Lubach lanceert Slechter Leven-keurmerk
- Food-en-retail
- 18 sep 2017 @ 11:50
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingFoodMVO
- 18 sep 2017 @ 11:50
- Redactie Food en Retail
Op al het vlees zónder 'Beter Leven Sterren' zou verplicht een plaatje moeten komen van de leefomstandigheden van de dieren, zodat we met z'n allen minder vaak kiezen voor vlees zonder Beter Leven Sterren. Dat stelde Arjan Lubach in zijn goed bekeken talkshow zondagavond jongst leden. Hij presenteert een speciaal stickervel dat bewuste consumenten op fout vlees kunnen plakken. Dezelfde avond nog lag de site plat.
Lubach toonde beelden uit Nederlandse megastallen, waarin de laatste maanden -zo rekende hij voor- door branden gemiddeld 1000 dieren per dag levend gecremeerd werden. Spottend stelde hij voor een biggetje live op tv te verbranden om te kijken wat het effect op tv-kijkend Nederland zou zijn. Er is volgens de redactie sprake van een 'Catch 22' situatie, waaraan het komende kabinet van VVD, D'66, ChristenUnie en CDA waarschijnlijk weinig verbetert. Uit vertoonde beelden in Lubach op Zondag blijkt namelijk dat een retailer als marktleider AH ('oh, ik mag geen reclame maken, zeg maar de blauwe Jumbo') wacht totdat de vraag naar vlees met een diervriendelijk keurmerk stijgt. Terwijl de consument wacht op een beter aanbod dat niet langer uit -volgens Lubach c.s.- circa 80% keurmerkloos vlees van dieren bestaat die een 'kutleven' hebben gehad. De retail blijkt echter vooral voor prijsbeukerij te kiezen en de marketing vooral daarop te baseren.
Actiestickers tegen mishandeling
Om deze vicieuze cirkel te doorbreken lanceert de redactie een stel stickers, die men op fout vlees kan plakken. 'Download het stickervel en plak 'm op je eigen vlees. En denk erom: niet stiekem in de supermarkt op vlees plakken hè. Dat mag niet', luidde het advies (met knipoog). Bewustwording kan de vraag immers sturen.
Vicieuze cirkel doorbreken
Direct na de uitzending ging de site www.slechterleven.nl met link naar Lubach op Zondag en de stickers plat, wegens grote belangstelling. Voor retailers zou het opduiken van deze stickers in keurmerkloze vleesafdelingen geen pretje zijn. Consumenten worden er immers niet graag aan herinnerd medeplichtig aan dierenmishandeling te zijn, wanneer ze het hier aangeboden keurmerkloos vlees aankopen. De sticker-actie zou daardoor zomaar tot een iets beschaafder vlees-aanbod in Nederland kunnen leiden, met betere prijzen voor boeren, een hogere marge voor de verkopers/retail en betere kwaliteit voor klant, dier en milieu. Al stelt volgens veel dierenvrienden een enkele Beter Leven Ster nog niet zoveel voor, het is beter dan keurmerkloos. Een ding werd in elk geval duidelijk bij Lubach op Zondag: wanneer er gestunt wordt met vlees, betaalt het dier de prijs. En dat zien steeds meer Nederlandse consumenten in. Gelukkig telt de sector en de retail veel wakkere marketeers.
(PvWK)
Kijk hieronder het korte item terug.
De stickers van Lubach
(te downloaden via www.zondag met lubach.com/zml-stickers-slecht-leven.pdf)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- varken
- bewustzijn
- kip
- tv
- stal
- consument
- Beter Leven Ster
- mvo
- koe
- retail
- leefomstandigheden
- stickervel
- VPRO
- consumenten
- bewust
- vee
- veggy
- Dierenbescherming
- groenten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers