[Ondernemer van de Week] Masha Kodden CMO bij DTG

  • Food-en-retail
  • 29 nov 2013 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebMultichannel

In de nieuwe rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen of opmerkelijke resultaten hebben geboekt, sprak de redactie Food & Retail met Masha Kodden, sinds juli 2012 Chief Marketing Officer bij DTG. DTG -voorheen bekend als Gouden Gids en telefoonboek- transformeert van een printbedrijf naar een bedrijf dat online marketing service aanbiedt voor ondernemers. Als onderdeel van het nieuwe product portfolio werd deze week een nieuwe website propositie gelanceerd. Selling line: 'goed gevonden'.

1. Stel je zelf graag voor (functie, bedrijf, achtergrond) en wat is de aanleiding van dit interview?
Masha Kodden, sinds juli 2012 Chief Marketing Officer bij DTG. Vanaf 1996 werkzaam in online media. Gestart bij VNU Business Publications, met de marketing voor intermediair.nl: online pionieren in een printtijdperk. Daarna in verschillende marketing- en uitgeeffuncties. Online, print, publishing, marketing management en advertising met een focus op innovatie en groei. Bij onder andere VNU Media, Sanoma en Ilse Media. Aanleiding gesprek: DTG transformeert van een print bedrijf naar een bedrijf dat online marketing service aanbiedt voor ondernemers. Als onderdeel van ons nieuwe product portfolio lanceren wij een nieuwe website propositie.

2. OK, de DTG case, wat is precies het aanbod?
Het is onze ambitie DTG de komende jaren verder te transformeren naar een bedrijf dat praktische online marketing services biedt voor ondernemers. In lijn met deze ambitie hebben we gisteren onze nieuwe website propositie aangekondigd. Deze nieuwe propositie is er voor ondernemers die bijvoorbeeld hun website willen verbeteren of vervangen. We zien uit de MKB Online Monitor van DTG -onderzoek dat DTG 2 x per jaar onder, in totaal 2000 ondernemers houdt- dat, van de 72% van de ondernemers die een website heeft, bijna de helft daarvan de komende 2 jaar deze website wil vervangen of vernieuwen. Daarnaast zien we dat, van de 28% van de ondernemers die nog geen website heeft dat 24% binnen 2 jaar een website wil laten bouwen.

Kleine bedrijven hebben de behoefte om met name online goed gevonden te worden. Met ons nieuwe Website product willen wij in die behoefte voorzien met een aanbod dat flexibel en modulair is. We bieden ondernemers een website aan vanaf 3 pagina’s tegen €799 als eenmalige set up fee en vervolgens €29 per maand voor hosting en ondersteunende service. Daarnaast kan de klant, geheel naar eigen keuze, meer pagina’s, e-mail adressen of een etalage pagina toevoegen. Bovendien is de website meteen geoptimaliseerd voor smartphones, tablets en zoekmachines zoals Google.

3. Hebben jullie voor de promotie van de websites door DTG samengewerkt met bureaus? Ging goed?
Ja. Reclamebureau Woedend! uit Amsterdam heeft voor DTG het concept voor de corporate campagne ontwikkeld. Opdracht was om DTG te positioneren als bedrijf dat online marketing services biedt voor ondernemers. Wij onderscheiden ons in goede service voor onze klanten. De campagne stelt de ondernemer centraal. We willen graag laten zien dat wij ondernemers ontzorgen. Uit onderzoek blijkt dat daar behoefte aan bestaat: de gemiddelde ondernemer is geen specialist in online marketing en heeft daar ook te weinig tijd voor. Samen met reclamebureau Woedend! en mediabureau Zigt zijn we een aantal maanden geleden een communicatietraject ingegaan waarbij thema en off-, en online activatie worden geïntegreerd. Afgelopen weken was de campagne op o.a. televisie, radio en online te horen en zien. Voor de vertaling van de campagne en onze huisstijl, die eerder is ontwikkeld door VBAT, naar overige communicatiemidddelen werken we samen met communicatie- en ontwerpbureau Today Designers uit Utrecht.


Bij de selectie voor bureaus hebben we gezocht naar een bureau dat zowel sterk is in het ontwikkelen van een merkstrategie, een goed creatief concept voor een corporate campagne voor de B2B markt en daarnaast in staat is online activatie te realiseren. Daarin kwamen Woedend! als sterkste uit de pitch naar voren. Zij blijven ons positief verrassen met hun concepten.

4. Is de MKB markt een ingewikkelde (jullie komen van een telefoongids), licht graag toe?
De MKB markt is een markt waar wij al tientallen jaren in actief zijn. Dus wij kennen deze markt inmiddels goed. Wij doen 2 keer per jaar onderzoek: de MKB Online Monitor. Door dit onderzoek zijn wij goed op de hoogte van de inzet en bestedingen van online media van MKB bedrijven. Op deze manier kunnen wij ondernemers zo goed mogelijk bedienen en voorzien in de toenemende behoefte om online actief en vindbaar te zijn. En bovendien zijn onze salesmensen dagelijks in gesprek of op bezoek bij ondernemers. DTG heeft 146.000 betalende klanten. In essentie doen we waar we al decennia lang goed in zijn, ondernemers helpen zich te presenteren en beter gevonden te worden door hun klanten. Dit doen we online, op mobiel en via de vertrouwde papieren gids. Wij zien dat de behoeften en mogelijkheden voor ondernemers continu veranderen en dus zullen wij het DTG-productaanbod steeds weer op een vernieuwende manier blijven aanbieden. Zoals nu met de nieuwe website propositie.

5. Zijn er al resultaten te melden waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?! Zeker, we hebben er meerdere! Naast de succesvolle naamswijziging vorig jaar, hebben we onlangs met de lancering van onze nieuwe zakelijke website www.dtg.nl een online kanaal geïntroduceerd, speciaal voor ondernemers. Nu kunnen ondernemers ook meteen online producten en diensten van ons afnemen.  En we positioneren ons op dtg.nl als kennispartner van de MKB’er door kennisartikelen over online marketing te publiceren. We bieden ondernemers via de website ook gratis workshops aan, die wij samen met Google regionaal organiseren over online adverteren en online marketing.

We zien een toename in het aantal klanten dat onze online producten en diensten afneemt en zijn zeer tevreden over deze trend. Die willen we doorzetten door kwalitatief goede producten aan te blijven bieden tegen betaalbare prijzen. We hebben bijvoorbeeld meer dan 2000 websites gebouwd in 2013 en ruim 5000 Google AdWords campagnes opgezet.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We hebben de ambitie om in Nederland marktleider te worden in online marketing services voor het MKB. Daarbij zal de belangrijkste focus liggen op de uitbouw van onze Website Services, het online vindbaar maken van ondernemers door goede Online Profielen en de groei in Google AdWords campagnes. We zullen daarnaast de website van DTG, www.dtg.nl de komende twee jaar uitbouwen tot een platform waar tevens ook een portfolio van selfservice producten zal worden aangeboden. Al met al zijn we volop in ontwikkeling!


7. Nog ander nieuws over DTG te melden?
Wat de meesten niet weten is dat DTG inmiddels de grootste producent van websites is in Nederland. En we zijn een nieuw product aan het testen: het DTG NetwerkProfiel. Hiermee zorgen we ervoor dat MKB’ers tevens op andere relevante bedrijvensites zichtbaar zijn zodat ze goed gevonden worden. Bijvoorbeeld op Facebook, Foursquare, Allebedrijvenin, ANWB en TomTom. Dit netwerk zal de komende jaren worden uitgebreid. Begin volgend jaar zullen we hier verder over informeren.
(PvWK)


www.dtg.nl

Klik hier voor een mini-cursus online adverteren door DTG en Google.

Dit is het derde interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos
 

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl


 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken