[column] Branden we op door corona? (1)
- B2b
- 7 okt 2020 @ 10:27
- Link
-
Vincent Mispelblom Beyer
headhunter
Flexfirm - HR
- 7 okt 2020 @ 10:27
- Vincent Mispelblom Beyer
Net als je dacht dat Covid-19 en de economische crisis het ergste is dat je kan overkomen, duikt er een nieuwe bedreiging op. Een burn-out golf dreigt ons te overvallen… waar komt die vandaan? En wat kunnen we eraan doen? Vincent Mispelblom Beyer analyseert in een 2-luik.
Bureaus bestaan uit goed geoliede teams, die onder de nodige druk topprestaties leveren. Dat moet nu noodgedwongen van huis uit. Thuis werken kent een hoop voordelen (zie mijn vorige blog: https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2020/09/het-corona-poldermodel/index.xml). Maar er zijn ook nadelen, in de vorm van onzekerheid en vereenzaming.
Thuis
Dat laatste ligt voor de hand: werk heeft een ook sociale functie, je ontmoet er mensen die zich buiten je vriendenkring ophouden. Hoe leuk het thuis ook is, je wilt er toch ook wel eens uit. Op je werk praat je met gelijkgestemden, en ervaar je een verandering van omgeving. Problematisch wordt het als thuis helemaal niet zo leuk is. Omdat je alleen bent, of dat je met een partner bent met wie het niet meer zo botert. Of omdat je eigenlijk helemaal geen plaats hebt om thuis te werken drie verveelde kinderen hebt, en een partner die vast zit in een ellenlange Zoom-meeting. Dan levert thuiswerken stress op.
Dan de onzekerheid. Op kantoor is er regelmatig overleg, bijna van moment tot moment. Dat overleg is er thuis niet, je vaart daar meer op je eigen kompas.
Er is geen koffieautomaat waar je kan horen of dat account nou blijft of toch weggaat. Waar je de laatste bureau-gossip kan horen. Thuis ben je berooft van de informele contactjes. In een tijd waarin de bureaus het buitengewoon moeilijk hebben, en gestut moeten worden met leningen (die terugbetaald moeten worden als dat nog niet kan), is er geen baanzekerheid. Er is vooral heel veel baanonzekerheid. En dat levert spanning op, en veel ook.
Naast zorgen over het werk zijn er ook zorgen over de gezondheid van jezelf en je naasten. Leven in de beperkingen van een intelligente lockdown (waar veelal dom mee om wordt gegaan) gaat ook niet in de koude kleren zitten.
Zorgen
Er wordt wat afgetobd en afgepiekerd, en dan leidt spanning tot stress, stress tot burn-out, en als we niet tijdig ingrijpen leidt burn-out tot depressie. Een langdurige aandoening met veel gevolgen. Een burn-out- en depressiegolf kunnen we in Nederland nauwelijks het hoofd bieden, de geestelijke gezondheidszorg is nu al zwaar overbelast en kan er niets meer bij hebben. Zorgelijk. In Nederland hebben we gemiddeld een miljoen mensen die het risico lopen een burn-out te krijgen. Dat wordt momenteel op vier miljoen becijferd.
Onverantwoordelijk dat in het Outbreak Management Team geen plaats is gemaakt voor een specialist uit de geestelijke gezondheidszorg. Als zo vaak krijgt het lichamelijke alle aandacht en middelen, het geestelijke staat achteraan in de rij. We zijn op onszelf aangewezen, daarom kijk ik in een volgende column morgen wat we zelf kunnen doen om geestelijk stabiel te blijven.
-
Vincent Mispelblom Beyer
- Werkt bij: Flexfirm
- Functie: headhunter
- Website:http://www.flexfirm.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Van duurzame kruk tot circulaire spirit: winnaars VM Packaging...
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
Laatste Nieuws
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
- SoftwareOne en Eye-Able richten zich... 26-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers