[logo] Stille ambassadeurs

  • Design
  • 13 mrt 2019 @ 07:53
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Logodesigner Paul Rand zei het al: ‘Design is the silent ambassador for your brand’. Als redactie vonden we het tijd om - in navolging van de rubriek Logo x Logo - nu eens marketeers naar hun favoriete beeldmerk te vragen. Hieronder een bloemlezing, waaronder een preek voor eigen parochie, die we u als lezer toch niet wilden onthouden, alleen al omdat het een buitenbeentje in de betreffende branche is.

Niet mooi, maar effectief

Misschien weinig origineel, maar gewoon waar. De kracht van een sterk logo is volgens mij simpelheid, herkenbaarheid en aantrekkingskracht. Overal ter wereld kom je de gele M tegen en je weet het meteen. Jengelende kinderen op de achterbank uit de reclame? Het klopt, ik heb het vaak meegemaakt. Stiekem zelf op het juiste moment tegen de kinderen roepen ‘kijk eens naar links’ als de gele M zich net majestueus boven de bomen verheft en je nog net de afslag kunt nemen. Ik geef het toe, ik heb het gedaan. Het gekke is dat ik helemaal niet voor fastfood ben. Ik vind het niet superlekker en ik wil gezond, maar die gele M blijft me trekken zodra ik hem zie. Dat is de kracht van een sterk logo, niet mooi, maar wel effectief.
Marc van Eck, partner Business Openers

Perfect in balans

Het mooiste logo dat ik ken is dat van & Other Stories, een merk van de H&M-groep en voortgekomen uit de wens om vrouwen de vrijheid van expressie te geven. & Other Stories ontwerpt collecties die zijn gebouwd rondom modeverhalen. Het merk heeft veel oog voor detail en kwaliteit, is heel ‘clean’ en stelt vrouwen in staat hun eigen verhaal te schrijven. Bij een goed geschreven verhaal hoort een mooi handschrift. De merknaam, het merkverhaal en het logo zijn daarmee perfect in balans. Ik vind het prachtig in al zijn eenvoud.
Mariëlle Krouwel, hoofd merk, media & communicatie bij de Volksbank

Tijdloos

Een goed logo is simpel, herkenbaar, breed toepasbaar en tijdloos. Het logo van Nike - oftewel de swoosh - voldoet wat mij betreft aan al deze criteria en overstijgt ze zelfs. Niet alleen is het logo sinds 1972 onveranderd, het straalt ook krachtig het sportieve en snelle karakter van het merk uit. Zelfs het verhaal achter het ontwerp is - nog steeds - interessant genoeg om er vele artikelen en documentaires aan te wijden.
Michiel Prijs, adviseur marketing & communicatie GLS Netherlands

Roots

Het ontwerp symboliseert zowel de wortels van het bedrijf, als ook de kwaliteit en dynamiek van zijn producten. Gecentreerd binnen de grens van een gouden schild is een steigerend paard afgebeeld, overgenomen vanuit het officiële stadswapen van Stuttgart. De plaatsnaam boven het steigerend paard toont de duidelijke verbintenis aan met de productielocatie in Zuffenhausen. De achtergrond van de afbeelding heeft de rode en zwarte kleuren van de federale staat en de gestileerde geweien zijn afkomstig uit het traditionele wapen van de staat Württemberg - Hohenzollern. Boven de beeltenis de verbindende naam van Porsche, als een soort beschermende luifel. Een fantastisch logo!
Hans Derksen, manager marketing en productmanagement Ennatuurlijk

Preek voor eigen parochie

Ons logo staat symbool voor de ontdekkingen die Eliza [fictief personage, red.] van reisorganisatie Eliza was here doet. Het logo vertegenwoordigt als het ware een eiland, wat aangeeft dat het om afgelegen plekken gaat, weg van de massa. Het geeft tevens aan dat Eliza, aangevuld met was here, op een bepaalde plek is geweest en daar haar foot print heeft achtergelaten. Eliza is de leidende persoon die ontdekkingen voor jou (als vriend) doet én dit deelt op haar website. Het logo staat onder andere voor vrijheid, vrolijkheid, speelsheid, energie en nieuwsgierigheid, tevens kernwaarden van onze organisatie. Het logo is onderscheidend, net als ons aanbod en onze aanpak, meer dan een beeldmerk alleen en valt op in onze branche. Veel logo’s in onze bedrijfstak zijn namelijk erg letterlijk – Sunweb – of vertellen iets over het product - De VakantieDiscounter – of zijn eigenlijk helemaal geen logo, maar enkel de naam van de organisatie.
Yuri Deutekom, international director Eliza was 

Dit artikel stond in MarketingTribune 05, 2019.
























Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken