Miljoenendeal fiscus en Procter onder de loep
- Food-en-retail
- 8 nov 2017 @ 15:24
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodPolitiek
- 8 nov 2017 @ 15:24
- Redactie Food en Retail
Een lokale belastinginspecteur in Rotterdam heeft volgens dagblad Trouw in zijn eentje toestemming gegeven voor een miljoenenschikking met fmcg-gigant P&G, terwijl hij dat had moeten voorleggen aan een speciaal team van de fiscus. Dat meldt het medium op basis van onderzoek naar de Paradise Papers. Ook met partijen als Nike zouden deals zijn gesloten, waardoor de Nederlandse belastingbetaler achter het net vist.
'Paradise Papers' luidt de verzamelnaam voor 13,4 miljoen documenten en e-mails over belastingparadijzen. Door de toewijzing van betreffende belastinginspecteur kon de Amerikaanse multinational geadviseerd door advocaten- en accountantskantoren 676 miljoen dollar onbelast naar de Kaaimaneilanden doorsluizen. Hierdoor liep de Nederlandse schatkist omgerekend ruim 145 miljoen euro mis. Marketeers van bevoordeelde merken kunnen imago-schade tegemoet zien. De deals komen ook het vertrouwen in de bancaire sector niet ten goede. ‘De ruling had voorgelegd moeten worden’, zegt een woordvoerder namens de fiscus nu tegen de NOS. Of er vaker fouten worden gemaakt, kan de dienst niet zeggen. ‘Er is een goed ingericht team dat de rulings bekijkt.’
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën kondigde woensdag aan dat 4.000 ‘rulings’ van de Belastingdienst met multinationals onder de loep worden genomen.
Intussen rijst de vraag of Nederland zich als vestigingsland niet meer kan profileren met infrastructuur, goed rechtsysteem, Schiphol, hoog opgeleid personeel, betrouwbare digitale mogelijkheden, goede nieuws- en leefvoorzieningen en beschaving in plaats van met belastingvoordeel en graaikansen. Je in zo'n land vestigen mag wat kosten. In de tijd van de Gouden Eeuw was 'hoog aangeslagen worden' zelfs een erekwestie.
(PvWK, bronnen: Trouw, NOS, B.I. en Distrifood)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Paradise Papers
- advocaten
- belastinginspecteur
- documenten
- fmcg
- Kaaimaneilanden
- Amerika
- belastingbetaler
- deals
- multinational
- P&G
- belastingparadijzen
- fiscus
- e-mails
- gigant
- accountantskantoren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




