AFM: reclame spaarproducten moet duidelijker

AFM: reclame spaarproducten moet duidelijker
  • B2b
  • 21 dec 2023 @ 08:26
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Dit blijkt uit een korte verkenning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar reclame-uitingen van spaarproducten.

Zo is het onder meer niet altijd duidelijk of er sprake is van sparen of beleggen en wat de kosten zijn van het product. Ook is het voor consumenten vaak lastig te begrijpen welke voorwaarden van toepassing zijn voor een bepaald rentepercentage.

In de verkenning naar de spaarmarkt zag de AFM veel nieuwe aanbiedingen die zich richten op de Nederlandse spaarder. Deze producten zijn vaak anders dan de traditionele spaarrekening bij een Nederlandse bank, waar je geld op stort en één rentepercentage ontvangt over het hele saldo. Er worden nu spaarproducten aangeboden die een hoger rentepercentage toekennen bij: een hoger saldo, een minimum inleg, opnamebeperkingen enz. Soms wordt de consument ook verplicht kosten te maken voor andere producten; bijvoorbeeld pakketkosten of kosten voor een betaalrekening. Ook komt de AFM ‘spaaraanbiedingen’ tegen die eigenlijk een beleggingsproduct zijn.

Een financiële onderneming die in Nederland actief is, is verplicht een consument van informatie te voorzien die relevant is om een product en/of dienst goed te kunnen beoordelen. Deze informatie moet correct en duidelijk zijn zodat consumenten weten waar zij aan toe zijn. De AFM heeft tijdens een korte verkenning naar spaarproducten geconstateerd dat dit nog niet altijd het geval is en roept aanbieders op tot naleving van de wettelijke voorschriften. De AFM zal ook in 2024 aandacht besteden aan de informatieverstrekking door aanbieders van spaar- en beleggingsproducten.

Sparen of beleggen?
Aanbieders moeten ervoor zorgen dat informatie over het product en/of dienst duidelijk is en consumenten niet op het verkeerde been zet. Dit geldt ook voor reclame-uitingen. Het moet dus volstrekt duidelijk te zijn of er sprake is van sparen of van beleggen. In de verkenning constateerde de AFM dat dit niet altijd duidelijk is. Waar consumenten de indruk kunnen hebben dat het om sparen gaat, wordt het saldo soms ondergebracht in een geldmarktfonds (money market fund) en is het dus een beleggingsproduct. Afhankelijk van het aangeboden product of dienst is er verschillende regelgeving van toepassing. Hier moeten aanbieders alert op zijn. Zo geldt voor een reclame-uiting voor een beleggingsfonds een verplichte risico-indicator.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken