Met Ice Bucket Challenge aandacht op social media
- Algemeen
- 13 aug 2014 @ 08:01
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - PatiëntrelatieVirale marketingSocial media
- 13 aug 2014 @ 08:01
- Redactie Zorgmarketing
Justin Timberlake is 'slachtoffer' geworden van een nieuwe hype op social media: de Ice Bucket Challenge. De zanger is door kennissen genomineerd om een emmer ijskoud water over zichzelf heen te gooien. En Timberlake is niet de enige: het regent nominaties en filmpjes duiken overal op. Met de hashtag #ALSicebucketchallenge wordt aandacht gevraagd voor de ongeneeslijke ziekte ALS.
Wie regelmatig Facebook, Twitter of Instagram checkt, kan bijna niet meer om de filmpjes heen. Voor wie nog niet met het fenomeen Ice Bucket Challenge bekend is:
Het begin
De hype is twee weken geleden begonnen met een filmpje van Pete Frates. De voormalig honkbalspeler van Boston College kan niet meer praten sinds er twee jaar geleden ALS bij hem is geconstateerd. Om aandacht voor zijn ziekte te vragen en geld in te zamelen voor onderzoek naar een geneesmiddel, heeft hij de Ice Bucket Challenge in het leven geroepen. In een video met begeleidende tekst roept hij zijn Facebook-vrienden op de uitdaging aan te nemen. Met ‘Ice Ice Baby’ van Vanilla Ice op de achtergrond.
Hoe het werkt
Wanneer je door vrienden genomineerd wordt, heb je 24 uur de tijd om een emmer ijskoud water over jezelf heen te gooien. Doe je dit niet, dan is jouw opdracht om minimaal 75 euro aan de ALS Association te doneren. Nadat je een ijskoude douche hebt genomen, is het aan jou om ook een aantal mensen uit je vriendenkring te nomineren. Timberlake heeft inmiddels laten weten dat Jimmy Fallon, Steve Higgings en de bandleden van The Roots binnenkort aan de beurt zijn.
Donaties stromen binnen
Meer dan de helft van de Amerikanen is nog niet met de ziekte bekend. Dankzij de inzet van social media neemt de bekendheid wel toe en donaties stromen bij de ALS Association binnen. In de afgelopen twee weken is er 1,35 miljoen dollar overgemaakt; de donaties aan regionale chapters nog niet meegerekend. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar is er in totaal 22.000 dollar aan donaties binnengekomen. Dat meldt NBC News.
De oproep van Pete Frates op Facebook:
De Ice Bucket Challenge van Justin Timberlake:
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Viral
- Trend
- Video
- #ALSicebucketchallenge
- Social media
- Hype
- YouTube
- Donatie
- Justin Timberlake
- Bekendheid
- Aandacht
- Stichting ALS
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Retailhospitality als strategisch wapen
- Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers