Funshoppen maakt gelukkig
- Food-en-retail
- 4 dec 2018 @ 08:44
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Consumenten
- 4 dec 2018 @ 08:44
- Hugo Schrameyer
Funshoppen wordt vaak geassocieerd met materialistisch gedrag. Dus met een ‘slechte’ eigenschap. Toch kunnen dingen kopen en bezitten ook bijdragen aan levensgeluk.
Dat betoogt promovenda Esther Jaspers (Utrecht, 1989), die haar proefschrift verdedigt op één van de meest materalistische dagen van het jaar, namelijk morgen, op de dag van Sinterklaas. Ze verdedigt haar proefschrift "Opening up on Consumer Materialism" aan de Tilburg University.
Niet graag materialistisch
Terug naar het onderwerp. De meeste mensen worden niet graag als materialistisch gezien. Dat beeld is echter ongenuanceerd, vindt Esther Jaspers. Zij toont morgen aan dat dingen kopen en bezitten omdat je daar plezier aan beleeft, bijdraagt aan levensgeluk, en dat het bezitten van spullen als een maatstaaf voor status en succes bijdraagt aan zowel financieel vermogen als levensgeluk. In haar onderzoek wordt aangetoond dat materialisten een positievere houding hebben ten opzichte van geld uitgeven en het aangaan van schulden. Er bestaat echter ook een minder positief geluid: materialisten zijn vaker onzeker, eenzaam en minder gelukkig. Wanneer je echter inzoomt op verschillende typen, dan komt er een genuanceerder beeld naar boven.
Drie typen
De literatuur onderscheidt drie typen materialisme:
1. ‘Kopen voor streven naar geluk’ (als ik meer heb, dan word ik gelukkiger)
2. ‘Kopen voor plezier’ (ik vind het leuk om te winkelen en dingen te hebben)
3. ‘Bezittingen als maatstaaf voor succes’ (mijn bezittingen zeggen iets over mijn status en succes).
Jaspers onderzoekt verschillende relaties die deze typen hebben met financiën en met de mate waarin consumenten zichzelf gelukkig achten. Onderzocht wordt of sommige typen materialisme mogelijk positieve invloeden hebben. De promovenda maakt daarbij gebruik van longitudinale datasets om complexe vraagstukken te beantwoorden over de ontwikkeling van materialisme, en de relatie tussen materialisme en financieel en subjectief welzijn.
Materialisme en geluk
Eerdere studies hebben aangetoond dat mensen die meer materialistisch zijn minder gelukkig zijn. Bij deze studies wordt echter vooral gekeken naar een algemeen materialisme, maar je moet eigenlijk meenemen dat er verschillende typen materialisme zijn. Slechts één type heeft een negatieve invloed op geluk, en dat is ironisch genoeg ‘kopen voor streven naar geluk’. Hoe meer men denkt dat het kopen en bezitten van meer dingen hen gelukkiger zal maken, hoe minder gelukkig ze in werkelijkheid zijn. De andere twee typen (‘kopen voor plezier’ en ‘bezittingen als maatstaaf voor succes’) hebben beide een positieve invloed op geluk.
Materialisme en financiën
Haar onderzoek nuanceert ook nog twee andere veronderstellingen. Haar onderzoek bevestigt dat jongeren meer materialistisch zijn en dat materialisme afneemt naarmate men ouder wordt, maar ze toont tevens aan dat materialisme weer stijgt in de late volwassenheid. Eveneens in lijn met wat men zou verwachten blijkt inderdaad dat mensen die materialistischer zijn minder spaargeld en meer schulden hebben. Echter deze relatie geldt niet voor het type ‘bezit als maatstaaf voor succes’ waarbij mensen gemiddeld genomen minder schulden en meer vermogen hebben.
Promovenda Esther Jaspers behaalde haar bachelor International Business, master Marketing Research en research master Marketing aan Tilburg University. In 2013 begon ze aan haar PhD. Momenteel is ze universitair docent aan de Massey Business School van de Massey University in Nieuw Zeeland.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management