Deze woorden verleiden je volgers tot doorklikken!
- B2b
- 10 sep 2016 @ 08:45
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - Onderzoek
- 10 sep 2016 @ 08:45
- Robbert van den Heuvel
Social media scientist Dan Zarella publiceert met enige regelmaat aardige conclusies uit de vele onderzoeken die hij uitvoert op het gebied van diverse social media. Zo stelde hij afgelopen week een lijst samen met bevindingen uit een onderzoek naar het verband tussen het gebruik van bepaalde woorden en het doorklikgedrag op links in Tweets. Voor dit onderzoek bestudeerde hij meer dan 200.000 Twitterberichten, die links bevatten. In dit artikel heb ik de - in mijn ogen - vanzelfsprekende en verrassende conclusies uit deze lijst gegroepeerd en op een rijtje gezet.
Vanzelfsprekende Twitter feiten uit het onderzoek van Dan Zarella
1. Door het gebruik van het woord "please", wordt er logischerwijs eerder geklikt op een link:
2. Op links in Tweets met een de term "RT" (ReTweet), wordt vaker geklikt dan wanneer deze term er niet in is opgenomen. Dit lijkt me logisch, omdat een RT een aanbeveling is en dus ook meer zal uitnodigen tot klikken:
3. Tweets met een adressering en/of aanbeveling (@Twittername), die een link bevatten, nodigen ook meer uit tot klikken. Hier is naar mijn mening hetzelfde mechanisme van toepasing als bij de 2 bovenstaande voorbeelden:
Verrassende Twitter feiten uit het onderzoek van Dan Zarella
1. Op links in tweets, die de aansporing "Check" bevatten, wordt nauwelijks meer geklikt, dan op tweets, die deze aanmoedigende tekst niet bevatten. Dit vind ik vrij opvallend, omdat bijvoorbeeld het gebruik van "please" wel een positief verband laat zien. Wellicht is de term "check" te onsympathiek?
2. Tweets, die links bevatten en het woord "marketing" ontvangen minder doorkliks. Dit lijkt erop te wijzen, dat tweets over marketing minder populair zijn, dan tweets over ieder ander onderwerp.
3. Het maakt niet uit of een tweet een hashtag (#) bevat of niet: het doorklikgedrag op links in de tweet blijft hetzelfde. Dit zou erop kunnen duiden, dat een hashtag alleen maar nut heeft om nieuwe volgers te verkrijgen, maar niet voor het verspreiden van relevante content:
Zijn deze feiten voor jou verrassend of vanzelfsprekend? Ik nodig je van harte uit om hieronder je reactie te plaatsen.
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Van duurzame kruk tot circulaire spirit: winnaars VM Packaging...
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers