Museumnacht: voor alles een eerste keer
- Bureaus
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentCampagnesVideoKunst & Cultuur
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Lucas Boon
In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 november gooien 55 Amsterdamse musea hun deuren open om jongeren 'een eerste ervaring' te bieden. Organisator N8 ontwikkelde in samenwerking met productiehuis Czar Amsterdam een sfeervolle campagnefilm.
Foto: Museumnacht vorig jaar bij Scheepvaartmuseum, door Tom Doms.
Doel van de Museumnacht, dit jaar voor de twintigste keer, is om jongeren voor Amsterdamse musea te enthousiasmeren. De afgelopen jaren trok het evenement ruim 32.000 bezoekers, waarvan ongeveer de helft daadwerkelijk voor de eerste keer een museum bezocht en bijna 80% jonger dan 35 jaar is.
Still uit campagnefilm.
Voor de campagnefilm (zie onder) ging organisator N8 dit jaar een samenwerking aan met regisseur Kay Lindhout en fotografe Julia Marino, beiden van productiehuis Czar Amsterdam. De film moet een 'wervelend en nieuw Amsterdam' laten zien waarin ervaringen zowel binnen als buiten het museum centraal staan. Lindhout: 'Kunst en cultuur bieden je de mogelijkheid om een nieuwe werkelijkheid te verkennen. Er is hierin geen goed of fout, iedere ervaring is even waardevol. In de film vertalen we Museumnacht-ervaringen naar droomachtige beelden die hopelijk mensen enthousiasmeren zelf een kijkje te nemen.' Het concept van de film en de vertaalslag naar de beeldcampagne heeft Lindhout ontwikkeld in samenwerking met de internationale creatieven Scott Kooken en Michael James Phillips en Jordy den Haan, projectmanager van Museumnacht.
Geen regels
Den Haan laat weten: 'Onder jongeren bestaat het beeld dat er een mening van je verwacht wordt zodra je een museum binnenstapt. Dat kan als drempel worden gezien. Met deze campagne willen wij die drempel wegnemen en de boodschap meegeven dat er eigenlijk geen regels zijn. Het is jouw eigen ervaring en daar hoef je je niet voor te verantwoorden.'
Hoewel de kern van de Museumnacht hetzelfde blijft, is de programmering ieder jaar anders. Nieuwe gastlocaties dit jaar zijn Fashion for Good, Power of Art House, Vondelcs, OBA Bijlmerplein en World Press Photo House. Bekijk alle deelnemende locaties en het volledige programma hier. De kaartverkoop is sinds gisteren van start.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers