[column] Trends in recruitmentmarketing

[column] Trends in recruitmentmarketing
  • Algemeen
  • 7 okt 2020 @ 08:00
  • 11153 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingArbeidsmarkt

Marketing speelt binnen het recruitmentvak een steeds belangrijker rol. Recruitmentmarketing zijn alle strategieën en tactieken die een organisatie gebruikt om talent te vinden en aan te trekken voordat ze solliciteren.

Dit kan onder andere door middel van content, social media en recruiting. Hierdoor gaat een bedrijf een relatie aan met een kandidaat in de hoop dat er uiteindelijk een sollicitatie uit voortvloeit. Om social media succesvol in te zetten heb je een stappenplan nodig. Het inzetten van social media bepaalt namelijk voor een groot deel het succes van de campagne. Het stappenplan is als volgt opgebouwd:

Stap 1: Bepaal de doelgroep en ga gericht te werk
Het is van belang dat je doelgericht te werk gaat. Stel jezelf dus eerst een aantal vragen, zoals: Met hoeveel kandidaten wil ik via social media contact hebben gelegd, hoeveel tijd wil ik er dagelijks aan besteden en wie is mijn doelgroep?

Stap 2: Bepaal welke social media je gaat inzetten
Je hebt natuurlijk verschillende socialmediakanalen, maar je kunt beter één socialmediakanaal goed inzetten in plaats van drie verschillende kanalen slecht. Bepaal daarom van te voren goed op welke social media jouw doelgroep het meest is vertegenwoordigd en wat de meeste kansen biedt.

Stap 3: Train je medewerkers op het gebied van social media
Het is van belang dat je medewerkers getraind zijn op het gebied van social media. Zij moeten actief zijn op social media en worden de ambassadeur van jouw bedrijf. Met trainingen aan je medewerkers zal social media zich als een olievlek verspreiden binnen je organisatie. Je medewerkers zullen namelijk ook de campagne in grote banen moeten leiden.

Stap 4: Meet de resultaten
Zodra de campagne op social media draait, is het belangrijk om te weten wat het oplevert. Dus hoeveel tijd heeft het je bedrijf gekost, hoeveel connecties en/of volgers heeft het opgeleverd en zijn hier ook concrete kandidaten, CV’s of aannames uit voort gekomen?

Voorbeelden succesvolle campagnes
Nu je weet hoe het stappenplan is opgebouwd, laten we aan de hand van succesvolle voorbeelden zien wat de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van recruitmentmarketing. Deze bedrijven gingen je al voor.

Solliciteren via TikTok bij supermarktketen Dirk
Supermarktketen Dirk heeft recent naar buiten gebracht dat nieuwe kandidaten voor de traineeship afdelingsmanager kunnen solliciteren via TikTok. Volgens Dirk zijn zij de eerste werkgever die inzendingen via het videoplatform gebruikt voor het werven van kandidaten. Naast het gebruik van TikTok zet de supermarkketen ook andere socialmediakanalen in voor de werving van kandidaten, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Met zo’n 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers op TikTok kan het socialmediakanaal uitkomst bieden in de zoektocht naar de ‘DIRKteur van de toekomst’.
Kandidaten kunnen reageren op de functie door in de video #DIRKteur toe te voegen. Vervolgens plaatsen de kandidaten hun CV en een link naar het filmpje op de website. Solliciteren met een goede motivatiebrief kan ook nog steeds volgens Dirk.

Subway riep kandidaten op te solliciteren door emoji’s te sturen via WhatsApp
Sinds kort kunnen kandidaten bij Subway solliciteren door het sturen van emoticons via WhatsApp. Volgens Subway wordt het solliciteren via een CV en motivatiebrief als moeilijk en formeel ervaren. Daarom zijn zij op zoek gegaan om solliciteren aantrekkelijker te maken voor jongeren. Jongeren omschrijven zichzelf als een zelfgemaakt broodje om te laten zien wat zij in huis hebben. De wervingscampagne van Subway moet solliciteren leuker en aantrekkelijker maken.
Geïnteresseerden kunnen via een 06-nummer hun zelfgemaakte ‘sub’ sturen. Het broodje wordt beschreven aan de hand van emoji’s. Zo staat bijvoorbeeld een wortel voor een scherpe blik, een avocado voor fit/gezond, een paddenstoel voor creatief en een tomaat voor opvallend. Deze nieuwe manier van solliciteren is zeker niet als grap bedoeld. Naast het samenstellen van een eigen sub moeten kandidaten nog een aantal vragen via WhatsApp beantwoorden. Dit wordt gezien als de eerste sollicitatieronde. Mocht de manager daarna interesse tonen in de kwaliteiten van de kandidaat, dan wordt degene uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om de emoji’s (karaktereigenschappen) verder toe te lichten.

Eurowings lanceerde wervingscampagne via Tinder
Eurowings lanceerde een wervingscampagne op Tinder in de zoektocht naar nieuw cabinepersoneel. Elke vacature werd verwoord als een Tinder-profiel. De Duitse vliegtuigmaatschappij liftte mee op de populariteit van Tinder. Werkzoekenden konden eenvoudig naar links of rechts swipen. Een swipe naar rechts gaf de kandidaat toegang tot meer informatie over de baan en wie weet uiteindelijk de ‘perfect match’. Daarnaast werden werkzoekenden doorverwezen vanaf het Tinder-profiel naar de carrière-pagina van Eurowings.
De wervingscampagne duurde twee maanden, bereikte meer dan 600.000 gebruikers in Duitsland en Oostenrijk en won meerdere prijzen.

Defensie gebruikt nieuwe arbeidsmarktcampagne: Influencer versus Defensie
Om de aandacht van een toekomstige generatie militairen te trekken, kijkt het Ministerie van Defensie al een tijdje verder dan media, tv en radio. Om jongeren te bereiken maken zij vooral gebruik van social media. Hiervoor hebben zij een YouTube-serie in het leven geroepen, genaamd Target. In Target neemt een influencer het op tegen een team verkenners van Defensie. Diverse influencers hebben zich aan de serie gekoppeld, onder anderen Enzo Knol, Don de Jong, Royalistiq en Sophie Milzink. Zij worden opgejaagd door verkenners van de 104 Jistarc-compagnie. Het werkt als volgt: Een influencer wordt geblinddoekt gedropt. Deze influencer moet vervolgens zo snel mogelijk het ‘target’, dat een koffer bevat met daarin de exacte tijd en locatie voor een extraction van het speelterrein. De influencer moet op tijd dit punt bereiken om de game te winnen. De moeilijkheid van het spel is dat er continu militairen van het verkenningseskadron achter de influencer aanzit. De YouTube-serie is bedoeld om de doelgroep die zich vooral bezighoudt met social media en gaming te bereiken. Vandaar dat het ook wordt georganiseerd in samenwerking met influencers. Deze influencers hebben een groot bereik onder jonge kijkers en dit is precies de doelgroep waar Defensie zich op richt.

Solliciteren via WhatsApp bij Action
WhatsApp wordt door meerdere bedrijven gebruikt om te solliciteren. In 2020 zal dit alleen maar verder toenemen. Waarom zou je een ingewikkelde sollicitatieprocedure moeten doorlopen voor een bijbaan? Dit dacht Action ook en lanceerde in samenwerking met communicatiebureau Maximum een bijbaancampagne met behulp van WhatsApp.
Op een speciale bijbaanpagina vullen sollicitanten hun telefoonnummer in. Vervolgens krijgen de kandidaten vier vragen te beantwoorden. Inmiddels solliciteren er meer dan 70 kandidaten per dag bij de Action via een simpel appje.

ABN Amro zet AR in voor werving IT-talent
Voor de werving van IT-talent heeft ABN Amro een mobiele AR escaperoom geïntroduceerd. In de game The Lockdown wordt de speler uitgedaagd om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen. Kandidaten konden het spel spelen door gebruik te maken van hun mobile device.
Door middel van AR verandert elke kamer in een escaperoom. De game bevindt zich in het jaar 2028 en geld is volledig digitaal. Zodra een aantal mensen in het spel niet bij hun cryptocurrencies kan, breekt er chaos uit. Door middel van challenges worden spelers uitgedaagd om problemen op te lossen. De challenges hebben verschillende thema’s, waaronder blockchain en information security. De moeilijkheidsgraad van het spel wordt bepaald door de keuze van welk pad je bewandelt.
De vraag naar IT-talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Als bank heeft ABN Amro daarom geïnvesteerd in de mogelijkheden om interessant te zijn voor deze doelgroep. The Lockdown is hier een goed voorbeeld van. Deze game maakt deel uit van een bredere wervingscampagne van de bank om IT-talent te benaderen. IT-specialisten krijgen bij ABN Amro met inhoudelijke uitdagingen te maken en deze hebben een grote maatschappelijke impact. Deze elementen komen ook terug in de game.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij http://www.mijnmotivatiebrief.com.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken