Wat marketeers kunnen leren van De Librije

Wat marketeers kunnen leren van De Librije
  • B2b
  • 20 feb 2020 @ 10:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Intimiteit is de basis van elke goede klantbeleving, aldus Business Impact trainer Tjeerd den Boer (zie foto boven). Al jaren beweegt hij zich achter de schermen bij de Librije waar hij de belangrijkste 'boerenwijsheden' optekende die het succes van dit 3-sterrenrestaurant verklaren.

Tijdens de PIM-sessie over Customer Experience op 3 maart onthult den Boer wat we van deze 'High Performing Organisatie' kunnen leren en vertaalt hij hun lessen naar de wereld van de moderne marketeer.

De Librije, het sterrenrestaurant van Jonnie en Thérèse Boer, krijgt al meer dan vijftien jaar achter elkaar de hoogste waardering van Michelin. Dat heeft te maken met fantastisch eten en uitstekende wijnen. Maar er is meer, dat voelt iedereen die er ooit is geweest. Wat zijn de elementen die van deze zaak zo'n succes maken? Zijn die te vertalen naar de praktijk van andere bedrijven? Tjeerd den Boer gelooft van wel en schreef daarover het boek Boerenwijsheden, Leiderschapsrecepten uit de Librije. Daarin hanteert hij het wetenschappelijke kader van de High Performing Organisatie, aantrekkelijk vertaald in smaakmetaforen: 'Het gaat bijvoorbeeld over de zoete smaak van verleiding, maar ook over het omgaan met bittere conflicten en tegenslagen. Tijdens de CX-sessie van PIM ga ik dieper in op de klantbeleving, die bij de Librije exceptioneel is.'

De essentie van CX

We noemen het tegenwoordig graag customer experience, of CX, maar is dat wel zo nieuw? Den Boer: 'Een van de meest basale boerenwijsheden is dat alles draait om aandacht voor de klant. De term CX ontstond toen het internet opkwam. Vroeger was het duidelijk: er was een winkel, of een restaurant, daar vond het contact plaats. Een winkel bood per definitie een totaalbeleving, want het was het enige medium. Als je je klanten kende en hen goed hielp, kwamen ze graag terug. In de huidige tijden van multichannel marketing is dat veel complexer geworden. Er zijn zo veel contactmomenten en het is een hele kunst om die te laten samensmelten tot een consistente beleving die ook nog 'echt' voelt. Bovendien zijn consumenten snel afgeleid, verveeld of kritisch; als je een fout maakt, zijn ze weg. Het bieden van een goede klantbeleving is een grote uitdaging en tegelijkertijd een van de belangrijkste manieren om je te onderscheiden.'

Ken mij, omarm mij

De Librije heeft dat volgens Den Boer goed voor elkaar, dat snappen we, maar wat kan de moderne marketeer daarvan leren? 'Er is natuurlijk een groot verschil tussen een unieke zaak zoals de Librije en de praktijk van grote bedrijven - zij staan verder van de klant af, hebben meer kanalen en concurrenten met vergelijkbare producten. Om je toch te onderscheiden wil je klanten het gevoel geven dat je ze kent, dat je ze begrijpt en dat je hen geeft wat ze nodig hebben. Dat kan in hele praktische dingen zitten; informatie die makkelijk te vinden is, een soepel bestelproces en klantvriendelijke retourmogelijkheden is wel het minste. Daarnaast wil je extra services bieden waar een klant behoefte aan heeft, goede suggesties geven, belonen voor herhaalaankopen, informeren of alles bevalt, of je nog wat kunt betekenen, dat soort dingen. 'Ken mij, omarm mij, stel me gerust, beloon mij'; daar zoeken mensen naar. Als je dat kunt geven, dan kun je je met het meest basale product nog onderscheiden. Dat is niet gemakkelijk. Er zijn complexe algoritmes voor nodig en bovenal: de wil om dit te doen, een oprechte interesse in je klant.'

Tegelijkertijd moet je wel innoveren. Het is een kunst om de juiste balans te vinden. Ook daarvoor is het nodig om je klant echt te begrijpen en te snappen wat deze zoekt

Innovaties als onderdeel van CX

Naast de intieme band met klanten is er nog een element belangrijk voor CX, voegt Tjeerd toe: 'Mensen willen ook verrast worden, nieuwe dingen ervaren. Als een restaurant een heel jaar lang hetzelfde menu serveert, wordt de zin om erheen te gaan snel minder. Daarom is ook de veranderbereidheid van organisaties heel belangrijk. Je wilt niet te snel veranderen, want je wilt wel herkenbaar blijven. Tegelijkertijd moet je wel innoveren. Het is een kunst om de juiste balans te vinden. Ook daarvoor is het nodig om je klant echt te begrijpen en te snappen wat deze zoekt.'

De uitdaging

Den Boer: 'Ik snap heel goed dat mensen met ontzag kijken naar de Librije. Wat ik op 3 maart hoop te bereiken, is dat de aanwezige marketeers de elementen van het succes herkennen en vertalen naar hun eigen praktijk. Alles draait om customer intimacy; je klant goed kennen, aandacht geven en daar je aanbod op afstemmen. Je wilt een band opbouwen met je klanten, die vergelijkbaar is met de relatie die de fysieke winkelier vroeger had met zijn klanten. Juist met nieuwe technieken zoals AI zijn er steeds betere mogelijkheden om een persoonlijke, intieme ervaring scheppen, ook op een groter schaalniveau. Maar dat begint allemaal met je goed verdiepen in je klant. Daarin kunnen we allemaal nog wel wat leren van Jonnie en Thérèse.'

 

Tijdens de PIM-sessie over Customer Experience op 3 maart onthult den Boer wat we van deze 'High Performing Organisatie' kunnen leren. Andere sprekers zijn Ankie Straathof, manager Customer & Care van de Bijenkorf, en Anders Jansen van adviesbureau Flowresulting.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken