[interview] Rens de Waard (Feyenoord): 'YouTube is één van onze belangrijkste kanalen'

[interview] Rens de Waard (Feyenoord): 'YouTube is één van onze belangrijkste kanalen'
  • Content
  • 20 mrt 2020 @ 08:00
  • 22329 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

Exclusief voor MarketingTribune interviewt YouTube-strategiebureau 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. De 3e aflevering is met Rens de Waard, Senior Content Creator bij Feyenoord en op dagelijkse basis bezig met YouTube. ‘Livevideo is een grote ontwikkeling.’

Rens werkt sinds 2012 bij de voetbalclub uit Rotterdam en heeft gedurende de acht jaar dat hij bij Feyenoord werkt veel veranderingen op het gebied van media meegemaakt. Deed hij eerst voornamelijk dingen voor de website van de club, inmiddels behoort het begrip social media primair tot zijn takenpakket. ‘Je hebt zoveel kanalen die bijgehouden moeten worden. Het is een continu proces van groei.’

Van archief naar belangrijk uithangbord

Feyenoord heeft Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en een YouTube-kanaal dat een steeds prominentere rol inneemt binnen de club. ‘Met ingang van vorig seizoen is YouTube voor ons steeds belangrijker geworden en dit wordt in de toekomst alleen maar meer’, begint Rens. ‘Voorheen was het een opslagkanaal en fungeerde het als een soort archief. Inmiddels is YouTube veranderd in een van onze belangrijkste kanalen om volgers of abonnees te krijgen en deze nauwer met te club te verbinden. Het platform wordt in één adem genoemd met Twitter, Facebook en Instagram.’

Aandacht voor herkenbaarheid

Dat YouTube van steeds grotere importantie wordt heeft met meerdere dingen te maken. ‘Je krijgt signalen’, legt Rens uit. ‘Dat het met name onder de jeugd populair en enorm is, ook internationaal. Er valt qua uitstraling en online binding veel mee te winnen. Hierom zijn we ook aan de slag gegaan met onze look & feel en de invulling van het kanaal.’

Als je het YouTube-kanaal van Feyenoord bekijkt, valt op dat er eenheid is in het uiterlijk van de video’s. Thumbnails bevatten dezelfde kleuren en het is duidelijk dat je je als gebruiker op het kanaal van Feyenoord begeeft. ‘Als we nu iets publiceren, willen we dat het er netjes en herkenbaar uitziet. Je maakt afspeellijsten en probeert een geheel te vormen. Een kanaal is toch een visitekaartje van de club, dus het moet er professioneel uitzien.’

Community-posts scoren goed

Professioneel uitzien doet het ook op de zogeheten Community-pagina. Deze functie is relatief nieuw binnen YouTube en een tijdlijn waarop gebruikers video’s kunnen aanjagen of foto’s en polls kunnen delen. Feyenoord maakt er sinds kort actief gebruik van, maar waarom? ‘Je kunt de interactie aangaan en krijgt als club een gezicht. YouTube is allang niet meer een kanaal waarop je enkel video’s plaatst, je moet leven creëren op je kanaal zodat fans er extra tijd doorbrengen. De Community-functie is in deze interessant om te ontdekken.’

Rens legt uit. ‘Een van de dingen die ons tot dusver opvalt op de Community-pagina is dat foto’s of visuals beter werken dan video’s. YouTube is bij uitstek een videokanaal, maar de video’s die we rechtstreeks doorplaatsten binnen de Community scoorden minder goed dan foto’s en visuals. Zo leer en ontdek je voortdurend in de continu vernieuwende wereld van content en media.’

Live wedstrijden op YouTube

Feyenoord maakt sinds 2017 ook steeds meer gebruik van de mogelijkheden om livevideo’s uit te zenden op YouTube. Deze functie wordt nu voornamelijk gebruikt om bijvoorbeeld persconferenties en jeugdwedstrijden uit te zenden, net zoals clubs als Ajax en sinds kort ook PSV dat doen. ‘We weten dat er ook op Twitter en Facebook mogelijkheden zijn wat betreft livevideo, maar kiezen bewust voor YouTube. De livestream kunnen we bijvoorbeeld eenvoudig delen op andere online kanalen. Daarnaast willen we flink groeien op YouTube, hierom besteden we er extra aandacht aan.’

Deze aandacht komt terug op verschillende vlakken, zoals in de look & feel en het begrip consistentie. Laatstgenoemde is vooral belangrijk volgens Rens. ‘Consistentie kan de reden zijn voor supporters om zich aan je kanaal te binden. Als je een leuke post hebt en vervolgens niets meer plaatst, heeft het weinig waarde. Kijkers zijn gehecht aan vaste uitzendtijden en fans van grote YouTube-accounts wachten zelfs op het online komen van video’s. Woensdag zitten ze bij wijze van spreken om 16:00 uur klaar voor een nieuwe publicatie. Voor ons is het een doelstelling om met vaste programmeringen te komen. Zo creëer je opnieuw herkenbaarheid.’

De toekomst van het kanaal

Over het algemeen is Feyenoord steeds bewuster en actiever bezig op YouTube. Van de Story-functie maakt de club nog geen gebruik, maar tegelijkertijd zit men niet stil. ‘We zijn zelf nog zoveel aan het leren. Waar we bij Feyenoord als team graag naar toe willen, is dat we een kanaal worden waarop dagelijks wordt uitgezonden en geüpload. Dat we content maken die gericht is op de doelgroep. We richten ons nu nog veel op de actualiteit, maar we moeten daar meer van loskomen. Dat je content hebt die losstaat van prestaties. Zodat we online ook blijven scoren op het moment dat het op het veld even wat minder gaat.’

Dit artikel is geschreven door Sjors van Veen, freelance redacteur en social media editor bij onder meer 5PM en AFC Ajax.

 

Eerder in deze serie

 

Eerder in deze serie

Geert Doek (Towel)

Daniel Buchner (Tubelift)

 

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken