[column] Contentmarketing en data: niet meer los te koppelen

[column] Contentmarketing en data: niet meer los te koppelen
  • Content
  • 24 feb 2020 @ 10:02
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentBig data

Sommige stukjes moet je twee keer lezen voordat je begrijpt wat er staat. Omdat ze matig geformuleerd zijn of omdat het onderwerp tot nadenken vraagt om te begrijpen wat er staat.

‘Organisaties zullen gepersonaliseerde ervaringen moeten ontwerpen die de kracht en de keuze van een individu versterken. Dit verandert passieve doelgroepen in actieve deelnemers door het transformeren van eenrichtingservaringen – die mensen het gevoel kunnen geven de controle te verliezen – in echte samenwerkingsverbanden. Vijf op de zes ondervraagde algemene managers en IT-managers (85 procent) zijn van mening dat het succesvol concurreren in dit nieuwe decennium vereist dat organisaties hun relaties met klanten als partners gaan beschouwen.’ Het gaat hier om een belangrijke trend die ik put uit een verhaal over trends op computable.nl.

Kort hiervoor las ik een verhaal in de Volkskrant van zaterdag 15 februari over de ‘menselijke maat’ met name een overheid die de menselijke maat kwijt is. Het lijkt een volstrekt ander onderwerp, maar bij nader beschouwen gaat het natuurlijk over hetzelfde. Wanneer je partnert met je klanten probeer je er samen uit te komen. In diezelfde krant een verhaal van een journalist die vier weken undercover ging bij een callcenter en van de ene verbazing in de andere viel. Schaamtevol beschrijft hij hoe schaamteloos mensen worden behandeld. Het dilemma van deze tijd.

Op managersonline.nl lees ik ook een verhaal over technologietrends, met vermoedelijk dezelfde bron als computable.nl. Dit triggerde me: AI en ik. Artificial intelligence (AI) zou een extra bijdrage moeten leveren aan de manier waarop mensen hun werk doen, in plaats van een achtervang voor automatisering. Naarmate de AI-capaciteiten toenemen, moeten ondernemingen heroverwegen wat ze doen om van AI een generatief onderdeel van het proces te maken, met vertrouwen en transparantie als kern. Op dit moment rapporteert slechts 37 procent van de organisaties dat ze gebruikmaken van inclusive design of mensgerichte designprincipes om de samenwerking tussen mens en machine te ondersteunen.

Op sprout.nl een verhaal waarin het fenomeen digitale psychologie voorkomt. Je kunt onbewust gedrag beïnvloeden door middel van digitale psychologie Een combinatie van psychologie en gedragseconomie. In datzelfde verhaal: in een tijdperk van datagedreven marketing vissen digitale marketeers zonder ervaring met digitale analytics spoedig achter het net. Waar digitale psychologie zich richt op het 'waarom', richt digitale analytics zich op het 'wat'. Goede marketeers hebben inzicht in beiden. Dit leidt tot effectievere datagedreven besluitvorming en helpt marketeers beter te voorspellen waar en wanneer potentiële klanten opduiken in de buyer journey. Toch maar even lezen, zou ik zeggen.

Ik werd geprikkeld door het woord congnitieve augmentation op financieel-management.nl. ‘Je hebt geen data-analist meer nodig, die eerst twee maanden aan de slag moet, voor er zelfs maar gedacht kan worden aan een datamodel. Nee, met automated machine learning kun je het zelf, direct. Net zoals je als leek met Wordpress direct een website kan maken.’ Er zijn dus veel minder duurbetaalde, dun gezaaide data-analisten nodig! Nog beter, ‘om te weten wat belangrijk is in die resulaten, heb je domeinkennis nodig. En wie weet meer van het finance domein, dan de finance professional? Dit nieuwe gebruik van technologie noemen we cognitive augmentation.’

Nu even een alinea met veel moeilijke woorden van marketingfacts.nl. Maar wel nuttig om te lezen. ‘Het kraakt en het piept in de zoektocht naar een vervanging van de third-party cookiesystematiek. Firefox- en Safari-browers blocken inmiddels de third-party cookies en Google heeft aangekondigd om binnen twee jaar ook met Chrome deze cookies te blokkeren. Maar hoe kunnen we dan de goede doelgroepen blijven vinden, zeker in het licht van alle bestaande en toekomstige privacyreguleringen? Het IAB (Internet Advertising Bureau) komt nu met voorstellen waarbij alle betrokken partijen gezamenlijk gaan optrekken om een nieuwe ‘identifier’ te gaan ontwikkelen. Het project heet Rearc. Oftewel:  ‘re-architecture’ ongeveer alles wat we nu doen. Best een uitdaging. Wil je nog even weten wat third-party cookies zijn dan is hier een handige tutorial. Krijg je meteen een beeld hoe advertenties je ‘volgen’ over het internet.

Dit is ook wel de moeite waard om te lezen: een verhaal over social advertising in 2020. Met aandacht voor nieuwe platformen maar ook zaken als ‘tappable’. Tappable is een partij die het mogelijk maakt om ‘Stories’ te maken buiten een social media platform om. Dit zorgt ervoor dat je informatie volledig gestroomlijnd en in mooi design bij de consument kan bezorgen. Bron: Zigt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken