[column] De kleine waarheid

[column] De kleine waarheid
  • Algemeen
  • 1 jul 2020 @ 11:30
  • 13947 x gelezen
  • Link
  • Paul Stamsnijder
    Paul Stamsnijder

    oprichter en adviseur
    Reputatiegroep
  • MarketingCopywriting

In 1958 presenteerde David Ogilvy deze advertentie aan Rolls-Royce: 'At 60mph the loudest noise in the new Rolls-Royce comes from the electric clock'. De zin was niet verzonnen, maar kwam uit de handleiding voor de monteurs.

Bij het zien van het concept schudde de hoofdtechnicus van de autofabrikant meewarig zijn hoofd en verzuchtte: 'We really must do something about that damn clock'. 

In 'How To Write Potent Copy' beschreef Ogilvy later hoe Shell koos voor zijn bureau, alleen al vanwege deze copy: 'In my Rolls-Royce advertisements I gave nothing but facts. No adjectives, no gracious living.' Volgens Ogilvy zelf was dit zijn beste tekst ooit. Als je zijn visie op creativiteit niet kent, doe je jezelf tekort.

Tegenwoordig gebruikt Rolls-Royce de tagline 'Inspiring greatness'. Ongetwijfeld het resultaat van een positioneringstraject met alles wat erbij hoort.

Soms wil je terug naar vroeger: geen grote woorden, maar een klein, feitelijk verhaal dat voor zich spreekt. Zoals Ogilvy zelf ooit stelde: 'The most effective copywriters know the most persuasive copy is found in the minor details no one else notices, the boring stuff so often overlooked.' 

Fransen noemen dat 'le petit détail vrai'. De grotere waarheid die schuilt in een miniem detail. Kennen jullie meer van dit soort voorbeelden?

Paul Stamsnijder
strateeg en oprichter De Reputatiegroep

Paul Stamsnijder

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken