Branche in hoger beroep versus opgedrongen Ja/Ja sticker
- Food-en-retail
- 1 dec 2017 @ 11:52
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenZakelijkPolitiek
- 1 dec 2017 @ 11:52
- Redactie Food en Retail
Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta gaan tegen de uitspraak van de Rechtbank in hoger beroep, waarin de gemeente Amsterdam het gegund wordt een van het landelijke systeem afwijkende sticker in te voeren tegen brievenbusreclame.
De maatregel zou per 1 januari 2018 worden ingevoerd, maar ligt nu door het hoger beroep stil. De uitspraak betekent een ernstige inperking van de 'freedom of commercial speech'. Voor retailers is de huis-aan-huis folder een belangrijk medium voor aanbiedingen, dat bovendien gratis is voor de consument.
MailDB, KVGO en reclameverspreider Spotta zijn van mening ‘dat een juridische basis hiervoor ontbreekt en dat de belangen van de sector niet of in ieder geval onvoldoende zijn betrokken in de besluitvorming’. Ook vindt men dat de invoering van de sticker onzorgvuldig is voorbereid. ‘Mede omdat de inbreng van belanghebbenden is genegeerd of te laat is gevraagd. Hieraan is de rechtbank ten onrechte voorbij gegaan’, meldt de branche in een persbericht. De partners vinden bovendien de uitspraak van de rechtbank onvoldoende overtuigend gemotiveerd.
Meer in MarketingTribune print-editie
Ondertussen werken de partners, onder voorbehoud van de uitkomst van het hoger beroep, als pilot aan de uitrol van een systeem zoals de gemeente Amsterdam dat lijkt te willen. MailDB is daarnaast gestart met de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’ om Amsterdammers te voorzien van een ja/ja-sticker. Deze is anders dan bovenstaande. Zolang het hoger beroep loopt, staat de rechtmatigheid van de invoering van de sticker niet vast. In de MarketingTribune print-editie (helaas slechts op de mat bij betalende abonnees) meer over deze affaire, die het hele vak raakt.
(PvWK, bronnen: MT, persbericht en Distrifood)
Lees hier: Freedom of commercial speech krijgt knauw: 'Ook andere gemeenten willen folder bannen'
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- merken
- overheid
- freedom of commercial speech
- reclameverspreider
- MailDB
- besluitvorming
- KVGO
- retail
- gemeente
- keuzevrijheid
- medium
- gratis
- Spotta
- dom
- Amsterdam
- belangen
- juridische basis
- aanbiedingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers