Funshoppen maakt gelukkig

Funshoppen maakt gelukkig
  • Food-en-retail
  • 4 dec 2018 @ 08:44
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Consumenten

Funshoppen wordt vaak geassocieerd met materialistisch gedrag. Dus met een ‘slechte’ eigenschap. Toch kunnen dingen kopen en bezitten ook bijdragen aan levensgeluk.

Dat betoogt promovenda Esther Jaspers (Utrecht, 1989), die haar proefschrift verdedigt op één van de meest materalistische dagen van het jaar, namelijk morgen, op de dag van Sinterklaas. Ze verdedigt haar proefschrift "Opening up on Consumer Materialism" aan de Tilburg University.

Niet graag materialistisch

Terug naar het onderwerp. De meeste mensen worden niet graag als materialistisch gezien. Dat beeld is echter ongenuanceerd, vindt Esther Jaspers. Zij toont morgen aan dat dingen kopen en bezitten omdat je daar plezier aan beleeft, bijdraagt aan levensgeluk, en dat het bezitten van spullen als een maatstaaf voor status en succes bijdraagt aan zowel financieel vermogen als levensgeluk. In haar onderzoek wordt aangetoond dat materialisten een positievere houding hebben ten opzichte van geld uitgeven en het aangaan van schulden. Er bestaat echter ook een minder positief geluid: materialisten zijn vaker onzeker, eenzaam en minder gelukkig. Wanneer je echter inzoomt op verschillende typen, dan komt er een genuanceerder beeld naar boven.

Drie typen

De literatuur onderscheidt drie typen materialisme:

1.   ‘Kopen voor streven naar geluk’ (als ik meer heb, dan word ik gelukkiger)

2.   ‘Kopen voor plezier’ (ik vind het leuk om te winkelen en dingen te hebben)

3.   ‘Bezittingen als maatstaaf voor succes’ (mijn bezittingen zeggen iets over mijn status en succes).

Jaspers onderzoekt verschillende relaties die deze typen hebben met financiën en met de mate waarin consumenten zichzelf gelukkig achten. Onderzocht wordt of sommige typen materialisme mogelijk positieve invloeden hebben. De promovenda maakt daarbij gebruik van longitudinale datasets om complexe vraagstukken te beantwoorden over de ontwikkeling van materialisme, en de relatie tussen materialisme en financieel en subjectief welzijn.

Materialisme en geluk

Eerdere studies hebben aangetoond dat mensen die meer materialistisch zijn minder gelukkig zijn. Bij deze studies wordt echter vooral gekeken naar een algemeen materialisme, maar je moet eigenlijk meenemen dat er verschillende typen materialisme zijn. Slechts één type heeft een negatieve invloed op geluk, en dat is ironisch genoeg ‘kopen voor streven naar geluk’. Hoe meer men denkt dat het kopen en bezitten van meer dingen hen gelukkiger zal maken, hoe minder gelukkig ze in werkelijkheid zijn. De andere twee typen (‘kopen voor plezier’ en ‘bezittingen als maatstaaf voor succes’) hebben beide een positieve invloed op geluk.

Materialisme en financiën

Haar onderzoek nuanceert ook nog twee andere veronderstellingen. Haar onderzoek bevestigt dat jongeren meer materialistisch zijn en dat materialisme afneemt naarmate men ouder wordt, maar ze toont tevens aan dat materialisme weer stijgt in de late volwassenheid. Eveneens in lijn met wat men zou verwachten blijkt inderdaad dat mensen die materialistischer zijn minder spaargeld en meer schulden hebben. Echter deze relatie geldt niet voor het type ‘bezit als maatstaaf voor succes’ waarbij mensen gemiddeld genomen minder schulden en meer vermogen hebben.

Promovenda Esther Jaspers  behaalde haar bachelor International Business, master Marketing Research en research master Marketing aan Tilburg University. In 2013 begon ze aan haar PhD. Momenteel is ze universitair docent aan de Massey Business School van de Massey University in Nieuw Zeeland.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken