Campagne Nationaal Comité 4 en 5 mei maakt oorlogsverhalen voelbaar
- Content
- 25 apr 2022 @ 15:26
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 apr 2022 @ 15:26
- Michiel van Zaane
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei zorgt voor de organisatie van de nationale activiteiten op 4 en 5 mei, zoals de Dodenherdenking op 4 mei en de Nationale Viering van de Bevrijding op 5 mei. Om de connectie met het verleden levend te houden lanceert het comité een campagne waarin verhalen van twee minuten centraal staan.
Het comité roept alle Nederlanders via een jaarlijkse publiekscampagne op om mee te doen aan 4 en 5 mei. Door het verstrijken van de jaren verdwijnt ook de eerste generatie die de oorlog hebben meegemaakt. In de nieuwe campagne staat het doorgeven van verhalen centraal. De verhalen van de eerste generatie oorlogsslachtoffers en (verzets-)mensen van de Tweede Wereldoorlog worden doorverteld door de eerste generatie zelf, hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. In totaal zeventien aangrijpende verhalen nemen de luisteraar mee terug in de tijd.
Vrijheid
Gerben van den Berg van het Nationaal Comité van 4 en 5 mei vertelt: ‘De nieuwe themaregel ‘Vrijheid deel je met elkaar’ verbindt alle activiteiten op 4 en 5 mei. Het belang van het delen van vrijheid wordt in de campagne geactiveerd via het doorgeven van verhalen uit de oorlog. De mix van verhalen van de verschillende slachtoffergroepen, vertelt door de verschillende generaties is een belangrijke vervolgstap voor onze manier van campagnevoeren. Het maakt invoelbaar hoe kwetsbaar onze vrijheid is, wat in het licht van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne voor iedereen nog dichterbij gekomen is. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee een effectieve campagne gaan voeren die veel mensen zal inspireren om op 4 en 5 mei deel te nemen aan alle activiteiten, op wat voor manier dan ook. Publicis heeft hierin voor ons echt een topprestatie geleverd.’
Publicis Groupe Nederland is verantwoordelijk voor de campagne en de opname van de audioverhalen, die via TVC, radio, social media, OOH, Spotify en een campagnewebsite te zien en te beluisteren zijn. Zo vertelt Jan, de zoon van Johan, over hoe zijn vader het bombardement van Breskens overleefde. En Julia over hoe ze als klein meisje de bevrijding van Nijmegen meemaakte. Het zijn allemaal twee minuten die we nooit mogen vergeten. De verhalen kunnen worden beluisterd op 4en5mei.nl/2minutenverhalen en een speciale Spotify-playlist. Maarten Vrouwes, ECD bij Publicis: ‘Het blijft heel belangrijk om de herinneringen aan de oorlog in leven te houden. Zeker nu de generatie die hem heeft meegemaakt langzaam verdwijnt. Daarom is het zo belangrijk om verhalen uit de oorlog te blijven delen. Zodat we weten wat we herdenken tijdens de twee minuten stilte.’
De campagne loopt van 21 april tot en met 5 mei.
Credits:
Strategie, concept en productie: Publicis Groupe
Video's & TV: Cake Film & Photography
Audioverhalen, sounddesign & radio: Public Audio
Interviews: Djuna Kramer
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Lies en Louis op... 04-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
- Hertog Jan lanceert docu over... 21-11-2025
- Melitta lanceert campagne ‘Always up... 21-11-2025
- Zero Gravity Drone eert hoofdstad... 19-11-2025
- Plus vernieuwt merkbelofte en... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

