5 minuten met: Monique Steenmans, trade marketeer bij Legamaster

5 minuten met:  Monique Steenmans,  trade marketeer bij  Legamaster
  • B2b
  • 31 okt 2016 @ 16:15
  • 26213 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Agile marketingInterview

Volgens Monique Steensmans (29), trade marketeer bij meetingroom specialist Legamaster International, wordt de scheidslijn tussen b2b- en b2c marketing steeds kleiner. ‘Volgend jaar zetten wij in op organische marketing, bestaande uit PR en content marketing. In de homogene markt waarin wij actief zijn is het cruciaal dat je je onderscheidt’, aldus Steenmans.

Hoe zou jij jezelf omschrijven?
‘Mijn afstudeerbegeleider omschreef mij ooit als ‘een zelfstandige gedreven jonge vrouw met durf, flair en een sociaal karakter.’ Daar sluit ik mij volledig bij aan.’ Ik werk sinds januari dit jaar bij Legamaster in Lochem. Daarvoor heb ik een bachelor International Business and Languages gedaan en een master Fashion Marketing and Product Management afgerond. Tijdens mijn bachelor International Business and Languages ben ik gaan werken bij Thales. Daar ben ik doorgegroeid naar Internal Communication Manager. Na mijn carrière bij Thales heb ik een eigen kledingwebshop opgezet en ben ik gaan werken als manager export bij Kaja Interieurs. Na vijf jaar werken bij Kaja vond ik het tijd voor een nieuwe stap en dat werd Legamaster.'

Wat doet Legamaster precies?
‘Legamaster is al meer dan 60 jaar producent en leverancier van visuele communicatiemiddelen. Hierbij kun je denken aan producten die helpen bij het visualiseren van communicatie bij presentaties, vergaderingen, workshops en allerlei andere soorten meetings en bijeenkomsten. Dit kunnen digitale tools zijn, zoals touchscreens en bijbehorende software, maar ook meer traditionele middelen als flipovers, whiteboards en allerlei soorten accessoires. We doen daarvoor continu onderzoek naar de ontwikkeling van de markt en de toekomst van meetings. Vooral de laatste jaren zien we veel veranderingen in de manier waarop er gewerkt wordt en meetings plaatsvinden. De technologie ontwikkelt zich razendsnel. Om goed in te kunnen spelen op waar de markt behoefte aan heeft, betrekken wij gebruikers bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Wij begrijpen het woord “ontzorgen” als geen ander. Dat maakt ons uniek in onze markt.’

Hoe maken jullie de communicatie zichtbaar?
‘Communicatie is heel gemakkelijk zichtbaar te maken. Iets opschrijven of tekenen, wat we allemaal van kinds af aan doen, is al voldoende. We doen het al honderdduizenden jaren:  onze voorouders maakten immers tekeningen op rotswanden. Visuele communicatie zit in onze genen en helpt ons denkprocessen te structureren, analyseren en vereenvoudigen. Het gezegde “een foto zegt meer dan 1000 woorden” wordt niet voor niets zo vaak aangehaald. Visuele communicatie is ook in marketing een trend. Denk bijvoorbeeld aan de hoofdrol die infographics, foto’s en video’s steeds meer in de media spelen. Visuele content trekt sneller en meer aandacht, en zorgt voor veel meer views en clicks.’

Welke ontwikkelingen zie je in de b2b-marketing en hoe haken jullie daarop in?
‘De scheidslijn tussen b2b-marketing en b2c-marketing wordt steeds vager. Zo worden branding, storytelling en customer intimacy, oorspronkelijk afkomstig van b2c-zijde, ook steeds belangrijker in b2b-marketing. Volgend jaar zetten wij in op organische marketing, bestaande uit PR en content marketing. In de homogene markt waarin wij actief zijn is het cruciaal dat je je onderscheidt. Niet het product, maar het verhaal eromheen staat centraal: hoe kun je ervoor zorgen dat meetings efficiënt en effectief verlopen? Onderzoek toont aan dat inefficiënte samenwerking gemiddeld voor 21% productiviteitsverlies zorgt, en dat één van de grootste angsten van mensen het houden van een presentatie is. De gigantische uitdaging om het tij te keren gaan wij graag aan!’

Heb je een voorbeeldcase waarmee je dit kunt illustreren?
‘Op dit moment ben ik volop bezig met de organisatie van onze beurspresentatie tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, die eind januari plaatsvindt in Utrecht. In plaats van een tentoonstelling van onze producten, zetten wij deze editie in op het gebruik van onze producten, zodat duidelijk wordt welke waarde ze toevoegen. Eén van de ideeën is om in te spelen op moderne werkmethoden zoals lean, en agile. Hoe kun je met de producten van Legamaster een succesvolle scrum-sessie houden? En hoe pas je de digitale en technologische ontwikkelingen toe op een manier die voor iedereen even gemakkelijk is? Dit maken wij concreet door voorbeelden te geven van hoe onze producten gebruikt kunnen worden, maar ook door experts daarover advies te laten uitbrengen. Daarmee willen we onze eindgebruikers inspireren en meer bewust maken van het gemak en de effecten van het gebruik van het alom bekende whiteboard, een flipover of prikbord, maar ook touchscreens en digitale tools.’

Waar staan jullie over vijf jaar?
‘Wij hebben een zeer duidelijke strategie geformuleerd die wij volledig geïmplementeerd willen hebben in 2020. De essentie van de strategie is: “From a deep understanding of our customers and end-users and a well thought through offer of analogue and digital Visual Communication solutions we provide unique presentation and meeting-experiences“.
Wij hebben over vijf jaar aantoonbare stappen gemaakt in het proces van product selling naar solution selling. Wij kennen onze klant en gebruiken deze kennis om onze producten zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de markt. Wij leveren de juiste ondersteuning en tools aan ons dealernetwerk, zodat zij de markt actief kunnen benaderen. Zoals bedrijven voor de inrichting van hun kantoor naar een adviseur stappen, gaan ze voor advies over de invulling van hun meeting room naar Legamaster.’

Heb je nog tips voor de lezers?
‘Best wel. Hier komen er een paar:

  • Weet waar je merk/ bedrijf voor staat. Blijf dit herhalen in je communicatie zodat je klanten dit gaan herkennen: ‘claim your domain’;
  • Houd feeling met de markt door contact te zoeken met de klant en onderzoek te doen. Ken je klant, want ook marketing wordt steeds persoonlijker - ook in b2b;
  • Marketing gaat verder dan alleen een beurspresentatie, advertentie of een website. Ook een serviceafdeling binnen het bedrijf zorgt voor merkbeleving. Zij hebben immer elke dag contact met klanten. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee. 
Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken