AI bekijkt leeftijd gezichten in alcoholreclames
- B2b
- 18 jul 2023 @ 07:55
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 18 jul 2023 @ 07:55
- Michiel van Zaane
Stiva zet artificial intelligence in om de leeftijd van personen in reclame te verifiëren. De AI-tool van No-Kno is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd vast te stellen. Eén van de regels van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie is dat geen personen die er jonger uitzien dan 25 jaar getoond mogen worden.
De Stiva zet zich onder andere in voor verantwoorde alcoholreclame. Daarom heeft de stichting de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) ontwikkeld. Hierin staan de regels omtrent reclame voor alcoholhoudende dranken. Eén van die regels van de RvA is dat in reclame-uitingen waarbij gebruik wordt gemaakt van geënsceneerde situaties met scripts en modellen die door of in opdracht van de adverteerder worden ingehuurd, geen personen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 25 jaar getoond mogen worden.
In juni 2023 was er enige discussie over modellen op posters en andere uitingen van de Heineken Silver campagne die er – ondanks het feit dat de modellen ruim 25 jaar oud waren – te jong uitzagen. Er is toen door Stiva en Heineken direct actie ondernomen. De Heineken Silver campagne leert dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van de modellen in reclames. Het inschatten van de visuele leeftijd kan lastig en arbitrair zijn. Doordat er vanaf nu gebruik zal worden gemaakt van de AI-leeftijdsverificatietool, kan er volgens Stiva vooraf een objectieve schatting worden gemaakt van de visuele leeftijd.
Peter de Wolf, directeur van Stiva: ‘Eén van de doelen van Stiva is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven – ook als dat niet de bedoeling is – de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.’
Johan van Mol, oprichter No-Kno: ‘Artificial intelligence kan ons op verschillende manieren helpen. Ons datamodel is op basis van meer dan 100.000 gezichten met verschillende etniciteiten, genders en leeftijden gevuld en getraind. Zo bouwen we een extra stuk zekerheid in. Ik ben blij dat wij Stiva kunnen helpen bij het bewaken van verantwoorde alcoholmarketing en zo kunnen bijdragen aan onze missie van meer ethische reclame.’
Inzet AI-leeftijdsverificatietool
Stiva toetst alle televisie- en bioscoopreclames voordat deze worden vertoond. In deze procedure wordt nu ook standaard de leeftijd van de modellen met de AI-leeftijdsverificatietool gecontroleerd. Adverteerders kunnen er vanaf nu daarnaast ook voor kiezen om de visuele leeftijd van modellen in hun overige uitingen vooraf te laten checken. Ook zal Stiva zelf uitingen waar mogelijk twijfel zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd controleren met behulp van de AI-tool. Uitgangspunt blijft dat Stiva mogelijke overtredingen wil voorkomen. De AI-tool gaat hier een belangrijke bijdrage aan leveren.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

