[branded content] Alles over pricing: van strategie tot psychologische tactieken

[branded content] Alles over pricing: van strategie tot psychologische tactieken
  • Algemeen
  • 17 okt 2022 @ 06:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 17 okt 2022 @ 06:00
  • Sales

Hoe ga je om met de inflatie? Welke pricing strategie hanteer je? En hoe pas je psychologische prijsmethoden toe? In de nieuwe podcast van Studio Beeckestijn vertelt Sebastian Glosemeyer, pricing expert bij Flowresulting, alles over pricing.

De P van prijs is de meest onderschatte P van marketing. Veel marketeers voelen zich niet verantwoordelijk voor de prijs. Dat is jammer, want dit kan een groot effect op de winstgevendheid van een bedrijf hebben. Sebastian vertelt over onderwerpen als stijgende prijsverhogingen, prijsstrategieën, value-based pricing, korting en psychologische prijsmethoden.

Stijgende inkoopprijzen en marktprijzen

Op dit moment zijn er enorme prijsstijgingen. Wanneer maak je de keuze om stijgende inkoopprijzen door te rekenen naar klanten? Hoe houd je marktprijzen in de gaten? En hoe bepaal je of je altijd cost leader wilt zijn? Ontdek het in deze podcast aan de hand van voorbeelden en tips.

Welke prijsstrategie kies je?

De prijsstrategie vormt de basis voor veel beslissingen. Maar welke strategie past bij jouw organisatie? In de podcast worden er drie behandeld: de kostprijs plus methode, competitive pricing methode en de value-based pricing methode

  • Kostprijs plus methode: een erg bekende methode waarbij de hoogte van je prijs berekend wordt door bovenop je productiekosten een winstmarge te rekenen. Dit is inside-out benaderd.
  • Competitive pricing methode: hierbij kijk je naar de concurrentie en baseer je daar je prijs op.
  • Value based pricing methode: bij deze methode wordt de prijs bepaald vanuit de klant. Je kijkt naar de waarde die een product of dienst heeft volgens de klant en wat is de betalingsbereidheid is. Maar hoe onderzoek je wat de klant bereid is te betalen voor jouw product of dienst? Er zijn verschillende methodes. Sebastian benoemt een aantal methoden die je kunt gebruiken om de betalingsbereidheid van je klant te voorspellen en licht deze toe.

Beluister de podcast en ontdek meer over deze prijsstrategieën en welke het beste past bij jouw organisatie.

De nadelige effecten van korting

Korting geven is de beste manier om klanten binnen te halen, toch? Fout, het is vooral een makkelijke manier, maar het heeft juist veel nadelige effecten. In de podcast gaat Sebastian in op de nadelige effecten en waar jij op moet letten bij het geven van korting (B2C én B2B). Ook gaat Sebastian in op het berekenen van de Customer Lifetime Value. De CLV geeft een inschatting van de inkomsten die je kunt verwachten van een gemiddelde klant gedurende de looptijd van hun relatie met jouw merk.

Prijspsychologische tactieken

Er zijn een aantal prijspsychologische mechanismen die je als marketeer moet kennen. In de podcast ligt Sebastian een drietal toe: het decoy-effect, good-better-best, en the best of 100. Hij legt uit wat deze tactieken betekenen en hoe je ze kunt gebruiken. Tip van Sebastian: kijk op de website van Nick Kolenda voor een lijst met heel veel psychologische tactieken die jij kunt gebruiken.

Kortom, een hele interessante aflevering boordevol voorbeelden en concrete tips!

Luister de podcast

Studio Beeckestijn

Meer podcasts over digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap? Luister alle afleveringen van Studio Beeckestijn. In meer dan 30 aflevering vertellen experts alles over hun vakgebied. Elke aflevering zit vol inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips. Studio Beeckestijn is te beluisteren in jouw favoriete podcast app.

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken