BIEM! Rijksoverheid en Grey scoren met vuurwerk-campagne

BIEM! Rijksoverheid en Grey scoren met vuurwerk-campagne
  • Bureaus
  • 25 jan 2017 @ 00:08
  • 14921 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • EffectAppsSocial mediaCampagnes

In samenwerking met de Rijksoverheid ontwikkelde reclamebureau Grey Amsterdam een app waarmee een vuurwerkknal kan worden vervangen door een speciaal ‘BIEM’-geluidseffect, wanneer er wordt gefilmd vanaf de door de app aangegeven veilige afstand. De campagne bleek een schot in de roos.

Jonge mannen tussen de 16 en 24 negeren makkelijk de adviezen van de Rijksoverheid rond het veilig afsteken van vuurwerk. Met als grootste risico dat ze gewond raken omdat ze niet voldoende afstand houden. Hoe krijg je ze toch zover? Door ze gebruik te laten maken van hun mobieltje.

Dat lukte perfect met de BIEM-app. Voor de campagne werd de internetheld in kwestie benaderd, die in het RTL Nieuws een gasexplosie met 'BIEM' had omschreven. In samenwerking met deze ‘BIEM’-meneer en Dumpert werd vlak voor Oud en Nieuw de campagne gelanceerd.

Binnen vijf dagen werden de twee introductiefilms ruim 2 miljoen keer bekeken en de app meer dan 50.000 keer gedownload. De BIEM app was daarmee de op één na populairste app in de Google Play Store. Dat leverde 120.021 ‘verbiemde’ filmpjes op. Maar nog belangrijker: de doelgroep vertoonde onbewust het gewenste gedrag door veilig afstand te houden.

Credits

Opdrachtgever: Rijksoverheid

Bureau: Grey Amsterdam

Head of Strategy: Miriam Sijmonsbergen

Creatives: Bjorn van den Hout & Rens Quirijnen

Executive Creative Directors: Lionell Schuring & Frank van Rooijen

Head of Digital: Oscar Winkelaar

Digital Producer: Ron Beurskens

Client Service Director: Annette Menheere

Account: Claudine Janssen, Tessa Brons

Productiebureau app: App Your Service

Productiebureau film: Dumpert



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken