[designportfolio] Kossmann.dejong

[designportfolio] Kossmann.dejong
  • Design
  • 17 feb 2016 @ 09:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Portfolio

Kossmann.dejong is een Amsterdams ontwerpbureau voor tentoonstellingsontwerpen en interieurarchitectuur. Het bureau is in 1998 opgericht door Herman Kossmann en Mark de Jong - beiden afgestudeerd in architectuur aan de TU Delft – en heeft inmiddels meer dan twintig medewerkers. Met hun ontwerpen nodigen zij bezoekers uit deel te nemen aan het verhaal. Het kernteam bestaat uit ruimtelijk en grafisch ontwerpers, maar wordt tijdens het ontwerpproces vaak uitgebreid met extra specialisten zoals licht- en geluidsontwerpers, kunstenaars, tentoonstellingsbouwers en diverse media- en interactiespecialisten. ‘We zoeken de grenzen op van ons vakgebied door het zoeken naar nieuwe, betere en meer interdisciplinaire manieren om inspirerende verhalen te vertellen.’ Zes proeven van hun werk.

MICROPIA

Project – eerste microbendierentuin ter wereld waarin het normaal gesproken onzichtbare leven van micro-organismen voor het grote publiek zichtbaar is gemaakt

Opdrachtgever – Natura Artis Magistra

Locatie - Natura Artis Magistra, Amsterdam

Oppervlakte – 850 m2

Jaar – 2014

Awards - Genomineerd European Museum of the Year 2016, Special Mention German Design Award 2015, Honoree Best of Year Interior Design Award 2015, Highly Commended Museums+Heritage Awards, cat. International 2015, Finalist SBID International Design Award 2015, Shortlisted FX International Interior Design Awards 2015

Rationale - Micropia toont het onzichtbare. Het is het eerste museum in de wereld geheel gewijd aan microben. In analogie met de dierentuin worden in Micropia voornamelijk levende microben getoond. Met behulp van state of the art technologie en een educatieve visie kunnen bezoekers de voor het blote oog onzichtbare wereld van micro-organismen zien, ontdekken en ervaren. Hierbij staat de relatie tussen de micro-organismen en de bezoeker centraal. Na een bezoek aan Micropia, zal de bezoeker nooit meer op dezelfde manier naar zichzelf en de wereld kijken.

 

NATIONAAL MILITAIR MUSEUM

Project – museale inrichting van het nieuwe Nationaal Militair Museum (Soesterberg) waarin ‘het verhaal van de krijgsmacht’ centraal staat

Opdrachtgever – Heijmans PPP uit naam van Ministerie van Defensie

Locatie - Soesterberg

Oppervlakte – 20.000 m2 (tentoonstelling)

Jaar – 2014

Architect – Felix Claus Dick van Wageningen Architecten

Landschapsarchitect - H+N+S Landschapsarchitecten

Awards - Genomineerd European Museum of the Year (EMYA) 2016, Shortlisted Design Week Award 2015, Winnaar DagjeWeg.nl Award 2015, Finalist Team of the Year Install Awards 2015, Museum Ontdekking Award 2015

Rationale - Op de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg staat nu het Nationaal Militair Museum; een imposant nieuw gebouw waarin het voormalige Militair Luchtvaartmuseum en het Nederlands Legermuseum samen zijn gevoegd. Bezoekers worden meegenomen in ‘het verhaal van de krijgsmacht’. Het museale concept bestaat uit twee typen tentoonstellingsomgevingen. Een groot ‘daglichtmuseum’ op de begane grond, waar de nadruk ligt op de omvangrijke collectie van het museum. En een ‘black box’ op de eerste verdieping, een thematisch museum zonder daglicht, waarin vooral verhalen centraal staan.

 

ZIEZO MAROKKO

Project – In deze nieuwe doe-tentoonstelling in Tropenmuseum Junior worden kinderen en families meegenomen op ontdekkingsreis door Marokko

Opdrachtgever – Tropenmuseum Junior, Amsterdam (Museum van Wereldculturen)

Locatie – Tropenmuseum Junior, Amsterdam

Oppervlakte – 500 m2

Jaar – 2015

Awards - Genomineerd Aanmoedigingsprijs voor Culturele Diversiteit 2015

Rationale - Meteen bij binnenkomst van ‘ZieZo Marokko’ stappen de jonge bezoekers aan boord van een vliegtuig. Tijdens de vlucht naar het zuiden krijgen zij een introductie op de avonturen die voor hen liggen. Eenmaal geland wanen de kinderen zich in een Marokkaanse medina; de tentoonstellingsruimte is theatraal vormgegeven als een witte stad met een wirwar van straatjes en steegjes, pleintjes en vergezichten. Vier bekende Nederlandse Marokkanen nemen de bezoekers mee op interactieve speurtocht door de medina, een reis vol verrassingen waarin alle zintuigen worden geprikkeld.

 

WONDERKAMERS

Project – eerste Nederlandse museum speciaal voor pubers waar zij via een interactieve museumgame in de huid van tentoonstellingsmaker kruipen

Opdrachtgever – Gemeentemuseum Den Haag

Locatie – Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag

Oppervlakte – 1200 m2

Jaar – 2013

Awards - Shortlisted Children in Museums Award 2015, Thea Award for Outstanding Achievement 2014, Highly Commended Museums + Heritage Awards 2014, Shortlisted Design Week Awards 2014, Genomineerd Herengracht Industrie Prijs 2014, Honorable Mention IDA International Design Awards 2014, Honorable Mention MuseumNext Award for Innovation 2014, Finalist Cinekid Leeuw 2014, Winnaar International Design and Communication Awards 2014, Winnaar Dutch Game Award 2014

Rationale - In de Wonderkamers, speciaal gericht op pubers, is visuele kunst, architectuur, mode en kunstnijverheid op een verrassende manier toegankelijk gemaakt via een interactieve museumgame. De plattegrond van de Wonderkamers verandert in een ruimtelijk bordspel, waarin de spelers net als echte curatoren getest worden op hun kennis, creativiteit en alertheid. Gewapend met een speciaal ontwikkelde tablet navigeert de bezoeker door de thematisch ingedeelde kamers. Door het uitvoeren van opdrachten kan elke bezoeker aan het eind zijn eigen virtuele museumzaal inrichten in het Miniatuurmuseum.

 

NATIONAAL MARITIEM MUSEUM

Project – Narratieve, multimediale reis door de maritieme geschiedenis van Denemarken in het nieuwe Nationaal Maritiem Museum, ondergronds gelegen in een oud droogdok in Helsingør

Opdrachtgever – Maritiem Museum Helsingør (M/S Museet for Søfart)

Locatie – Helsingør, Denemarken

Oppervlakte – 5000 m2

Architect – Bjarke Ingels Group (BIG)

Jaar – 2013

Awards - Genomineerd German Design Award 2015, Special Commendation Luigi Micheletti Award 2015, Shortlisted Design Week Awards 2014, Longlisted World Interior Awards 2014, Finalist SBID Awards 2014, Silver, second prize IDA International Design Awards2014, Shortlisted FX Design Awards2014, Zilver International Design and Communication Awards 2014

Rationale - In het nieuwe Deense Nationaal Maritiem Museum bevinden de tentoonstellingsruimten zich onder het maaiveld rondom een oud droogdok. Via thema’s als schip, haven, oorlog en globalisering wordt de maritieme geschiedenis van Denemarken op een dynamische manier verteld, tot en met de hedendaagse betekenis van de scheepvaartindustrie wereldwijd. De onderliggende metafoor van de multimediale tentoonstelling is een reis, die begint met de verbeelding van het universele verlangen naar verre landen en avonturen op zee. Een zeer gelaagde vertelling die prikkelt om steeds met nieuwe ogen te kijken.

 

HISTORISCH MUSEUM

Project – drietal permanente tentoonstellingen voor het Historisch Museum Frankfurt over de stad vroeger, vandaag en morgen met als must see een levensgrote ‘Schneekugel’

Opdrachtgever – Historisch Museum Frankfurt

Locatie – Frankfurt, Duitsland

Oppervlakte – 2000 m2

Architect – Lederer Ragnarsdóttir Oei Architekten (Stuttgart)

Jaar – verwacht 2017

Rationale - Kossmann.dejong ontwerpt voor het nieuwe Historisch Museum Frankfurt drie permanente tentoonstellingen waarin de vele gezichten van de stad worden blootgelegd. Het principe van ‘de stad is vele steden’ is door Kossmann.dejong vertaald naar een fascinerende tijdreis door de verschillende gezichten van de stad. Tijdens deze reis, vol bezienswaardigheden, avonturen en ontmoetingen, worden bezoekers uitgenodigd over de toekomst van de stad na te denken en deze actief mee te bepalen. Must see is de levensgrote, steeds veranderende Schneekugel waarin diverse maquettes van de stad worden getoond.

fotografie Thijs Wolzak
 

www.kossmanndejong.nl


Eerdere designportfolio's in deze rubriek:

Tinker imagineers



 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken