Sint-Albertuskerk in Mechelen wordt nieuwe internationale uitvalsbasis Springbok
- Bureaus
- 24 dec 2021 @ 10:05
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 24 dec 2021 @ 10:05
- Nanny Kuilboer
Digitaal bureau Springbok kiest de Sint-Albertuskerk in Mechelen als nieuw internationaal hoofdkantoor.
De kerk stond zeven jaar leeg en wordt het komende jaar gerestaureerd en heringericht zodat Springbok er in 2023 in kan trekken. Springbok werkt dan met meer dan 300 mensen vanuit Mechelen, Brussel, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam. De kerk zal ’s avonds en in het weekend een verbindende functie vervullen voor de buurtbewoners.
‘Springbok is ooit begonnen vanuit de gedachte om iets te creëren wat over 100 jaar nog bestaat’
Kim Verhaeghen, CEO van Springbok: ‘We zijn als moderne werkgever met een zeer mens- en maatschappijgerichte cultuur bijzonder enthousiast over het vooruitzicht te kunnen investeren in een nieuwe waardevolle invulling voor de Sint-Albertuskerk. Een nieuwe thuis voor 70 medewerkers. Springbok is ooit begonnen vanuit de gedachte om iets te creëren wat over 100 jaar nog bestaat. Daarom voelt deze move voor ons eigenlijk erg natuurlijk: een kerk is gebouwd door generaties voor generaties. Om hier intrek te mogen nemen zal een dagelijkse reminder zijn dat wat we aan het doen zijn niet vluchtig is. We hebben de ambitie om iets neer te zetten dat net zo betekenisvol is als het gebouw.’ Springbok werd opgericht in 2014, hetzelfde jaar waarin de laatste viering plaatsvond in de kerk.
Meerwaarde voor de buurt
Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing en Stedenbouw: ‘Voor ons is het belangrijk dat het project ook een meerwaarde heeft voor de buurt. Buiten dat de kerk als hoofdkwartier zal dienen en voor werkgelegenheid zorgt, zal de kerk ‘s avonds en in het weekend een belangrijke verbindende functie in de buurt vervullen. Het moet een ontmoetingsplaats worden dat als bindweefsel voor de gemeenschap zal fungeren. Ook de realisatie van een gemeenschappelijke buitenruimte is positief voor de buurt.’ Springbok wil de kerk graag restaureren met behoud van de erfgoedwaarde en de maatschappelijke rol als ontmoetingsruimte voor de buurt en de maatschappij. Hierbij worden drie klemtonen gelegd: cultureel, maatschappelijk en lokaal. Zo moet het in de toekomst voor lokale kunstenaars mogelijk zijn om er exposities te organiseren of moet het een gepaste setting bieden voor kamerorkesten. Daarnaast is het de bedoeling om vergaderzalen en de centrale vieringsruimte ter beschikking te stellen van lokale verenigingen en de omliggende scholen. Ook workshops kunnen er georganiseerd worden. Daarnaast is er ook ruimte voor enkele buurt verbindende initiatieven zoals een jaarlijkse buurtbijeenkomst. Werner Van Laer van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel: ‘We kunnen ons vinden in de visie voor de toekomst van de kerk. Enerzijds het behoud en herstel van het gebouw. Anderzijds wordt er door de herinrichting van het gebouw af te stemmen op het toekomstig gebruik, wordt het voortbestaan van de kerk verzekerd. Zo blijft de Sint-Albertuskerk het kloppend hart van de buurt.’
Even binnenkijken kan hier.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing