Marketeers bespreken blauwe deur-campagne LOI

Marketeers bespreken blauwe deur-campagne LOI
  • Bureaus
  • 2 sep 2022 @ 08:46
  • 13922 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieStrategie

Sinds kort is de nieuwe LOI-campagne op tv, waarin het opleidingsinstituut deuren opent voor professionals die niet meer op hun plek zitten. Zeven vragen aan de verantwoordelijke marketeers bij LOI, Hilde Gerhards en Jos van Eyken, over de strategische achtergronden.

Bekijk hier de lopende campagne van LOI.
 

1. Geef graag een toelichting over jezelf/je rol binnen LOI en wat heb je met marketing?
Jos: 'Ik ben directeur van de LOI en daarmee ook eindverantwoordelijk voor onze marketingcommunicatie. Mijn achtergrond is (direct) marketing met een groot geloof in de kracht van een sterk merk. LOI was een van de eerste opleiders die vanuit deze overtuiging haar communicatie is in gaan richten. Het heeft ons veel gebracht en is nog steeds van onschatbare waarde. Juist nu en zeker online.'

Hilde: 'Als Manager Marketing bij de LOI werk ik dagelijks met een product dat mensen verder brengt, waarmee ze hun ambities waarmaken of hun passie volgen. Dat gold ook voor mij toen ik na mijn communicatie-studie mijn NIMA B bij de LOI heb gehaald (nee, toen werkte ik er nog niet). En na al die jaren is marketing nog steeds het vakgebied waar ik blij van wordt. Zeker op zo’n moment als deze, waarop we een geweldige nieuwe campagne lanceren.'

2. Wat is de insight waarop de nieuwe LOI campagne is gebaseerd?
'Een opleiding volgen naast je baan kan best een uitdaging zijn. En daarom nogal eens uitgesteld worden. Met de campagne spelen we in op dat uitstelgedrag. Of beter: dat gaan we te lijf. Want een opleiding van de LOI past zich aan jou aan in plaats van andersom. Het past altijd in je leven. Tegelijk willen we die toegankelijkheid koppelen aan het vertrouwen dat de  LOI er voor zorgt dat het wel goed komt, waarmee we ons marktleiderschap op een subtiele manier willen uitdragen.'

3. Wanneer werd hieraan begonnen en hoe verliep het proces?
'We hebben in mei 2021, dus ruim een jaar geleden,  kennisgemaakt met Alfred. Na een informele oriëntatie met een aantal bureaus leek Alfred voor wat betreft klanten en gemaakt werk een zeer geschikt bureau. De zeer plezierige uitgebreide kennismaking met de mensen die er werken heeft ons doen besluiten alleen met Alfred vervolgstappen te gaan zetten. Door een heroriëntatie op onze positionering hebben we eigenlijk twee creatieve processen doorlopen met de ‘Wordt het niet eens tijd voor LOI’ campagne als uitkomst.'

4. Hoe verloopt de samenwerking met Alfred?
'Plezierig, open, informeel maar tegelijk professioneel. Daarnaast ervaren we een groot enthousiasme bij Alfred. We hebben in de beginfase veel tijd (moeten) nemen om de uitgangspunten goed scherp te krijgen. Strategie speelde daar een belangrijke rol waar creatie vervolgens goed mee door kon. En toen we eenmaal alles helder op het netvlies hadden kon Alfred razendsnel schakelen en in zeer korte tijd deze campagne tot uitvoering brengen.'

5. Kunnen jullie iets vertellen over de next (marketing) steps?
'De nieuwe campagne vormt het fundament voor veel met name online uitingen. Onze online strategie is een zeer fijnmazige. Per niveau, per vakgebied benaderen we potentiële studenten met specifieke creatieve uitingen. Veelal ook video. Om die reden waren we op zoek naar een property. Een duidelijk herkenningspunt dat we in alle overige uitingen goed kunnen gebruiken om in één beeld herkenning te creëren en de campagnegedachte over te brengen. Dat is de LOI-blauwe deur geworden. De komende weken zullen de vele duizenden online uitingen geproduceerd gaan worden met behulp van de assets en het framework van de campagne.'

6. Is de markt moeilijk of juist prima voor LOI met de huidige personeelsschaarste?
'De markt wordt momenteel vooral beïnvloed door de STAP regeling. Dat is een regeling waarbij de overheid € 1.000,- voor elke Nederlander ter beschikking stelt om zijn of haar carrièreperspectieven te verbeteren. Door de toegankelijkheid van de LOI, ook in prijs, is er een flinke belangstelling voor het volgen van opleidingen bij ons. We verwachten echter dat dit een tijdelijk effect zal zijn en dat daarna de vraag zich weer zal normaliseren. In een krappe arbeidsmarkt is er vooral vanuit werkgevers meer motivatie om opleidingen voor hun werknemers te bekostigen. In een wat ruimere arbeidsmarkt ligt de motivatie weer wat meer bij de werknemer.'

7. Wat zou je een bedrijf adviseren dat een goede marketeer zoekt of wil behouden?
'Om te behouden sowieso de mogelijkheid bieden een opleiding te volgen, het liefst bij de LOI! Verder vooral verbinding zoeken binnen de het hele spectrum aan marketingactiviteiten. Juist bij grotere organisaties: betrek mensen bij het gehele proces , deel resultaten een maak mensen ook verantwoordelijk. Als je dat doet ben je volgens mij ook een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

credits campagne: Alfred International

Hilde Gerhards (LOI)


Jos van Eyken (LOI)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken