Oplettanol: nieuw 'medicijn' tegen hoofdhalskanker
- Bureaus
- 25 sep 2020 @ 14:02
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 25 sep 2020 @ 14:02
- Lucas Boon
Patiëntenvereniging Hoofdhals lanceert Oplettanol, een nieuw zelfhulpmiddel tegen hoofdhalskanker. Het beste medicijn tegen deze ziekte is oplettendheid, zo luidt de boodschap. Publicis Groupe ontwikkelde de begeleidende bewustzijnscampagne.
Het betreft een middel dat een puur informatieve werking heeft (geen echt medicijn dus) en mensen helpt de symptomen van hoofdhalskanker te herkennen en oproept tot oplettendheid. Ga naar de dokter en blijf niet te lang rondlopen met klachten, is de boodschap in de bijsluiter. Hoe eerder men erbij is, hoe groter de kans op genezing.
De begeleidende bewustzijnscampagne is ontwikkeld door Publicis Groupe in samenwerking met ...,staat. In de campagnefilm (zie onder) prijzen echte patiënten het middel aan en delen hun verhaal waarin 'oplettendheid' centraal staat. Daarnaast zijn ervaringsdeskundigen Ben, Nicky en Ellie te volgen via videoportretten en posters op verschillende plekken zoals in drogisten, ziekenhuizen, apotheken en wachtkamers van de huisarts. Ook wordt de campagne uitgerold op social media en POS-materiaal. Dit is het vijfde jaar op rij dat Publicis Groupe een ‘Make Sense’-campagne voor Hoofdhals ontwikkelt.
Hoofdhalskanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Jaarlijks krijgen circa 3.000 Nederlanders de diagnose. Petra Verdouw, hoofd infocentrum patiëntenvereniging Hoofdhals, zegt: 'Met deze campagne willen we de bekendheid van de ziekte vergroten en benadrukken dat oplettendheid van levensbelang is. Gelukkig is een middel van de drogist vaak voldoende, maar als de klachten langer dan drie weken aanhouden, is het belangrijk om een bezoek aan de arts te brengen. Aan de hand van de introductie van Oplettanol leggen we uit dat klachten die soms lijken op die van een verkoudheid niet zomaar weggewuifd mogen worden. Het laat mensen echt even stilstaan.'
Pauline van Die, account lead influence bij Publicis Groupe, vult aan: 'Communicatie over nieuwe medicijnen is sterk gereguleerd, maar communicatie over het belang van oplettendheid niet. Met deze geïntegreerde campagne schuren we tegen het spanningsveld aan. De missie om hoofdhalskanker bekender te maken, verbindt. Het grootste compliment wil ik toch geven aan de patiënten die hun verhaal hebben gedeeld. Hierdoor maken zij nu het verschil voor een ander.'
Het Oplettanol-middel is te vinden in het schap van Boots op het stationsplein in Utrecht.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers