Klaar met corona: hoe blijf je creatief?
- Bureaus
- 14 okt 2020 @ 16:06
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Communicatie
- 14 okt 2020 @ 16:06
- Lucas Boon
Nederland is terug de lockdown in en we werken weer massaal thuis. Hoe houden leidinggevenden hun creatieve teams in deze roerige tijden productief, maar vooral ook creatief? Ginny Ramkisoen (Ginny Werkt), Maartje Weijers (Boomerang) en Barbara Hazenberg (DPG Media) delen hun aanpak en visie.
Beeld v.l.n.r.: Ginny Ramkisoen, Maartje Weijers, Barbara Hazenberg.
De eerste lockdown in maart was ook geen pretje, maar die was nog nieuw en daarmee ergens positief. Thuiswerken, vergaderen via Zoom, geen lange reistijden meer; we zagen er wel de voordelen van in. Binnen no time ontwikkelden bureaus en merken nieuwe campagnes, soms eenvoudigweg met de smartphone gefilmd. Over de kwaliteit en originaliteit viel bij wijlen te twisten, maar feit is dat corona leidde tot een nieuwe vorm van creativiteit.
Nu, zeven maanden later, staan we voor een andere uitdaging. We snakken naar het live ontmoeten van collega's, even sparren met elkaar, een praatje bij de koffieautomaat – en die gebruikelijkheden lijken voorlopig nog ver weg. Voor leidinggevenden is het dus zaak om -op afstand- de moed er bij hun team in te houden. Maar hoe? Maartje Weijers (head of culture bij Boomerang), Ginny Ramkisoen (eigenaar van adviesbureau Ginny Werkt) en Barbara Hazenberg (directeur domeinen en digital sales bij DPG Media) delen hun aanpak en visie. ‘Geef je team de tijd om creativiteit te laten vloeien en laat de teugels een beetje vieren.’
Maartje Weijers is head of culture bij Boomerang en zit samen met creative director Rico de Lange in het managementteam van het Amsterdamse reclamebureau. De gemiddelde Boomeranger (120 in totaal) hecht veel waarde aan samen zijn en samen creëren, zegt Weijers. 'Toen duidelijk werd dat we in maart vanuit huis zouden gaan werken, was dat een bittere pil, maar de knop ging al snel om. Inmiddels zie ik wel dat het zwaarder begint te worden en dat we elkaar echt beginnen te missen.' Hoe houdt Weijers haar team gemotiveerd? 'Goed blijven communiceren staat voor mij op nummer één. We gaan wekelijks wandelen met onze teamleden, organiseren Zoom-borrels en aanstaande vrijdag lanceren we een online team-uitje met onder meer een aan huis geserveerd viergangendiner en ander entertainment. Maar we zijn ook realistisch: dat de sociale cohesie op dit moment minder is, is alleen maar logisch. We hebben allemaal allerlei andere dingen aan ons hoofd. Daar moeten wij als bureau ook ruimte voor maken.'
De creatieve kruisbestuiving die doorgaans op kantoor ontstaat, vindt bij Boomerang nu logischerwijs ook minder plaats. Rico de Lange: 'Dat betekent dat we meer moeten delen via de digitale weg: appjes, chatberichten, DM's op Instagram. Ook is het nu nog belangrijker om het team bij iedere kick-off of review de juiste handvatten en inspiratie mee te geven om dat creatieve werk ook daadwerkelijk te gaan maken. Maar ondanks de huidige situatie zien we ook dat veel creatieven weer tot nieuwe invalshoeken komen, zoals bijvoorbeeld op TikTok.'
Ginny Ramkisoen, eigenaar van adviesbureau Ginny Werkt, stelt dat het voor leidinggevenden van belang is zoveel mogelijk persoonlijk contact met hun werknemers te onderhouden. 'Zorg ervoor dat mensen zich nog steeds gezien en gehoord voelen. Je kunt als manager allerlei manieren verzinnen om je mensen te motiveren en productief te houden, maar elk individu heeft andere behoeften. Mijn advies: vraag wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen vanuit huis en geef ze vertrouwen en vrijheid.' En hoe houden managers hun team creatief? Ramkisoen: 'Geef je team de tijd om creativiteit te laten vloeien en laat de teugels een beetje vieren. Moedig het ontdekken aan. Bespreek hoe men storende factoren van buitenaf kan beperken. Creatief werk maken terwijl je thuis drie wasjes draait en continu op je telefoon zit, is niet bevorderlijk voor de focus. Stel als manager je werknemer dus de vraag hoe hij (of zij) gefaciliteerd kan worden in het bevorderen van zijn creativiteit.'
Barbara Hazenberg geeft vanuit haar rol als directeur domeinen en digital sales bij DPG Media leiding aan 55 personen. Een mooie club specialisten die recent uit de integratie van DPG Media en voorheen Sanoma zijn ontstaan, zegt ze. De huidige sfeer in haar team omschrijft Hazenberg als 'heel dubbel'. 'Ik zie gelukkig veel veerkracht bij collega's in deze toch wel vreemde tijden. Omdat mijn team als gezegd bestaat uit specialisten, kunnen zij hun inhoudelijke rol goed blijven uitvoeren. Een groot deel van hun werk bestaat uit samenwerken met directe sales-collega's, om zodoende plannen te ontwikkelen voor onze adverteerders. Dat is nu iets lastiger, gezien de integratie en daarnaast het feit dat collega's elkaar nog niet echt kennen. Ik hoop dus dat het snel weer normaliseert op kantoor. Persoonlijk contact maakt het samenwerken toch leuker en makkelijker.' Hoe houdt Hazenberg de moed erin binnen haar team? 'Ik zorg er vooral voor dat we met elkaar in een bepaald ritme werken. Dus vaste meetings, ook samen met andere teams, om het teamgevoel te borgen en contact met elkaar te houden. Het geheim? Positiviteit, dat laat een team goed werken. Wij, onze klanten, de consument: we zitten allen in hetzelfde schuitje. Het is dus zaak dat te accepteren en naar voren te kijken. Misschien ben ik daar wel heel nuchter in.'
Tot slot, hoe ziet DPG Media er in 2021 organisatorisch uit? Hazenberg: 'We hebben door het integratieproces een optimalisatieslag gemaakt en komend jaar willen we daar vooral op doorbouwen. Corona heeft natuurlijk impact, maar tot nu toe komen we daar als bedrijf goed doorheen. We mogen echt niet klagen, als ik andere partijen hoor en spreek. Het is dus vooral zaak om ervoor te zorgen dat we al onze plannen en ambities gaan waarmaken.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- thuiswerken
- ginny werkt
- rico de lange
- maartje weijers
- ginny ramkisoen
- corona
- barbara hazenberg
- dpg media
- boomerang agency
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers