
Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
Terwijl grote delen van Nederland ’s nachts baden in kunstmatig licht, blijft het Waddengebied één van de laatste plekken waar het nog écht donker wordt. Visit Wadden zet die zeldzaamheid dit najaar letterlijk in het spotlicht – met een knipoog. Onder het motto ‘het meest vampiervriendelijke stukje van Nederland’ vraagt de organisatie op aandacht voor het belang van donkerte voor mens, dier en natuur.

Porsche en Smeg bundelen hun krachten
Porsche en Smeg koppelen hun merkverhalen binnen een opvallende samenwerking waarin autodesign en Italiaanse elegantie samenkomen. De nieuwe Porsche x Smeg-collectie bestaat uit gelimiteerde edities van iconische keukenapparaten, met een knipoog naar de legendarische Porsche 917 in zijn rode 'Salzburg'-uitvoering.

KNRM richt vizier op toekomst met krachtige najaarscampagne
Na het succesvolle jubileumjaar waarin de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haar 200-jarig bestaan vierde, richt de organisatie de blik nadrukkelijk vooruit. Met een groots opgezette najaarscampagne wil de reddingsmaatschappij het momentum vasthouden en opnieuw duizenden Nederlanders aan zich binden.

Zilveren Kruis en KNVB trappen gesprek over mentale gezondheid bij jongeren af
Zilveren Kruis en de KNVB hebben op World Mental Health Day de landelijke campagne ‘Trap het gesprek af’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau Natwerk, wil mentale druk onder jongeren bespreekbaar maken op en rond het voetbalveld. Want waar fysieke blessures direct zichtbaar zijn, blijft mentale gezondheid vaak verborgen.

Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
In De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen bezoekers deze herfst letterlijk door de geschiedenis wandelen. Entr presenteert er de primeur ‘De Botermarkt 1675’, een meeslepende virtualreality-ervaring waarin het Amsterdam van 350 jaar geleden tot leven komt.

Transavia viert 60-jarig jubileum met socialmediacampagne ‘Vlucht HV1965’
Transavia blaast dit jaar zestig kaarsjes uit en viert dat met een feestelijke socialmediacampagne: ‘Vlucht HV1965’. De actie, die op maandag 6 oktober van start gaat, nodigt volgers en fans uit om symbolisch 'in te checken' voor een speciale jubileumvlucht.

Hart Voor De Zaak promoot houttechniek met frisse jongerenaanpak
Om jongeren en zij-instromers warm te maken voor een carrière in de houttechniek, lanceert Hart Voor De Zaak een nieuwe wervingscampagne in opdracht van sectororganisatie SSWT en het Hout- en Meubileringscollege. De campagne maakt deel uit van het Rif-project Boost de Houttechniek en richt zich op VMBO-leerlingen en zij-instromers die nog zoekende zijn naar een richting met toekomst.

Waarom een razendsnelle hosting zo belangrijk is voor je online succes
In marketing draait alles om zichtbaarheid, conversie en merkbeleving. Je investeert in campagnes, content en advertenties om bezoekers naar je website te trekken. Maar wat als die bezoekers vervolgens afhaken omdat je site traag laadt of, nog erger, tijdelijk offline is? Dan verdampt je marketingbudget razendsnel zonder enige resultaten. Website hosting is misschien niet het meest sexy onderwerp, maar het vormt wel de fundering van al je digitale inspanningen.

Campagne ‘Check je borsten, meiden’ richt zich op jongere doelgroep
Oktober staat wereldwijd bekend als de Borstkankermaand, een periode waarin extra aandacht wordt gevraagd voor bewustwording, onderzoek en het herkennen van signalen. Dit jaar slaan Linda.meiden en nagelstickermerk Blitsbee de handen ineen met de campagne ‘Check je borsten, meiden’, speciaal gericht op jonge vrouwen.

130 jarig koffieverhaal van Albert Heijn gevierd
130 jaar koffie in de winkel, 130 jaar vakmanschap: Albert Heijn viert het feestelijke jubileum met nieuwe Perla-smaken en twee eigen Blue Home koffiezetapparaten. Tegelijkertijd lanceert de supermarkt exclusieve samenwerkingen met bijzondere A-merken en verschijnt de nieuwste editie van het Boon Magazine.

Airborne Network en Joods Cultureel Kwartier lanceren podcast '7 dagen in november'
Het Joods Cultureel Kwartier presenteert in samenwerking met Airborne Network de nieuwe podcastserie ‘7 dagen in november’. De vijfdelige reeks, gemaakt door podcastmaker Max Boogaard, onderzoekt de maatschappelijke en persoonlijke impact van de gewelddadige nacht rond de voetbalwedstrijd Ajax - Maccabi Tel Aviv op 7 november 2024.

Recordaantal inzendingen Grand Prix Content Marketing
De Grand Prix Content Marketing (GPCM) breekt dit jaar alle records. Voor de editie van 2025 zijn meer dan 100 cases ingezonden, een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de prestigieuze prijsuitreiking.

ING lanceert campagne ‘Upgrade je huis’ met Daan Alferink
ING zet met de nieuwe campagne ‘Upgrade je huis’ volop in op de verduurzaming van Nederlandse woningen. De bank wil huiseigenaren inspireren om stappen te zetten richting een energiezuiniger huis, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
![[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes
WPP Nederland organiseert vandaag een eigen event waar 'branded content & influencermarketing' centraal staan. Hier worden de belangrijkste resultaten van een uitgebreid benchmarkonderzoek gepubliceerd waaruit o.a. blijkt dat branded content significant positiever wordt beoordeeld dan bijvoorbeeld reguliere audio- en videocampagnes.

Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.

Branded podcast van Mediahuis NRC verleidt jong talent voor Achmea
Branded podcasts blijken een krachtig instrument voor employer branding. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van bureau Blauw naar 180 Graden, een podcastserie gedistribueerd en geproduceerd door Mediahuis NRC / Airborne in opdracht van Achmea.

'Make Earth Cool Again': Milieudefensie zet klimaatcrisis terug op agenda
Tijdens de laatste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen klonk er opnieuw nauwelijks een stevig geluid over de klimaatcrisis. Reden voor Milieudefensie om de aandacht te trekken met een opvallende campagne: Vader Aarde, gespeeld door acteur Patrick Stoof, slaat letterlijk met zijn vuist op tafel. Met zijn pet met de slogan 'Make Earth Cool Again' vraagt hij aandacht voor de urgentie van ambitieuzer klimaatbeleid.

Milieu Centraal zet zonnepaneeleigenaren letterlijk in het zonnetje
Kenniscentrum Milieu Centraal lanceert samen met bureau Gardeners de publiekscampagne ‘In het zonnetje zetten’. Met deze campagne wil de organisatie zonnepaneeleigenaren bedanken en tegelijkertijd benadrukken dat hun keuze niet alleen persoonlijk voordeel oplevert, maar ook bijdraagt aan een schoner en onafhankelijker Nederland.

Goede contentmarketing creëert waarde: lever het bewijs
Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers. Eén keer per jaar, tijdens de originele Grand Prix Content Marketing krijgt het vak de kans om na deskundige, serieuze (deel)jurering het mooiste en effectiefste werk op het schild te hijsen. Laat zien wat je werk waard is. Nu is het moment om er echt bij te zijn: het insturen is een paar dagen verlengd tot a.s. vrijdag!

Nieuwe podcast onderzoekt digitale soevereiniteit Europa
Vanaf 23 september 2025 lanceren techexpert en auteur Sanne Kanis en podcastmaker Reinjan Prakke de nieuwe podcast ‘Made in Europe’. Het initiatief, ontwikkeld in samenwerking met audio- en podcastproducent Airborne Network, richt zich op een van de meest urgente thema’s van dit moment: hoe kan Europa digitaal soeverein worden?

Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte horen
Vandaag gaat de landelijke publiekscampagne Het geluid van COPD van start. Met behulp van muziek en AI-technologie willen initiatiefnemers Chiesi Pharmaceuticals en bureau The Family de impact van de chronische longziekte COPD tastbaar maken.

GPCM2025: 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud, creativiteit en strategie'
De Grand Prix Content Marketing Awards staat opnieuw voor de deur. Het jaarlijkse evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste prijzen binnen het vakgebied. MarketingTribune sprak met juryleden Freek Janssen en Bram Koster over de waarde van de award, trends die zij zien in inzendingen en de valkuilen waar deelnemers alert op moeten zijn.

GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt niet de aandacht die het verdient'
Ilona de Bok van onlinemarketingbureau Boks is naast haar werkzaamheden voor onder meer Lenovo ook jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards: ‘De tijd van grote influencers is wel een beetje voorbij.’
![[column] Jeroen van Koningsbrugge](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Jeroen van Koningsbrugge
Tussen al het ellendige nieuws over Gaza en de moord op Charlie Kirk in Utah door, was daar in Nederland ineens het vrolijk makende bericht, dat Jeroen van Koningsbrugge de nieuwe supermarktmanager van Albert Heijn gaat worden. Jeroen van Koningsbrugge, waar kennen we die ook alweer van?

GPCM2025: 'De verleiding is om lui te worden'
Hans Kramer is naast B2B-expert bij So Remarkable en Keesing Technologies ook betrokken bij de Grand Prix Content Marketing Awards, waar hij dit jaar de jury versterkt. We praten met hem bij over de kansen, de uitdagingen en wat hem imponeert in contentmarketing. Extra interessant omdat er nog een halve week is om je deelname aan de originele prijs der prijzen 'GPCM2025' te regelen.

Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
Lego organiseert deze herfstvakantie opnieuw het evenement Lego World in Jaarbeurs Utrecht. De 22e editie wordt volgens het merk veel groter en bevat diverse primeurs die inspelen op beleving, merkverhaal en doelgroepverbreding.

Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne
Tijdens de landelijke Week van het Verboden Boek zet Bibliotheek Rotterdam boeken centraal die ergens ter wereld verboden of gecensureerd zijn. De campagne loopt van 20 tot en met 28 september en is een initiatief van ProBiblio.

Groei Veilig start campagne voor vergeten kinderen
Terwijl veel aandacht uitgaat naar veiligheid in de openbare ruimte, richt Stichting Groei Veilig de blik op een plek waar geweld en misbruik vaak verborgen blijven: achter de voordeur. Met de nieuwe campagne vraagt de stichting aandacht voor kinderen die opgroeien in onveilige thuissituaties.

GPCM2025: 'Een helder concept kan net zo zwaar wegen als een groot budget'
Elbrich Raessen is free lance (project)manager marketing & communicatie, op dit moment voor het St. Antonius Ziekenhuis. Zij is ook jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards: ‘Zonde dat intern vakwerk vaak onderbelicht blijft.’

Thuisarts start campagne tegen medische desinformatie: ‘Zoek jezelf niet zieker’
Het aantal patiënten dat met verkeerde gezondheidsinformatie bij de dokter komt, groeit snel. Uit onderzoek van KNMG en NOS blijkt dat 85 procent van de artsen dit regelmatig ervaart. De impact is groot: onrust, verwarring en extra druk op een al overbelaste zorg. Om die trend te keren lanceert Thuisarts vanaf half september een langdurige campagne onder de titel ‘Zoek jezelf niet zieker’.

Soilmates lanceert 'Ugly Gems Guide'
De nieuwe Soilmatescampagne van Happiness Amsterdam tilt restaurants op het schild die kiezen voor pure smaak in plaats van opsmuk. Hun alternatieve deelnemerslijst kan zich naar eigen zeggen meten met die van Michelin.

GPCM2025: 'Maak van content een logisch verlengstuk van je merk'
In 2024 won hijzelf voor VGZ de Gouden contentaward in de categorie B2E. Een goede reden om hem uit te nodigen voor de jury van 2025, waarop Wim Vis graag inging. We spreken hem over contentmarketingtrends, de noodzaak van meedoen en hoe je wint. 'Content werkt.'

FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
Ondernemersorganisatie FME en We Agency hebben het socialmediaplatform Dukteep gelanceerd om jongeren te enthousiasmeren voor een loopbaan in de techniek. Via content op YouTube en TikTok willen zij het imago van de sector op een toegankelijke manier verbeteren.

GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en voor ons'
Frieda Ulsamer de Waard is CEO van The Invaders en nieuw jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Vorig jaar ontving zij een Grand Prix voor de originele Knorr '#Modtheveg' case. Zij deelt een terugblik en een visie op de toekomst van contentmarketing: 'hoe maak je als merk gebruik van al bestaande werelden en benut je het succes daarvan voor je eigen merk?'

Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne
Een regenboogdino, een reuzenvlinder en zelfs een vriendelijke alien: sinds deze maand duiken ze op in Nederlandse woonwijken als opvallende ‘Pas-op-Poppen’. Met deze creatieve campagne wil Univé automobilisten attenderen op spelende kinderen en zo bijdragen aan veiligere straten. De actie is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Dept.

Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Kinderpostzegels en Hallmark introduceren een nieuwe collectie feestdagenkaarten, mede ontworpen door kinderen zelf. Tijdens een creatieve workshop leverden zij input voor de kaarten die worden verkocht tijdens de jaarlijkse kinderpostzegelactie.

‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community'
Thijs Jaski is Managing Director bij Video & Content Marketingbureau Yune en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Volgens hem draait succesvolle contentmarketing in 2025 niet om losse uitingen, maar om ecosystemen die merk, community en doelgroepgedrag met elkaar verbinden.

NRC lanceert campagne over houvast in wereld vol ruis
NRC wilde weten wat het effect is van een overvloed aan nieuws. Om dit invoelbaar te maken hield NRC interviews over de manier waarop we nieuws tot ons krijgen.

GPCM2025: 'Contentmarketing is geen losse actie, maar een strategie die een merk groter maakt dan zijn eigen kanalen'
Marlin Goethals is Managing Director bij B2B PR-bureau Marcommit en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Contentmarketing gaat volgens haar niet meer alleen om zichtbaarheid via de eigen kanalen, maar juist om geloofwaardig aanwezig zijn in de bronnen die mensen én AI-modellen vertrouwen.

Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
Buut doet ’t een Tikkie anders, zo stelt deze nieuwe bancaire dienst zich voor. Gemaakt met het team van Tikkie onder de vleugels van ABN Amro, moet deze ‘neobank’ via de app vooral Gen Z aanspreken en hun ouders. Hierbij speelt content een vernieuwende en cruciale rol.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Grohe viert 50 jaar in Nederland met focus op innovatie en duurzaamheid
Sanitairmerk Grohe viert dit jaar vijftig jaar aanwezigheid in Nederland. Ter gelegenheid van het jubileum lanceert Grohe twee campagnes, gericht op zowel consumenten (‘Al 50 jaar gemaakt voor waterplezier’) als professionals (‘Al 50 jaar jouw partner in sanitair’). De campagnes zijn van september tot eind oktober zichtbaar via tv, social media en online.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zilveren Kruis en KNVB trappen gesprek over mentale gezondheid...
- Transavia viert 60-jarig jubileum met socialmediacampagne...
- Hart Voor De Zaak promoot houttechniek met frisse jongerenaanpak
- KNRM richt vizier op toekomst met krachtige najaarscampagne
- Porsche en Smeg bundelen hun krachten in design
- Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
Laatste Nieuws
- Waddengebied viert het donker met... 17-10-2025
- Porsche en Smeg bundelen hun... 15-10-2025
- KNRM richt vizier op toekomst met... 15-10-2025
- Zilveren Kruis en KNVB trappen... 13-10-2025
- Amsterdam herleeft 1675 in virtual... 12-10-2025
- Transavia viert 60-jarig jubileum... 06-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes