[Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

[Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
  • Food-en-retail
  • 31 jul 2015 @ 00:01
  • 16405 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineFood

In het 66ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Yves Viegen, marketeer bij het succesvolle culinaire platform Foodtube. Met Harold Hamersma, Ronald Hoeben en Frank Eijken herlanceerde hij Foodtube waarop 'matchende' foodmarketeers en voedselmerken nu goed kunnen aanhaken. 'Binnenkort gaan we testen met Foodtube Deals, verkoop van producten met korting, of liever met extra’s. Er komt een online academy en zelf uitgeven ligt voor de hand.'

1. Stel jullie zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan Foodtube.nl?
Foodtube.nl is in 2008 bedacht door wijnschrijver Harold Hamersma en culinair journalist Ronald Hoeben tijdens een gastronomische reis door Napa Valley. De afgelopen jaren hebben ze, bij wijze van hobby, vele honderden filmpjes gemaakt. Nu ben ik, samen met Frank Eijken (voormalig IP, RTL, SBS), partner geworden om van de hobby, een hobby én business te maken. Frank Eijken als adviseur is commercieel gepokt en gemazeld. Zelf houd ik me met mijn ervaring in op online-, marketing en innovatievlak bij Nestlé, FDMG en Crowdale vooral bezig met de groei van bekendheid en bereik. Een ander heeft recent geresulteerd in de herlancering van Foodtube.nl.


2. OK, verder over de Foodtube.nl- case, kun je dit onlinemerk verder uitleggen? Hoe is het merk in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen? En wat is thans jullie bereik?
Al decennia publiceren Harold en Ronald over de wereld van de gastronomie, goed eten en bijzondere producten. Met name de laatste jaren heeft de belangstelling daarvoor een enorme vlucht genomen. De meest indringende manier om die ‘honger’ naar informatie te stillen, is via video. Nu het delen daarvan zoveel makkelijker is geworden is, biedt dat Foodtube de kans een bijdrage te leveren aan het verspreiden van gastronomische kennis en de voorhoede van de eetcultuur.

Foodtube.nl is daarmee het enige videoplatform waar topchefs en experts samen komen om hun tips en recepten delen. Foodtube.nl wordt gemaakt door autoriteiten en met autoriteiten. Je kunt letterlijk zien hoe een bekende chef een gerecht maakt. De inhoud varieert van how-to’s, recepten, bijbehorende wijnen, producttesten tot reportages in binnen- en buitenland. Leuke bijkomstigheid: op verschillende koksopleidingen wordt content van Foodtube als lesmateriaal gebruikt.

Qua bereik zijn we sinds de herlancering eind maart gegroeid van 5.000 naar nu 40.000 unieke bezoekers per maand. Daarnaast hebben we natuurlijk onze social media. Facebook waardeert video erg hoog. Daar bereiken we ongeveer 80.000 mensen per maand. Idem op Youtube. We schatten de totale potentie Foodtube.nl op een bereik van 200.000 tot 400.000 bezoekers per maand. Bereik is belangrijk, maar met engagement, (inter-)actie maak je het verschil, daar ligt de focus. Immers, er zijn sites met 20.000 bezoekers die financieel beter renderen dan sites met een miljoenenpubliek.

3. Hoe raak je bekender? Is b.v. promotie via social media belangrijk voor jullie succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Video scoort heel goed in sociale media. Daarbij helpt het dat Facebook groter wil worden dan YouTube in video. Daardoor is bereik van video op Facebook veel groter dan reguliere content. Daarnaast is ons grote voordeel is dat we samenwerken met autoriteiten, waarvan diverse een grote schare fans op internet hebben. Een nieuwe video die gedeeld wordt via social media levert al snel een groter bereik op. Goed voor de autoriteit in kwestie én voor het bereik en de bekendheid van Foodtube.nl.

4. Hebben jullie voor de promotie van Foodtube.nl nog samengewerkt met reclamebureaus? Welke? Beviel goed/niet?
Sinds de lancering eerder dit jaar ligt de focus op optimalisatie van het organisch bereik, doormiddel van engagement en seo. De website is ontwikkeld door E-heroes, een club die veel online marketing ervaring heeft. Ook onze designer Danny Klein van 58w-FifitEightWest heeft net als Harold een achtergrond in de reclamewereld. Allemaal kennis en netwerken die worden ingezet om via de dagelijkse operatie te groeien. We hebben dus (nog) geen campagne gevoerd.

5. Is de culinaire mediamarkt in Nederland een lastige? Is er veel concurrentie of heb je moeite hier geld in te verdienen?
Doordat we video zijn en met echte autoriteiten werken hebben we een unieke positie. Dat is een interessant startpunt voor adverteerders. We merken dat de interesse toeneemt. Steeds meer merken durven met video aan de slag, maar het vergt nog wat uitleg. Foodtube.nl is ook niet de standaard foodblogger en biedt geen traditionele invulling van de culinaire content. Daarnaast is het opvallend dat veel traditionele media nog steeds moeite hebben online hun weg te vinden, het blijft vaak een bijproduct. Standaard hoor je daar “we zijn ons online aan het heroriënteren”. Maar zowel bij adverteerders als bij uitgevers is beweging.

6. Kunnen foodmarketeers en andere verantwoordelijken voor voedselmerken iets met jullie? Adverteren / branded content? Leg s.v.p. uit.
Jazeker. Zoals gezegd merken we dat adverteerders veel interesse hebben in de combinatie video & autoriteit. Daarnaast hebben wij een interessant publiek aan de bovenkant van de markt. Mensen die veel tijd, energie en geld overhebben voor lekker leven. Ze zijn nieuwsgierig, hebben buitensporig veel kookboeken, gaan vaak uit eten, op reis etc.

We moeten een match hebben met de adverteerder. ‘Pakjes en zakjes’ zul je niet tegenkomen. Als die match er is kun je bijvoorbeeld een thema claimen als vis, barbecue, groenten. Gezamenlijk kan dat interessante content opleveren. Content die deelbaar is via Foodtube.nl, maar natuurlijk ook andere kanalen van de adverteerder. Desgewenst kunnen we voor adverteerders het bereik van onze video’s vergroten tot ruim boven de miljoen. En content die niet over een dag of maand bij het oud papier ligt, maar een lange houdbaarheid heeft.

Naast foodmerken, kun je natuurlijk ook denken aan toeristenbureaus, culinaire hardware. En doordat we, naast food, steeds meer aan wijn, andere dranken en reportages in het buitenland doen kom je ook in de sfeer van ‘het goede leven’ en word je interessant voor adverteerders als bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, telecom en automotive.

Concreet voorbeeld: Jacob’s Creek heeft ons gevraagd hen te helpen bij een Wine & Dine wedstrijd die zij organiseerden. Zij riepen mensen op een recept op te sturen waar ze een bijzondere herinnering aan hadden. De 5 mooiste verhalen & recepten werden gekookt voor 150 gasten, waaronder natuurlijk de winnende inzenders. Wij hebben gezorgd dat de bereiding van de winnende gerechten gefilmd zijn met als kok de winnaar van Masterchef 2014. Daarnaast heeft Harold Hamersma uit het Jacob’s Creek assortiment passende wijnen geadviseerd bij de winnende gerechten. De video’s hebben we uiteraard op Foodtube.nl gedeeld. Zo zorg je dat zo’n actie blijvende waarde krijgt en je het evenement overstijgt.

7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Dat we sinds de herlancering zijn verachtvoudigd is natuurlijk waar we erg vrolijk van worden. En dat we onze eerste klanten al binnen hebben is dan natuurlijk erg mooi meegenomen. Daarbij zijn we de afgelopen weken benaderd door een aantal adverteerders en grote mediapartijen om over een mogelijke samenwerking te praten. Zo ook door een aantal tv-productiemaatschappijen die veel in ons ‘specialisme’ zien. Ook een resultaat dat de betrokkenheid van ons publiek aangeeft is de respons op e-mail. Waar de meeste bedrijven blij zijn met 4% clicks op een nieuwsbrief, hadden wij bij een ledenonderzoek 10% respons! Dus 10% van de leden heeft een kwartier besteed aan een onderzoek. Hierdoor weten wij ook veel van de samenstelling van ons publiek.

8. Wat is je persoonlijke lievelingsgerecht en waarom?
Als ik even de tijd heb maak ik heel graag de Pulled Pork van Yvette van Boven. Zij heeft haar eigen restaurant gehad, verkoopt nu kookboeken over de hele wereld, maar maakt haar koken zo toegankelijk. Heerlijk om naar te kijken als ze weer iets in de pan ‘pleurt’ en pure verwennerij om te eten. Vaker maak ik de pasta met cherrytomaatjes en venkelworst van Stefano Cavallari, bekend van Spaghetteria. Ik ben dol op pasta en dit gerecht staat binnen 15 minuten op tafel. Ideaal als ik snel iets moet maken om drie hongerige kinderen te voeden.

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Plannen en ideeën te over, maar de focus ligt op unieke, inspirerende content en groei. Voor groei zijn we ook in gesprek met mogelijke media partners. Een aantal daarvan heeft ons benaderd. Bij sommige hebben we zelf het initiatief tot samenwerking genomen. En binnenkort gaan we testen met Foodtube Deals, verkoop van producten met korting, of liever met extra’s. Verder denken we aan de ontwikkeling van app(s), het organiseren van events, het opzetten van een online academy. Ook zelf uitgeven ligt voor de hand. Kortom: we hebben nog wel wat pannetjes op het vuur staan. 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info: FoodTube


Yves Viegen

Ronald Hoeben interviewt topchef Niven Kunz



Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

65.  [Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken