[DPC22] Ad Visser: 'Praat als jezelf, fuck het systeem'

[DPC22] Ad Visser: 'Praat als jezelf, fuck het systeem'
  • B2b
  • 1 nov 2022 @ 12:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Dutch Podcast ConferencePodcast

Het ochtendprogramma van de eerste editie van de Dutch Podcast Conference trakteerde de deelnemers meteen op een ‘inspiratiedouche’. ‘Professor Podcast’ Marvin Jacobs van Airborne tilde een tip van de sluier op over wat een branded podcast een goéde branded podcast maakt. Mister Toppop Ad Visser slingerde ‘inspiratieshots’ het publiek in, gebruikmakend van geluidsfragmenten en muziek maar ook de verbeelding van de toeschouwers.

Dagvoorzitter Ronnie Overgoor en algemeen directeur van BBP Media, Peter Van Balsfoort, samen met MarketingTribune de organisator van dit event, concludeerden bij de opening dat podcasts ‘hot’ zijn. Dat bleek ook uit de aanwezigen: een groot deel heeft al een podcast, een deel is concreet bezig er een op te starten en een deel speelt met het idee. Allen waren aanwezig om te leren hoe ze hun podcast naar een (nog) hoger niveau kunnen tillen.

Ad Visser is ook enthousiast over podcasts, maar spiegelde zijn toehoorders tegelijkertijd voor om kritisch te blijven. Mensen hebben nu eenmaal de neiging nieuwe media en technologie blindelings te omarmen om ze een paar jaar later weer net zo hard te laten vallen.

‘Een medium communiceert meer dan alleen de boodschap’ gaf Visser de aanwezigen mee. Ook stelde hij dat nieuwe technologie, met name algoritmes, de manier waarop we leren en informatie tot ons nemen totaal veranderen. Het ‘lineaire’ leren heeft standaard een kop, midden en begin. Door algoritmes wordt het leren veel gefragmenteerder, wat invloed heeft op onze hersenen. ‘Aanvaard deze nieuwe manier van leren. Maak van het algoritme je beste vriend, maar het kan ook onze grootste vijand worden’ volgens Visser.

Verbeelding
Dat podcasts de verbeelding prikkelen, veel meer dan media met beeld, is één van de dingen die Visser aantrekt in het medium. Puttend uit zijn enorme ervaring met ‘de media’ gaf hij zijn gehoor een aantal pareltjes van wijsheid mee over hoe je een podcast authentiek, herkenbaar en ‘luisterbaar’ maakt.

Audio is klank, en volgens Visser is klank op zich al een boodschap. Zo kan de klank van een stem de boodschap versterken of juist laten verdwijnen. Als voorbeeld liet hij een aantal fragmenten horen met verschillende klanken, met diverse intonaties en frasering. ‘Praat als jezelf, fuck het systeem’ stelde Visser.

Geen oeverloos gelul, daar is de TV voor

Verder waarschuwde hij de aanwezigen voor ‘fake audio’ (valse empathie bijvoorbeeld). ‘Meen wat je zegt’ was zijn boodschap. Ook een podcast ‘omdat het moet’ is geen goed idee. ‘Maak alleen een podcast als je wil, over wat je wil’. Andere tips waren om voor goede, bij voorkeur verrassende gasten te zorgen, origineel te zijn en ‘geen oeverloos gelul, daar is de TV voor’ gaf hij (uit eigen ervaring?) mee.

Visser sloot zijn keynote af met een lied uit eigen repertoire met als boodschap ‘de aarde is rond, maar de wereld is plat’. Na de aanwezigen nog voor te houden altijd open te staan voor het onverwachte verliet Visser het podium, de aanwezigen geïnspireerd achterlatend.

‘Professor Podcast’
Marvin Jacobs, nickname ‘Professor Podcast’, liet aan de hand van cijfers zien dat het medium podcast veel aandacht genereert. Volgens Jacobs beluisteren luisteraars gemiddeld 80 procent van een podcast aflevering en is de activatie hoog. Daarmee zijn podcasts een ideaal medium voor B2C. De vraag is dan wel hoe je die luisteraars trekt, want mensen zitten niet te wachten op jouw bedrijf of merk, stelde Jacobs. Om toch een effectieve podcast te maken gaf Jacobs 5 tips.

‘Maak een onderscheidende podcast, en kies voor storytelling’ stelde Jacobs. Dus geen standaard format met een beginmuziekje, gesprek en een eindmuziek, maar besteed aandacht aan je audiovormgeving: wissel tekst en muziek af, maak het spannend voor je luisteraars.

Het tweede advies was om als maker een domein te claimen, een gedeeld interessegebied van merk en doelgroep. Verder is het belangrijk dat je podcast past in je mediamix en om consistent te zijn in je uitingen. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua format, duur van je podcast en het ritme van de publicatie. Belangrijk is om geduld te hebben en te blijven bouwen. ‘Er zijn enorm veel podcasts die na drie afleveringen gestopt zijn.’

Om het voor alle aanwezigen lastig te maken was zijn laatste regel dat er geen regels zijn. Daarmee bedoelde hij dat het medium enorm in beweging is, dat audio nog alle kanten op kan groeien. Maar dat audio en podcasts de toekomst hebben werd door niemand betwijfeld.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken