[Branded Content Event] 'Het DNA van het merk bepaalt wat je wilt communiceren'

[Branded Content Event] 'Het DNA van het merk bepaalt wat je wilt communiceren'
  • Content
  • 2 feb 2016 @ 17:00
  • 13761 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewBranded Content Event

‘Mijn presentatie is interessant voor iedereen die zich met content bezig houdt en geeft een kijkje in de keuken van Renault en hun contentstrategie. Ik ga het publiek een aantal no brainers meegeven, echter het gebeurt te vaak dat we daar aan voorbij gaan. Ik schud ze wakker van de “content” cloud terug naar de werkelijkheid zeg maar. Een belangrijk onderdeel als je succesvol wilt communiceren met je doelgroep’, zegt Gerard van Driesten, strategie en conceptmanager marketing partnerships Sanoma en spreker op het Branded Content Event.

Van Driesten studeerde Communicatie & Management aan de Hogeschool van Utrecht. Na zijn studie is hij vrijwel direct als digital expert in de mediabranche gestart bij mediabureaus zoals Mindshare, MediaCom en UM. Zijn interesse in het communicatievak zorgde ervoor dat hij voor klanten verder keek dan enkel digital media en lanceerde in 2009 in samenwerking met Sanoma voor Shell de allereerste special met contentblok op Nu.nl.

Wat zijn de speerpunten in je verhaal tijdens het Branded Content Event?
Mijn speerpunten zijn “Wat is Hero, Hub, Hygiene eigenlijk” en “Hoe past Renault dat toe samen met VIVA”.

Wat is in jouw ogen goede (branded) content die bijdraagt aan de doelstellingen van het merk die tegelijkertijd relevant is voor de doelgroep?
Goede branded content is content die waarde toevoegt aan het umfeld waar de consument zich bevindt. Als deze content relevant is voor de doelgroep zal dit ook afstralen op de merkdoelstellingen. Belangrijk is wel dat voor het behalen van doelstellingen door middel van content, de klant een duidelijke keuze maakt welke rol content speelt en dat het geen on/off-campagne is.

Hoe belangrijk is het merkverhaal bij branded content?
Ik zie nog steeds dat BC het beste werkt met merken die een zekere naamsbekendheid hebben. Het merkverhaal is key omdat het de basis is van de content. Het DNA van het merk bepaalt wat je wilt communiceren, de truc is om dit af te stemmen op de behoefte van de doelgroep.

Hoe weten we welke (branded) content de doelgroep interessant vindt?
Hier zijn meerdere manieren voor natuurlijk. Denk aan observatie van de doelgroep (welke content consumeren zij), samenwerken met mediapartners die de doelgroep bereiken en raken met content (zij weten wat werkt), onderzoek, polletjes, et cetera. Daarbij komt natuurlijk dat je veel moet testen en evalueren.

Wat kunnen we leren van de gevestigde contentmakers die weten welke content de doelgroepen boeit en bindt?
Hoe we branded content moeten maken die aansluit op de doelgroep.

Wat heb je persoonlijk met het thema van het event?
Veel. Ik ben in mijn mediacarrière begonnen aan mediabureaukant en eigenlijk van het begin aan al bezig geweest met branded content. Zo heb ik ooit de eerste branded content-samenwerking samen met Nu.nl bedacht, deze was zo succesvol dat we dit mechanisme nog steeds succesvol toepassen. Content is een manier om de aandacht van de consument te krijgen in een wereld waarin je overspoeld wordt met communicatieboodschappen. In zekere zin kun je zeggen dat branded content een rode draad is in mijn carrière.

Wat wordt volgens jou de next generation (branded) content?
Visuele content, 3D, foto, video, je ziet dat de jongere generaties nog vluchtiger omgaan met media. Het entertainmentgehalte van content wordt bij hen nog belangrijker. Met beeld en video kan je hen raken, zodat ze jouw content kunnen consumeren.

Wanneer is de dag voor jou geslaagd?
Als ik mensen spreek die aangeven dat ze iets geleerd hebben tijdens dit event.

 

Wie wil weten wat de next generation van (branded) content wordt is deze dag een absolute must! Meer informatie en aanmelden kan via www.brandedcontentevent.nl

Interviews met andere sprekers van het Branded Content Event lees je hier:

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken