Vijf zorgapps bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

Vijf zorgapps bekeken, geanalyseerd en beoordeeld
  • Online
  • 12 jan 2016 @ 08:30
  • Link
  • Medical Digitals
    Medical Digitals

    online marketing bureau
    Medical Digitals
  • OnderzoekAppsKlantenservice

Het bieden van goede zorg is tegenwoordig meer dan alleen een check-up bij de huisarts. De digitale mogelijkheden bieden Nederlandse zorgorganisaties de kans om hun doelgroep ook online te adviseren en te voorzien van relevante informatie. Zo bieden zorgverzekeraars verschillende apps aan om de consument zo goed mogelijk te voorzien van passend advies of handige tools. Van het meten van je energieniveau tot het live chatten met een dokter en het declareren van je zorgkosten: het aanbod wordt steeds groter.

Opmars van online zorg
Nederland staat in de top vijf van Europese landen met een gunstige marktconditie voor de introductie van mobiele zorgtoepassingen. Dit is gebleken uit onderzoek van HIMSS Europe en onderzoeksbureau Research2guidance. Veel Nederlandse zorgverzekeraars maken dan ook gebruik van apps, websites en social media. Een zorgapp kan een hulpmiddel zijn voor het werven van klanten in het overstapseizoen. Wie biedt de (potentiële) klant extra toegevoegde waarde? Ik ga in dit blog vijf consumenten zorgapps bekijken, analyseren en beoordelen. De apps zijn willekeurig gekozen uit het totale aanbod van zorgapps van zorgverzekeraars.

Wat ga ik onderzoeken?
De beoordeelde apps zijn gratis te verkrijgen en toegankelijk voor zowel klanten als niet-klanten. Aan de hand van de volgende vier vragen onderzoek ik de applicaties:

Wat is het doel van de app?
Hoe werkt de app?
Is de app overzichtelijk en hoe is de navigatie?
Wat is het doel van de zorgverzekeraar?

 

App de Vakantiedokter

 

 

Zorgverzekeraar:            Zilveren Kruis

Doel:                             Online medische hulp bieden in het buiteland

Beoordeling:                   3 uit de 5*

* Gebleken uit recensies van gebruikers in Google Play Store 

Het doel van de app
‘App de Vakantiedokter’ wordt aangeboden door het Zilveren Kruis. Het doel van de app is de gebruiker online medische hulp bieden in het buitenland, zodat hij zorgeloos kan genieten van zijn vakantie. Via de app kan de persoon voor vragen en tips terecht bij een ‘vakantiedokter’ en heeft zo altijd en overal medisch advies op zak.

Hoe werkt de app?
Via de app kan ik een Nederlandse medisch expert vragen stellen wanneer ik in het buitenland zit. Ter ondersteuning kan ik tijdens het chatten een foto meesturen, bijvoorbeeld van een tekenbeet die ik heb opgelopen. Als ik de chat start, krijg ik direct een bericht terug dat er binnen een uur antwoord wordt gegeven. En inderdaad, binnen 40 minuten krijg ik een reactie. Voor kleine ongemakken op vakantie biedt deze app een uitkomst. Naast de optie om te chatten, geeft de app ook zorgtips in verschillende categorieën. Denk hierbij aan tips bij het voorkomen van een zonnesteek.

Overzicht en navigatie
De app heeft een mooi, eenvoudig en overzichtelijk design. Zodra de app is gedownload, krijg ik aan de hand van vijf stappen een duidelijke uitleg over de werking van de app en wat ik kan doen om de mogelijkheden van de app te optimaliseren. Na deze vijf stappen kan ik chatten met een medisch expert. De navigatie naar de uiteindelijke chat is helder. Mijn naam en e-mailadres zijn vereisten voor het aanmaken van een account. Via de mail krijg ik een activatiecode. Onder het kopje privacy en in de voorwaarden lees ik terug dat de informatie die wordt gedeeld met de ‘vakantiedokter’ in een beveiligde database wordt bewaard, maar dat deze niet beschikbaar is voor het Zilveren Kruis. Dit betekent dat de marketeers van Zilveren Kruis mij niet commercieel kunnen benaderen. Een voordeel voor gebruikers van de app, maar een nadeel voor de marketeers.

Doel van de zorgverzekeraar
Middels de app laat Zilveren Kruis op een originele manier zien dat zij – volledig in lijn met haar merkbelofte ‘raad en daad’ - betrokken is met haar klanten, zelfs in het buitenland. De zorgverzekeraar weet op deze wijze extra interactiemomenten te creëren en onderhoudt zo de relatie met haar klant. Daarnaast kan Zilveren Kruis op deze manier haar expertise laten zien op het gebied van zorg door het geven van passend advies.

 

Mindfulness app

Zorgverzekeraar:            VGZ

Doel:                             Ondersteuning bij het uitvoeren van mindfulness oefeningen  

Beoordeling:                   4,5 uit de 5*

*Gebleken uit recensies van gebruikers in de Google Play Store en Apple Store

Het doel van de app
De Mindfulness app is een applicatie van de Nederlandse zorgverzekeraar VGZ. De app heeft als doel om met behulp van verschillende mindfulness-oefeningen de gebruiker te helpen om binnen vijf weken mindful te worden.

Hoe werkt de app?
Enerzijds biedt de Mindfulness app een vast programma van vijf weken en anderzijds kan ik er ook voor kiezen om zelf mijn oefeningen uit te kiezen. Ik krijg een mindfulness coach die mij via spraakmemo’s uitleg en persoonlijke begeleiding geeft bij het uitvoeren van de oefeningen. Ik leer op een andere manier omgaan met m’n dagelijkse rituelen, zoals het eten van m’n ontbijt of lunch. De lijst van oefeningen varieert en de keuze is groot.

Overzicht en navigatie
De app is vrij eenvoudig. In het beginscherm worden onder andere de huidige oefening en het aantal uitgevoerde oefeningen bijgehouden. Ook kunnen favoriete oefeningen worden bewaard. Het is aan het begin even zoeken hoe alle oefeningen in zijn werk gaan, maar na de eerste oefening is alles duidelijk.

Doel van de zorgverzekeraar
Met de Mindfulness app onderscheidt VGZ zich van andere Nederlandse zorgverzekeraars. Middels de app laat VGZ zien dat zij het belangrijk vindt dat men bewust in het leven staat en dat ‘mindful zijn’ hierbij kan helpen. Als één van de weinige zorgverzekeraars maakt VGZ het mogelijk voor gebruikers om oefeningen en scores van de app te delen met hun netwerk op social media of via de mail, waardoor er een grotere doelgroep wordt bereikt. Hierdoor wordt er online awareness gerealiseerd en speelt de zorgverzekeraar zich met behulp van de app in de kijker bij potentiële klanten. Het is daarentegen de vraag of er een grote doelgroep wordt bereikt met een thema als ‘mindfulness’. Ook vraag ik me af of de investeringen voor het ontwikkelen van deze uitgebreide applicatie opwegen tegen de opbrengsten.

 

Dokter op zak

Zorgverzekeraar:            FBTO

Doel:                             Hulp bieden bij elk klein medisch ongemak

Beoordeling:                   4 uit de 5*

*Gebleken uit recensies van gebruikers van Google Play Store 

Het doel van de app
‘Dokter op zak’ is een applicatie van zorgverzekeraar FBTO. De app biedt de mogelijkheid om met behulp van een chat, telefonisch gesprek of videochat vragen te stellen aan een medisch deskundige van FBTO.

Hoe werkt de app?
De app biedt op verschillende manieren hulp. Zo kan ik chatten, bellen of videochatten met een dokter. Echt snel gaat het chatten echter niet. Vier keer achter elkaar word ik uitgelogd, waardoor ik de app steeds opnieuw moet activeren en een nieuwe pincode moet invoeren. Uiteindelijk krijg ik na iets meer dan een uur antwoord op mijn vraag. Verder biedt de app geen zorgtips of advies aan. Als ik een antwoord wil krijgen op één van de ‘veel gestelde vragen’ word ik doorverwezen naar de website van FBTO.

Overzicht en navigatie
Voordat ik contact kan leggen met een medisch expert, moet ik de app activeren met een bevestigingslink in een sms naar mijn mobiele nummer. De app is overzichtelijk en eenvoudig te gebruiken, maar heeft nog veel kwaaltjes. Zo geeft de app aan dat Dokter op Zak mij wordt aangeboden omdat ik een FBTO-zorgverzekering heb, maar dat heb ik niet. Tijdens de chat met een medewerker kom ik erachter dat FBTO er tóch voor heeft gekozen om de app voor iedereen toegankelijk te maken. Een kleine miscommunicatie.

Doel van de zorgverzekeraar
FBTO is qua functie en doel hetzelfde als de app van het Zilveren Kruis. Beide apps hebben tot doel om middels deze app haar expertise als zorgverzekeraar te laten zien en daarmee de kwaliteit van zorg die zij aanbiedt. Doordat de app van FBTO in tegenstelling tot de app van Zilveren Kruis nog niet optimaal werkt, laat FBTO naar mijn mening hier een grote kans liggen. Het lange wachten op antwoord en het steeds opnieuw activeren van de app is een groot nadeel. Het verschil in kwaliteit tussen deze apps is groot. Ook wordt er door de antwoorden van de ‘veel gestelde vragen’ te koppelen aan een link traffic naar de website van FBTO gegenereerd. Dit is handig voor de zorgverzekeraar, aangezien de (potentiële) klant genoodzaakt is een bezoekje te brengen aan de website, maar onhandig voor de gebruiker. De antwoorden wil je als gebruiker vinden op de app zelf, niet met een omweg op de site. Het doel en concept van de app is duidelijk, maar de uitvoering vind ik gebrekkig.

 

CZ Eet & Meet

Zorgverzekeraar:            CZ

Doel:                             Overzicht bijhouden van het dagelijkse voedingspatroon

Beoordeling:                   2,5 uit de 5*

* Gebleken uit recensies van gebruikers in de Google Play Store en Apple Store

Het doel van de app
De Eet & Meet app wordt aangeboden door zorgverzekeraar CZ en geeft inzicht in het dagelijkse voedingspatroon. Aan de hand van het geslacht, de leeftijd en leefstijl wordt er in de gaten gehouden welke voedingsstoffen er zijn binnengekomen en hoe deze in balans kunnen blijven.

Hoe werkt de app?
Door in de Eet & Meet app in te voeren wat ik op een dag eet, krijg ik een overzicht van de hoeveelheid energie, koolhydraten, eiwitten en natrium die ik per dag binnenkrijg.

Overzicht en navigatie
De app is overzichtelijk, maar heeft een achterhaald design met weinig extra’s. In vergelijking met de andere zorgapps is de vormgeving een beetje oubollig. De app start met een soort intake. Eerst vul ik mijn geslacht en geboortedatum in en beschrijf ik mijn leefstijl. Daarna krijg ik een overzicht van mijn aanbevolen waarden per dag en ben ik klaar voor het gebruik van de app.

Doel van de zorgverzekeraar
Goede voeding maakt een groot deel uit van een gezonde levensstijl en CZ lijkt dat te begrijpen. Met de app laat de zorgverzekeraar zien dat zij begaan is met de gezondheid van haar gebruikers en hen graag ondersteunt in de reis naar een (nog) gezonder eetpatroon. Daarbij creëert CZ met de app een dagelijks contactmoment met de gebruiker en probeert zo een top-of-mind positie in te nemen. De app sluit volledig aan op de trend rondom gezonde voeding, maar hiermee snijdt CZ zichzelf ook direct in de vingers: er zijn veel andere voedingsapps op de markt die een mooier design hebben en meer functies hebben. Zoals de lage waardering door gebruikers al doet vermoeden, werkt de app niet naar wens. Eet & Meet mist een element, zoals een persoonlijke eetcoach die toegevoegde waarde biedt en de app een persoonlijke en onderscheidende factor geeft.

NRGY

Zorgverzekeraar:            ONVZ

Doel:                              Het meten van het energie niveau van de gebruiker

Beoordeling:                    3,5 uit de 5*

* Gebleken uit recensies van gebruikers in de Google Play Store en Apple Store

Het doel van de app
NRGY is een app van zorgverzekeraar ONVZ. Het doel van de app is de gebruiker fysiek, mentaal en emotioneel in balans te brengen en zich veerkrachtig en fit te laten voelen.

Hoe werkt de app?
NRGY houdt mijn energieniveau in de gaten. Dit niveau komt tot stand door middel van een test en de chat met mijn persoonlijke coach. Deze coach geeft een persoonlijk tintje aan de app en geeft me advies en tips om mijn score te verbeteren. Allereerst moet ik een foto van mijn gezicht uploaden. Vervolgens wordt mijn hartslag gemeten door mijn vingertop op de camera en flitser te leggen. Als laatste onderdeel wordt mijn alertheid op de proef gesteld door het spelen van een reactiespelletje.

Overzicht en navigatie
NRGY is een zeer uitgebreide app en de navigatie is goed. Stap voor stap word ik begeleid in het metingsproces. Er wordt tot in detail uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat. Om de NRGY score te berekenen vraagt de app naar mijn geslacht, leeftijd en naam. De scores worden opgeslagen in een overzicht en kan ik delen met m’n vrienden via social media. Tijdens het testen van de app verloopt alles soepel. Het valt mij dan ook op dat de gebruikers van Android-apparaten een veel lager cijfer (2,6) geven aan de app dan de Apple-gebruikers (4,5). Het uitvoeren van de test werkt hoogstwaarschijnlijk beter op de Apple-apparaten. Omdat de app niet naar wens werkt op Android-apparaten laat ONVZ hier een grote kans liggen.

Doel van de zorgverzekeraar
Het doel van ONVZ is om met behulp van de NRGY app engagement creëren met de huidige en potentiële klant. Het persoonlijke aspect van de NRGY app toont de betrokkenheid van de zorgverzekeraar. ONVZ en de gebruiker werken samen naar een optimale NRGY score. Ook wordt er traffic naar de website gegenereerd wanneer een gebruiker zijn score deelt op social media. De link naar de website van NRGY komt er dan automatisch bij te staan.

Het succes van een zorgapp
Als zorggebruikers hebben wij steeds meer eisen. Wie daar als organisatie goed op inspeelt, kan toegevoegde waarde bieden voor de doelgroep en een stap voor komen te staan op de concurrentie tijdens het overstapseizoen. Voor zorgverzekeraars is de inzet van een app een mogelijkheid om in contact te komen met potentiële klanten of om in contact te blijven met haar bestaande klanten. Een onderscheidende factor is hierbij de sleutel tot succes, omdat er al veel apps omtrent gezondheid en zorg op de markt zijn. Een functie die aan de hand van een flits mijn hartslag kan meten, een persoonlijke mindfulness coach die mij kan begeleiden bij ongeveer elke dagelijkse handeling of een medisch expert die mij zelfs in de Alpen binnen een uurtje advies kan geven over mijn blaar. Wie weet de veeleisende klant het best te voorzien van de hulp die hij nodig heeft?

Medical Digitals

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken