Kies nu de Slechtste Slogan van 2018

Kies nu de Slechtste Slogan van 2018
  • Bureaus
  • 7 dec 2018 @ 09:00
  • 10790 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieAwardReclameMerken

Het landelijke platform SlechteSlogans.nl houdt voor het zevende jaar op rij de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Uit de ruim driehonderd inzendingen van dit jaar heeft de tienkoppige jury de tien slechtste slogans genomineerd.

Het publiek bepaalt via Sloganverkiezing.nl welk bedrijf de titel Slechtste Slogan van 2018 verdient. De verkiezing loopt van 7 december tot 13 december.

De tien genomineerde slechtste slogans van 2018 zijn (in willekeurige volgorde):

  • Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte! - Stukadoors/schildersbedrijf Schutte (Dordrecht, Zuid-Holland)
  • Het Solmar je vakantie zijn - Solmar Tours (Maarheeze, Noord-Brabant)
  • Let us oystertain you! Oestercompagnie (Rotterdam, Zuid-Holland)
  • Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie… - Fietsenmaker Harrie (Posterholt, Limburg)
  • ‘t is VERS(C)HOOR - Verschoor groente- en fruithandel (Ridderkerk, Zuid-Holland)
  • Theo en Peet, voor al u electriciteet - PC van der Peet (Rijswijk, Zuid-Holland)
  • Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje - Aarts Sanitair Service (Eindhoven, Noord-Brabant)
  • We doen wel vrouwen maar knippen ze niet - Barbier Rogier (Laren, Noord-Holland)
  • Wespen horren buiten -Unilux horren (Boxtel, Noord-Brabant)
  • Zonder ons gene plons - Ruimdienst Lazeroms (Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Vlaanderen, België)

Worst, paal en Cock

Eerdere jaren wonnen Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), Iedere paal gaat erin(heibedrijf Steenman in Oosterblokker), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord), It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode in Tilburg) en The worst musical ever (Hema de musical).

In de zeven jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er circa 1700 slogans ingestuurd. Via e-mail en socialemediakanalen zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site slechteslogans.nl.

Het hout nooit op

In het voorjaar van 2017 verscheen het boek Ik verf tot ik sterf, een bloemlezing van de meest opvallende slogans. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht behandelen hierin een aantal categorieën als het om slogans gaat. Liebrecht: 'Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout of Het hout nooit op!. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Denk aan slogans als Onze slagers laten u niet in de steak of Nice to frite you!. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus en Tapijt zonder spijt.'

Dagelijkse glimlach

Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden. Van Dijk: 'Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In ons boek gaan we hier ook dieper op in. Zo vertellen diverse wetenschappers hoe de verschillende taalaspecten in slogans werken. Naast heel veel slogans bevat het boek bovendien interviews met onze juryleden en eerdere winnaars van de sloganverkiezing.'

Blauwe Tegel

Tot 13 december 2018 kunnen mensen via de website sloganverkiezing.nlstemmen op de slechtste slogans van dit jaar. Zij kunnen er maximaal drie selecteren. Op vrijdag 14 december wordt bekend welke slogan de meeste stemmen heeft gekregen en dit jaar de befaamde Blauwe Tegel in ontvangst mag nemen. Alle ingezonden slechte slogans zijn te vinden op Slechteslogans.nl.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken