Justitie pakt XTC-criminelen aan met nieuwe parfum
- Bureaus
- 27 mei 2019 @ 10:37
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 27 mei 2019 @ 10:37
- Lucas Boon
Met de campagne 'XTC, daar zit een luchtje aan' brengt het Openbaar Ministerie in samenwerking met reclamebureau Roorda een parfum genaamd XTACY onder de publieke aandacht. Doel is om drugslabs en -dumpingen op te sporen.
Het initiatief van de campagne komt van twee Officieren van Justitie uit Zwolle. Zij kwamen samen met reclamebureau Roorda uit Zwolle tot de introductie van het nieuwe parfum.
De signalen voor de aanwezigheid van een drugslab in de buurt worden door burgers vaak wel opgemerkt maar niet direct gekoppeld aan dumpingen. Het OM wil met XTACY ervoor zorgen dat burgers dit signaal gaan herkennen. Het OM zal het parfum verspreiden over politiebureaus in het hele land en gemeenten oproepen om vergelijkbare acties te organiseren, zodat meer burgers in aanraking komen en drugslabs worden opgerold.
Maatschappelijk probleem
Lars Stempher, Officier van Justitie, laat weten: ‘De aanpak van de productie van synthetische drugs wordt voortdurend vernieuwd omdat criminelen steeds handiger worden in het verbergen en afschermen van hun labs voor politie en justitie. Het maatschappelijk probleem wordt hiermee steeds groter omdat de labs gevaarlijk zijn en het afval in het publieke domein wordt geloosd, tot de openbare weg en slootjes aan toe. Met alle gevolgen voor de volksgezondheid en milieuschade van dien. De drugslabs worden ook in de bebouwde kom ondergebracht en omdat deze sporen nalaten die het publiek zou kunnen herkennen, introduceren wij met het nieuwe parfum het belangrijke signaal voor de aanwezigheid van zo’n lab.’
Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda, voegt daaraan toe: 'In eerste instantie waren wij best verrast toen twee officieren van justitie bij ons solliciteerden voor een stage. Uiteindelijk bleek het een slimme manier van de dames om bij ons een strategie en een creatief idee te jatten. Wij zijn zelf ook niet vies van onconventionele manieren om campagnes te ontwikkelen, daarom kunnen we deze brutale actie wel waarderen. Daarnaast is het natuurlijkeen groot compliment dat onze campagnes blijkbaar zo opvallen dat zelfs Justitie bij ons in de leer komt.'
Den Bosch had vandaag de primeur. Het promoteam vroeg winkelende voorbijgangers of zij een bijzondere geur wilden testen. Vervolgens kregen zij er meer uitleg over. Premier Rutte mocht als eerste de nieuwe geur van de officieren van Justitie in ontvangst nemen.
Ga voor meer informatie naar de campagnewebsite.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

