Consumptie van vlees stijgt in ontwikkelingslanden en opkomende economieën
- Food-en-retail
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Redactie Food en Retail
De wereldwijde consumptie van vlees blijft de komende tien jaar toenemen. Vooral in opkomende economieën zullen consumenten meer vlees gaan eten. De vleesconsumptie in welvarende landen is de afgelopen jaren gedaald. De wereldwijde vleesconsumptie blijft komende tien jaar stijgen
Dit stellen wetenschappers vrijdag op een recent internationaal congres in het Franse Clermont-Ferrand. Volgens cijfers van de internationale Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) die landbouweconomoom Erik Mathijs tijdens het congres citeerde, zou de consumptie elk jaar met 1,6 procent stijgen. In 50 jaar tijd is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, notuleerde tijdschrift Knack. In 1961 aten mensen gemiddeld 23,1 kg vlees per jaar. In 2011 was dat gestegen tot 42,2 kg.
'In de rijkere landen zoals West-Europa, de VS en Japan, is het vleesverbruik gedaald. Als redenen daarvoor wordt de relatief hoge prijs (in crisistijden) aangehaald én de groeiende inzichten van consumenten rond dierenwelzijn en voedsel. Het klimaatprobleem zou een factor moeten zijn in de evolutie van het vleesverbruik. Vleesproductie is immers een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering, zei landbouweconoom Mathijs. "De onderhandelingen over de klimaataanpak zullen noodzakelijk ook over het terugdringen van de vleesproductie en -consumptie moeten gaan".'
In het westen is ook meer bewustwording ontstaan over het wereldvoedsel-probleem en de rol van vlees daarin. Voor elke kilo vlees heeft het dier wel 2-25 kilo voer gegeten. 'We kunnen veel meer mensen voeden als we direct het graan en de soja eten. Bovendien wordt veevoer vaak verbouwd op plaatsen waar de mensen zelf niet veel te eten hebben. Dat laatste geldt ook voor vis: lokale bevolking vist vaak achter het net omdat de vis is weggevangen voor Westerse consumptie', redeneren flexi- en vegetariers. (bron: Knack, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- voedselbewustzijn
- cijfers
- landbouweconomoom
- vlees
- boer
- FAO
- vee
- Frans
- vleesconsumptie
- Erik Mathijs
- wetenschap
- soja
- veggy
- oerwoud
- dierenwelzijn
- honger
- Voedsel- en Landbouworganisatie
- Clermont-Ferrand
- congres
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers