Digitaal talent koppelt al treinend 'slimme steden'

Digitaal talent koppelt al treinend 'slimme steden'
  • Food-en-retail
  • 1 dec 2016 @ 09:18
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Customer JourneyMultichannel

Een 'hackathon' op de trein, met als doel om organisaties en jong tech-minded talent met elkaar in contact te brengen, met als eindbestemming het festival Tech Open Air. Dat had Amal Whyte voor ogen bij het opzetten van Hackatrain, dit jaar met als thema 'Smart City's'. Bestemming is deze keer Berlijn. MarketingTribune stelt haar zes korte vragen ter nadere kennismaking.

1. Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Amal Whyte, 33 jaar, geboren en getogen in Eindhoven en momenteel wonend in Amsterdam. In 2014 bedacht ik het evenement Hackatrain, een hackathon op de trein van Amsterdam naar Berlijn. Ik heb een marketingachtergrond en het organiseren van evenementen zit mij al vanaf kleins af aan in de vingers. Op mijn elfde organiseerde ik op eigen initiatief een klassenuitje naar de Ardennen. Daarnaast heb ik altijd een fascinatie voor verhalen gehad: ik luister er graag naar, verzin ze en tegenwoordig verweef ik ze met de strategie van een organisatie in mijn rol als producent. Het organiseren van evenementen is mijn passie, welke ik combineer met mijn kennis op het gebied van marketing. Aanvankelijk lukte het mij na mijn studie Communicatie niet om de evenementenwereld in te rollen. Deze kans kreeg ik pas in 2010, toen ik bij ANWB Media op de marketingafdeling aan de slag ging. In mijn productportfolio zaten ook een aantal evenementen, waar ik zelf invulling aan mocht geven. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen.
 

2. OK, het merk Hackatrain: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk / event om draait?
Twee jaar geleden zat ik met vriendinnen in de trein naar Londen. Onderweg hadden we het over organisaties die nog onvoldoende visie hebben ontwikkeld op het gebied van technologische ontwikkelingen en de nieuwe businessmodellen die daaruit kunnen voortvloeien. Organisaties hebben vaak moeite om die ontwikkelingen bij te benen, omdat ze niet de lenigheid hebben om daarop in te springen. Ik heb met eigen ogen gezien dat de kennis en creativiteit die binnen organisaties aanwezig zijn, vaak onvoldoende worden benut doordat zowel de IT als de bedrijfsprocessen niet wendbaar genoeg zijn. Toen ik me ging verdiepen in de startup scene, vielen mij gelijk twee dingen op. Een logische: jonge bedrijven zijn nog niet vastgeroest in patronen. Daarnaast heeft een tech startup het voordeel dat als zij een bedrijf beginnen, ze niet worden beperkt door verouderde IT-systemen. Eigenlijk zou je dus beide partijen met elkaar in contact moeten brengen, want juist in die kruisbestuiving kunnen ze elkaar helpen.
Toen ik in november 2014 een kaartje gekocht voor het driedaagse technologiefestival Tech Open Air in Berlijn dacht ik terug aan mijn treinreis naar Londen, maar ook aan de vele hackathons die georganiseerd worden. Het leek mij tof om met een grote groep studenten en young professionals naar een conferentie/festival te gaan en onderweg samen te werken aan een innovatie vraagstuk van een organisatie. Ik heb vervolgens Tech Open Air benaderd, met de vraag of zij ervoor open stonden om samen te werken als community partners. Hier werd positief op gereageerd en als onderdeel van ons partnerschap spraken we af dat ik een gedeelte van de ticketverkoop op me zou nemen. Toen ontstond het concept van de Hackatrain: een hackathon op de trein, met als doel om organisaties en jong tech-minded talent met elkaar in contact te brengen en met als eindbestemming het festival Tech Open Air.
 
3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? 
Voor de lancering van Hackatrain heb ik niet samengewerkt met een reclame- of PR-bureau. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen om het PR-stuk op te pakken met de partners die mij financieel hebben gesteund bij het tot uitvoering brengen van Hackatrain. Tijdens de eerste editie waren dit de NS, Ordina en Amsterdam Creative Industries Network. Het festival Tech Open Air heeft mij geholpen met de creative copy en daarnaast hebben zij kosteloos de huisstijl van Hackatrain ontwikkelt, door vertaald naar een logo, website, posters, flyers en online banners. De marketingstrategie heb ik zelf opgesteld en op eigen kracht uitgerold.  
 

4. Is de event-markt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Ik splits de event-markt voor het gemak even op in publieksevenementen en zakelijke evenementen. De markt van publieksevenementen is geen gemakkelijke. Alleen al als je kijkt naar het aantal dance festivals in Nederland, zie je dat dit aantal jaarlijks blijft groeien. De concurrentie is moordend. Daarnaast liggen de kosten van organisatoren van publieksevenementen vaak zo hoog, dat daartegenover staat dat je of aantal grote sponsoren moet binnenhalen of in ieder geval genoeg tickets moet verkopen om op dat break-even point te komen. Een groot netwerk (lees: vrienden/kennissenkring) helpt daarbij, maar natuurlijk ook je marketinginspanning. Dit geldt ook voor zakelijke evenementen, maar dan op het gebied van zakenrelaties. Relatie management is key. En relevantie: welke thema’s spelen er binnen de branche en hoe kun je daar als evenementenorganisator op een originele manier op inspelen. Vraag kun je als het ware zelf creëren.  
 

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
De tweede editie van Hackatrain staat gepland op 10 en 11 juli 2017 en heeft als thema ‘Smart City’s’. In tegenstelling tot afgelopen jaar wordt het dit keer een tweedaags evenement. We starten weer op de trein van Amsterdam naar Berlijn en eindigen bij co-working space Ahoy Berlin!  Deelnemen doe je met een team en kan alleen als je sponsor bent of student. Voor de geïnteresseerden, check hier.
 

6. Nog ander nieuws over het merk Hackatrain te melden?
Hackatrain organiseer ik vanuit mijn evenementenbureau By Whyte. Daarnaast staan er voor 2017 meer trein gerelateerde evenementen op de planning, die in samenwerking met Railpromo zullen worden ontwikkeld.   

tekst: Peter van Woensel Kooy

   
     Impressie van vorig jaar


     
     Initiator Amal White

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken