[Interview] Richard Otto over zijn boek Verdwenen Merken
- Bureaus
- 9 nov 2015 @ 07:02
- Link
-
Dewi Smeenk
Freelance Redacteur
Nederlands MediaNetwerk - MarketingMerken
- 9 nov 2015 @ 07:02
- Dewi Smeenk
Waar is Van Gend en Loos gebleven, waarom is Postbus 51 gesloten en wanneer is Air Holland uit de lucht gehaald? In het boek Verdwenen Merken worden deze vragen op geheel eigen wijze beantwoord door Richard Otto en Robbert van Loon. Ze creëren zo een uniek overzicht van ruim 300 bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. Wij spreken Richard Otto.
Richard, gefeliciteerd met de publicatie van Verdwenen Merken! Als eerst: Wat kunnen we van het boek verwachten, waar gaat het precies over?
Het boek 'Verdwenen Merken' biedt een overzicht van ruim 300 bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. In woord en beeld worden deze merken in het boek, maar ook op VerdwenenMerken.nl weer even tot leven gebracht. Tevens hebben op vakgebied diverse specialisten een bijdrage geleverd, waaronder Aria Buurman, Simon Neefjes, Bert van der Veer, Erik de Zwart en Marianne Zwagerman.
Hoe kwam je er bij om samen met Robbert van Loon een boek over de verdwenen merken van Nederland te schrijven?
Ik heb met Robbert jaren geleden nauw samengewerkt bij het toen zeer innovatieve telecombedrijf Blyk. Dit Finse bedrijf is nooit aangeslagen, maar we zijn beiden nog steeds erg actief in de reclame. Oude merken en de historie daarvan hebben al jaren onze interesse.
Maar zijn deze merken niet verdwenen voor een reden? Waarom in leven houden dan?
Veel van deze merken werden dagelijks gebruikt en zijn daardoor onderdeel van ons verleden geworden. Met het boek houden we in ieder geval onze herinneringen aan deze merken in leven.
Wacht even…ruim 300 merken trouwens? Hoe lang hebben jullie over het schrijven van het boek gedaan?!
1,5 jaar aan avonden, weekenden, vrije dagen en vakanties hebben we er aan opgeofferd. Gelukkig hebben we hulp van diverse specialisten, waaronder boekdesigner Maria Pels (Wolk9), onlinevideo-specialist Jelle Kolleman (Made.for.digital) en web-eindbaas Ais Leuhery.
Welk merken hadden nooit mogen verdwijnen volgens jou?
Giro Blauw, RVS, discotheek iT en Overtoom. Er zijn meerdere te noemen, maar deze merken waren mijn inziens sterk genoeg om te blijven bestaan.
Nog één klein tipje van de sluier dan: Welk merk heeft een uitermate tragisch einde gekend?
Het Gelderse rookworstenmerk Zendijk ging ten onder door periode van varkenspest en ruziënde managers. Een andere bekend merk is Exota met de 'ontploffende flessen'. Laatst genoemde is - net als Tjolk, BenBits en Oranjeboom en Betuwe - sinds kort weer op de markt. Voor deze teruggekeerde merken hebben we overigens een apart hoofdstuk geschreven.
Wat is de insteek en tone of voice van het boek? Interessant voor de marketeers en reclamemakers van Nederland of voor iedereen?
Het is interessant voor mensen uit het vak, maar wel zo geschreven dat het voor iedereen een zeer toegankelijk boek om te lezen is. Voor consumenten is het door de vele achtergrondverhalen en afbeeldingen een 'trip down memory lane'.
Waar kennen we je nog meer van Richard?
De laatste tien jaar ben ik zeer actief geweest in de mobile marketing met de ontwikkeling van apps, mobile sites, campagnes, workshops en onderzoeken. Tevens heb ik MobileMarketing.nl opgezet, dat al enige tijd onderdeel is van Adformatie. Verder heb ik met diverse omroepen en mediaorganisaties omroepplatform Spreekbuis nieuw leven ingeblazen. Verder ben ik sinds enkele weken Leden & Communicatie Manager van BVA Bond van Adverteerders.
Hoe beviel het om een boek te schrijven? Kunnen we er nog één verwachten?
Ik heb al eerder meegeschreven aan het Basisboek Online Marketing van uitgeverij Noordhoff, alleen was ik toen slechts mede-auteur. Een boek helemaal vanaf in eigen beheer opzetten was een totaal nieuwe ervaring. Dat ging met vallen en opstaan, waardoor het proces wat langer heeft geduurd. Dit boek was gericht op Nederlandse merken, maar ik speel met de gedachte om ook nog eens een boek uit te brengen met internationale merken, waaronder Raider, Pan Am, Trabant en Delorean. Verder heb ik nog wel wat andere ideeën, maar tijd is nog altijd mijn grootste vijand.
-
Dewi Smeenk
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Freelance Redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024