Wehkamp lanceert radicaal andere merkstrategie

Wehkamp lanceert radicaal andere merkstrategie
  • Bureaus
  • 22 mrt 2019 @ 08:52
  • 21618 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCommercialsCampagnesDoelgroepWebwinkel

Met het concept ‘Het beste in jou, laat maar komen’ slaat Wehkamp een radicaal andere weg in. De focus op vrouwen in elke levensfase is ontwikkeld samen met Achtung McGarryBowen.

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan een geheel vernieuwde merkstrategie. Hiermee wil Wehkamp alle vrouwen van Nederland laten voelen dat het merk naast hen staat, in iedere fase van haar leven. De nieuwe merkstrategie is onderdeel van een grotere transformatie, waarmee Wehkamp zich neerzet als frisse, moderne, mobile-first retailer.

'Vrouw worden is een transitie', zo beschrijft Wehkamp. 'Een weg die vol zit met fysieke en mentale transformaties. Borsten krijgen of je eerste baan, moeder worden, ziek zijn, de menopauze; Wehkamp is er in al deze fases voor de vrouw.'

Door vrouwen op een voetstuk te plaatsen, het juiste assortiment te bieden met de beste service, met andere vrouwen in contact te brengen en maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken, wil Wehkamp er zijn voor 'de vrouw'. In elke fase roept de webwinkel op om het beste in jezelf naar boven te halen.

Van functioneel naar emotioneel

Joost van Hilten, Chief Marketing & Product Officer bij Wehkamp: 'We zijn een mooi merk met een lange historie en hoge naamsbekendheid. Recent hebben we gekozen voor een frissere identiteit, maar nog niet iedereen kent ons op die manier. Met deze nieuwe merkstrategie stellen we onszelf opnieuw voor aan de Nederlandse vrouw. Dit is het begin van een merktransformatie, waarbij we veel meer van een functioneel merk naar een mentaliteitsmerk gaan. We willen de klant raken en een relatie met haar opbouwen.'

Vanaf 22 maart is de nieuwe commercial op televisie te zien. Deze tv-spot is een ode aan de vrouw in alle aspecten van haar leven; als puber, verleidster, moeder, survivor, powervrouw en oma.

Geïntegreerde campagne

De commercial is de kick-off van een langlopende geïntegreerde campagne. Naast film, bioscoop en online video worden er voor de kick-off ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet. Daarnaast wordt de campagne door het jaar heen doorvertaald in always-on digital, content en activaties, seasonal campaigns en introductie van nieuwe categorieën. Dit alles gebeurt in nauwe co-creatie tussen Wehkamp, creatief bureau Achtung McGarryBowen en diverse andere partners.

Deze nieuwe merkstrategie is geheel in lijn met de bedrijfsstrategie van Wehkamp. Wehkamp is al jaren in ontwikkeling. Zo koos de online shop onlangs voor een meer uitgesproken identiteit met een koraalrode huiskleur. Ook werd de shopervaring verder geoptimaliseerd en gepersonaliseerd, onder andere door het toevoegen van augmented reality en een ontdektool in de app. Aan de ruim 2.000 merken die Wehkamp verkoopt, worden de komende tijd ook nog eens honderden merken toegevoegd, zoals Gap, Na-kd, Carters en PrimaDonna.

Credits

Opdrachtgever: Wehkamp

Verantwoordelijk klant: Joost van Hilten, Carolien de Rooi, Hilda Hiemstra, Damla Kartal, Carole Voigt

Creatie: Achtung McGarryBowen en Wehkamp

Concept: Mark Muller, Kika Douglas, Sam Souen, Hilda Hiemstra

Strategie: Nine de Knecht, Boris Nihom

Account: Lieke de Klein, Annabelle Klop

Agency Producer: Nikki Haighton, Souraya El-Far

Design & Identity: Christian Mezofi (Director), Miles Sale

Productiemaatschappij: Cake Film

Director: Nina Aaldering

Producer: Anne van Kuijk    

Music: Sizzer

Geluidsstudio: Soundcircus

Edit: Amber Hooijmans

Grading: Joppo, De Grot

Post: Storm Post productions

Productiemaatschappij: Halal

Producer: Francine van der Lee

Fotograaf: Lotte van Raalte

Stylist: Richard Schreefel, Judith Rasenberg

Visagie: Danine Zwets

Casting: Roos van Veen

Mediabureau: Vizeum

Strategie: Evert Bronkhorst

Account: Marcia Bruns



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken