Justitie pakt XTC-criminelen aan met nieuwe parfum

Justitie pakt XTC-criminelen aan met nieuwe parfum
  • Bureaus
  • 27 mei 2019 @ 10:37
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Met de campagne 'XTC, daar zit een luchtje aan' brengt het Openbaar Ministerie in samenwerking met reclamebureau Roorda een parfum genaamd XTACY onder de publieke aandacht. Doel is om drugslabs en -dumpingen op te sporen.

Het initiatief van de campagne komt van twee Officieren van Justitie uit Zwolle. Zij kwamen samen met reclamebureau Roorda uit Zwolle tot de introductie van het nieuwe parfum.

De signalen voor de aanwezigheid van een drugslab in de buurt worden door burgers vaak wel opgemerkt maar niet direct gekoppeld aan dumpingen. Het OM wil met XTACY ervoor zorgen dat burgers dit signaal gaan herkennen. Het OM zal het parfum verspreiden over politiebureaus in het hele land en gemeenten oproepen om vergelijkbare acties te organiseren, zodat meer burgers in aanraking komen en drugslabs worden opgerold.

Maatschappelijk probleem

Lars Stempher, Officier van Justitie, laat weten: ‘De aanpak van de productie van synthetische drugs wordt voortdurend vernieuwd omdat criminelen steeds handiger worden in het verbergen en afschermen van hun labs voor politie en justitie. Het maatschappelijk probleem wordt hiermee steeds groter omdat de labs gevaarlijk zijn en het afval in het publieke domein wordt geloosd, tot de openbare weg en slootjes aan toe. Met alle gevolgen voor de volksgezondheid en milieuschade van dien. De drugslabs worden ook in de bebouwde kom ondergebracht en omdat deze sporen nalaten die het publiek zou kunnen herkennen, introduceren wij met het nieuwe parfum het belangrijke signaal voor de aanwezigheid van zo’n lab.’

Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda, voegt daaraan toe: 'In eerste instantie waren wij best verrast toen twee officieren van justitie bij ons solliciteerden voor een stage. Uiteindelijk bleek het een slimme manier van de dames om bij ons een strategie en een creatief idee te jatten. Wij zijn zelf ook niet vies van onconventionele manieren om campagnes te ontwikkelen, daarom kunnen we deze brutale actie wel waarderen. Daarnaast is het natuurlijkeen groot compliment dat onze campagnes blijkbaar zo opvallen dat zelfs Justitie bij ons in de leer komt.'

Den Bosch had vandaag de primeur. Het promoteam vroeg winkelende voorbijgangers of zij een bijzondere geur wilden testen. Vervolgens kregen zij er meer uitleg over. Premier Rutte mocht als eerste de nieuwe geur van de officieren van Justitie in ontvangst nemen.

Ga voor meer informatie naar de campagnewebsite.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken