[column] De kleine waarheid
- Algemeen
- 1 jul 2020 @ 11:30
- Link
-
Paul Stamsnijder
oprichter en adviseur
Reputatiegroep - MarketingCopywriting
- 1 jul 2020 @ 11:30
- Paul Stamsnijder
In 1958 presenteerde David Ogilvy deze advertentie aan Rolls-Royce: 'At 60mph the loudest noise in the new Rolls-Royce comes from the electric clock'. De zin was niet verzonnen, maar kwam uit de handleiding voor de monteurs.
Bij het zien van het concept schudde de hoofdtechnicus van de autofabrikant meewarig zijn hoofd en verzuchtte: 'We really must do something about that damn clock'.
In 'How To Write Potent Copy' beschreef Ogilvy later hoe Shell koos voor zijn bureau, alleen al vanwege deze copy: 'In my Rolls-Royce advertisements I gave nothing but facts. No adjectives, no gracious living.' Volgens Ogilvy zelf was dit zijn beste tekst ooit. Als je zijn visie op creativiteit niet kent, doe je jezelf tekort.
Tegenwoordig gebruikt Rolls-Royce de tagline 'Inspiring greatness'. Ongetwijfeld het resultaat van een positioneringstraject met alles wat erbij hoort.
Soms wil je terug naar vroeger: geen grote woorden, maar een klein, feitelijk verhaal dat voor zich spreekt. Zoals Ogilvy zelf ooit stelde: 'The most effective copywriters know the most persuasive copy is found in the minor details no one else notices, the boring stuff so often overlooked.'
Fransen noemen dat 'le petit détail vrai'. De grotere waarheid die schuilt in een miniem detail. Kennen jullie meer van dit soort voorbeelden?
Paul Stamsnijder
strateeg en oprichter De Reputatiegroep
-
Paul Stamsnijder
- Werkt bij: Reputatiegroep
- Functie: oprichter en adviseur
- Website:https://www.reputatiegroep.nl/
- Profiel »
- David Ogilvy
- 60mph
- new
- zin
- verzonnen
- monteur
- 1958
- long copy
- Rolls-Royce
- electric clock
- pen
- tekst
- loudest noise
- copy
- Paul Stamsnijder
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing