Film Craft Lion Jury-lid Determeijer over Grand Prix 'We Cry Together'
- Bureaus
- 23 jun 2023 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - AwardCreatieCannes
- 23 jun 2023 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Partner en baas van productiehuis Halal, Gijs Determeijer, had de eer deel uit te maken van de Film Craft Lion jury op het Cannes Lions festival van dit jaar. Hij licht toe waarom 'We Cry Together' uitgroeide tot favoriet en toont je de hiphop film.
Na de afgelopen weken talloze uren te hebben besteed aan het individueel bekijken van meer dan 600 films, met als criterium 'craft' (vakmanschap, red.), viel de uiteindelijke beslissing over de hoofdprijs in Cannes na maar liefst 43 uur beraad samen met de voltallige jury in een donkere kamer, memoreert Determeijer. 'In samenwerking met een uitzonderlijke groep mensen van over de hele wereld, onder de opmerkelijke leiding van Kim Gehrig, regisseur bij Somesuch, maakte de jury een selectie van de meest impactvolle commercials en videoclips van het afgelopen jaar.'
Uitzonderlijke oogst
'De categorie Film Craft Lions jury, die een eerbetoon is aan uitzonderlijk kunstenaarschap op het scherm, mocht uiteindelijk van 55 Lions uitreiken: een Grand Prix, acht Goud, zeventien Zilver en 29 keer Bronze. De korte film "We Cry Together" van Kendrick Lamar won de Film Craft Lion Grand Prix', vertelt Determeijer. 'Waarom? De samenwerking tussen Lamar en de fenomenale "Zola"-ster Taylour Paige, staat voor een van de meest besproken werken van de rapper. In dit meesterwerk vervagen de grenzen tussen muziek, theater en poëzie. Het veelgeprezen nummer evolueerde naar een mede-geregisseerde korte film van Kendrick, Jake Schreier en Dave Free, bekend om zijn brute eerlijkheid, rauwe dialogen en ongelooflijke dynamiek. Genoeg voor een Grand Prix.'
Gijs vervolgt: 'We hebben Kendrick Lamars "We Cry Together" uiteindelijk als winnaar van de Grand Prix gekozen om verschillende redenen. Het thema benoemt een aantal dringende problemen van vandaag de dag. Het vakmanschap van de film is gewoon onberispelijk. We willen iedereen in de industrie laten zien dat door veel aandacht voor detail en door tijd te investeren in performance, camerawerk en productieontwerp, je een relatief eenvoudig concept perfect kan uitvoeren.'
The new Madmen
Bekijk in het venster hieronder het resultaat.
Alle nominaties en winnaars van Cannes Lions 2023 zijn te vinden via deze link. In de aanstaande print editie -thema Creatie- van MarketingTribune vind je het persoonlijk verslag van onze correspondent aan de Côte d'Azur van de hele festivalweek plus de presentatie van de 'New Madmen (m/v/x)' van Nederland, voor echte merkenbouwers kortom een niet te missen nummer.
(PvWK, bronnen: MT, Halal - foto: Gijs Determeijer en collega juryleden van de Film Craft Lions Jury op Cannes Lions 2023)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- We Cry Together
- Cannes Lions
- Kendrick Lamar
- Film Craft Lion
- hiphop
- Halal
- Cannes Lions
- jury
- Gijs Determeijer
- festival
- rap
- We Cry Together
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Afas zet Jonas centraal in... 15-12-2025
- HvA-opleidingen vernieuwen... 15-12-2025
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

