Film Craft Lion Jury-lid Determeijer over Grand Prix 'We Cry Together'

  • Bureaus
  • 23 jun 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardCreatieCannes

Partner en baas van productiehuis Halal, Gijs Determeijer, had de eer deel uit te maken van de Film Craft Lion jury op het Cannes Lions festival van dit jaar. Hij licht toe waarom 'We Cry Together' uitgroeide tot favoriet en toont je de hiphop film.

Na de afgelopen weken talloze uren te hebben besteed aan het individueel bekijken van meer dan 600 films, met als criterium 'craft' (vakmanschap, red.), viel de uiteindelijke beslissing over de hoofdprijs in Cannes na maar liefst 43 uur beraad samen met de voltallige jury in een donkere kamer, memoreert Determeijer. 'In samenwerking met een uitzonderlijke groep mensen van over de hele wereld, onder de opmerkelijke leiding van Kim Gehrig, regisseur bij Somesuch, maakte de jury een selectie van de meest impactvolle commercials en videoclips van het afgelopen jaar.'

Uitzonderlijke oogst
'De categorie Film Craft Lions jury, die een eerbetoon is aan uitzonderlijk kunstenaarschap op het scherm, mocht uiteindelijk van 55 Lions uitreiken: een Grand Prix, acht Goud, zeventien Zilver en 29 keer Bronze. De korte film "We Cry Together" van Kendrick Lamar won de Film Craft Lion Grand Prix', vertelt Determeijer. 'Waarom? De samenwerking tussen Lamar en de fenomenale "Zola"-ster Taylour Paige, staat voor een van de meest besproken werken van de rapper. In dit meesterwerk vervagen de grenzen tussen muziek, theater en poëzie. Het veelgeprezen nummer evolueerde naar een mede-geregisseerde korte film van Kendrick, Jake Schreier en Dave Free, bekend om zijn brute eerlijkheid, rauwe dialogen en ongelooflijke dynamiek. Genoeg voor een Grand Prix.'

Gijs vervolgt: 'We hebben Kendrick Lamars "We Cry Together" uiteindelijk als winnaar van de Grand Prix gekozen om verschillende redenen. Het thema benoemt een aantal dringende problemen van vandaag de dag. Het vakmanschap van de film is gewoon onberispelijk. We willen iedereen in de industrie laten zien dat door veel aandacht voor detail en door tijd te investeren in performance, camerawerk en productieontwerp, je een relatief eenvoudig concept perfect kan uitvoeren.'




The new Madmen
Bekijk in het venster hieronder het resultaat.

Alle nominaties en winnaars van Cannes Lions 2023 zijn te vinden via deze link. In de aanstaande print editie -thema Creatie- van MarketingTribune vind je het persoonlijk verslag van onze correspondent aan de Côte d'Azur van de hele festivalweek plus de presentatie van de 'New Madmen (m/v/x)' van Nederland, voor echte merkenbouwers kortom een niet te missen nummer.
(PvWK, bronnen: MT, Halal - foto: Gijs Determeijer en collega juryleden van de Film Craft Lions Jury op Cannes Lions 2023)





Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken