd mag worden als er een Ja/Ja-sticker op de brievenbus zit (opt-in systeem). Anders dan in bijvoorbeeld Amsterdam vond Utrecht dat ook huis-aan-huisbladen onder de nieuwe regels moesten vallen. De uitgever van één van de Utrechtse huis-aan-huisbladen spande daarom een kort geding aan.

Het gerechtshof oordeelde dat het besluit van Utrecht in strijd is met de vrijheid van meningsuiting, waaronder de persvrijheid. De gemeente ging daar tegen in cassatie waardoor de zaak bij de Hoge Raad belandde. De Hoge Raad was het eens met het hof en oordeelt dat het Utrechtse plan inderdaad onrechtmatig is. Overigens had de gemeenteraad van Utrecht gedurende de cassatieprocedure zelf al besloten huis-aan-huisbladen uit te zonderen van het opt-in-systeem. Na de uitspraak van de Hoge Raad heeft de gemeente nu dus een schikking getroffen met de uitgever voor een bedrag van 50.000 euro.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken