Sint-Albertuskerk in Mechelen wordt nieuwe internationale uitvalsbasis Springbok
- Bureaus
- 24 dec 2021 @ 10:05
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 24 dec 2021 @ 10:05
- Nanny Kuilboer
Digitaal bureau Springbok kiest de Sint-Albertuskerk in Mechelen als nieuw internationaal hoofdkantoor.
De kerk stond zeven jaar leeg en wordt het komende jaar gerestaureerd en heringericht zodat Springbok er in 2023 in kan trekken. Springbok werkt dan met meer dan 300 mensen vanuit Mechelen, Brussel, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam. De kerk zal ’s avonds en in het weekend een verbindende functie vervullen voor de buurtbewoners.
‘Springbok is ooit begonnen vanuit de gedachte om iets te creëren wat over 100 jaar nog bestaat’
Kim Verhaeghen, CEO van Springbok: ‘We zijn als moderne werkgever met een zeer mens- en maatschappijgerichte cultuur bijzonder enthousiast over het vooruitzicht te kunnen investeren in een nieuwe waardevolle invulling voor de Sint-Albertuskerk. Een nieuwe thuis voor 70 medewerkers. Springbok is ooit begonnen vanuit de gedachte om iets te creëren wat over 100 jaar nog bestaat. Daarom voelt deze move voor ons eigenlijk erg natuurlijk: een kerk is gebouwd door generaties voor generaties. Om hier intrek te mogen nemen zal een dagelijkse reminder zijn dat wat we aan het doen zijn niet vluchtig is. We hebben de ambitie om iets neer te zetten dat net zo betekenisvol is als het gebouw.’ Springbok werd opgericht in 2014, hetzelfde jaar waarin de laatste viering plaatsvond in de kerk.
Meerwaarde voor de buurt
Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing en Stedenbouw: ‘Voor ons is het belangrijk dat het project ook een meerwaarde heeft voor de buurt. Buiten dat de kerk als hoofdkwartier zal dienen en voor werkgelegenheid zorgt, zal de kerk ‘s avonds en in het weekend een belangrijke verbindende functie in de buurt vervullen. Het moet een ontmoetingsplaats worden dat als bindweefsel voor de gemeenschap zal fungeren. Ook de realisatie van een gemeenschappelijke buitenruimte is positief voor de buurt.’ Springbok wil de kerk graag restaureren met behoud van de erfgoedwaarde en de maatschappelijke rol als ontmoetingsruimte voor de buurt en de maatschappij. Hierbij worden drie klemtonen gelegd: cultureel, maatschappelijk en lokaal. Zo moet het in de toekomst voor lokale kunstenaars mogelijk zijn om er exposities te organiseren of moet het een gepaste setting bieden voor kamerorkesten. Daarnaast is het de bedoeling om vergaderzalen en de centrale vieringsruimte ter beschikking te stellen van lokale verenigingen en de omliggende scholen. Ook workshops kunnen er georganiseerd worden. Daarnaast is er ook ruimte voor enkele buurt verbindende initiatieven zoals een jaarlijkse buurtbijeenkomst. Werner Van Laer van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel: ‘We kunnen ons vinden in de visie voor de toekomst van de kerk. Enerzijds het behoud en herstel van het gebouw. Anderzijds wordt er door de herinrichting van het gebouw af te stemmen op het toekomstig gebruik, wordt het voortbestaan van de kerk verzekerd. Zo blijft de Sint-Albertuskerk het kloppend hart van de buurt.’
Even binnenkijken kan hier.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers