Apple Nederland verbouwt en lanceert Apple Pay
- Food-en-retail
- 2 mei 2019 @ 10:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - IntroductieWinkelenMarketing
- 2 mei 2019 @ 10:55
- Peter van Woensel Kooy
Apple is begonnen met de verbouwing van de flagshipstore aan het Leidseplein. En nadat Nederland bijna alle Europese landen voor zich moest laten met de betaaldienst, wordt Apple Pay nu ook in ons land geïntroduceerd. Next: de iCard.
'De Apple Store die u zo mooi vindt, wordt nog beter' staat sinds kort op de muur van de winkel. Zo komt er nieuw meubilair en een videomuur in de winkel en zitruimte voor workshops. Ook worden de glazen winkelramen vervangen, meldt stadskrant Het Parool. 'Eerder al werd de eerste verdieping van de in 2012 geopende winkel afgesloten. De bouwwerkzaamheden duren tot oktober van dit jaar en worden in gedeelten afgerond. De winkel blijft open tijdens de werkzaamheden. Apple Nederland is op de bovenliggende kantoorverdieping van het Hirschgebouw gevestigd.' De operatie past in de restyling van de 497 Apple Stores wereldwijd.
ING met Apple
Ook de langverwachte betaaldienst Apple Pay bereikt Nederland. Bank ING geeft aan de dienst te gaan ondersteunen, stelt vakmedium Twinkle vast. 'Hoe dat eruit gaat zien, is nog vrij onduidelijk, maar volgens de bank kun je straks met devices als de iPhone, iPad of Apple Watch betalen.'
Betaalopties
Wie Apple Pay wil gebruiken, moet een rekening hebben bij een bank die de dienst ondersteunt. In Nederland is dat dus voor nu ING. Met Apple Pay kunnen consumenten bij een mobiele betaalterminal betalen, net zoals contactloos betalen zoals ABN Amro bijvoorbeeld biedt per ring en AH via Tap and Go. Bij de iPhone X werkt het afrekenen met gezichtsherkenning, aldus Twinkle. Op de website van de bank staat een kort persbericht waarin de komst van Apple Pay wordt bevestigd. Een concrete datum is nog niet bekend, dat blijft voorlopig op ‘binnenkort’ staan. Welke andere Nederlandse banken meedoen, is nog niet duidelijk. In België werd de betaalfunctie vorig jaar gelanceerd. Daar kunnen klanten hun bankpassen of creditcards van de aangesloten banken koppelen aan Apple Pay. Even later werd Apple Pay ook in Duitsland gelanceerd. Als klap op de vuurpijl lijken Apple en zakenbank Goldman Sachs een eigen creditcard op korte termijn te gaan introduceren.
iCard in aantocht
Apple heeft een gigantisch eigen vermogen op de bank staan en zou dit prima kunnen aanwenden om met een in bancaire zaken ervaren submerk als GS in de financiële dienstverlening te stappen. Via iTunes en de Apple Store gekoppeld aan diverse externe creditcards heeft Apple hier al lucratieve ervaring opgebouwd. Werknemers van beide bedrijven mogen de iCard vast gaan testen, weet The Wall Street Journal. 'Voor Goldman Sachs zou een credit card ook een primeur zijn. De bank zou 200 miljoen dollar willen investeren in de benodigde IT infrastructuur en ondersteuning', vult Emerce aan. Vanwege gegraai aan de top ten koste van MVO en schimmige deals is de reputatie van Goldman Sachs in Nederland niet geheel onbesproken.
'Apple wordt bank'
De site van Apple-watchers Techcrunch schetst enkele interessante scenario's over de aanstaande iCard: 'More interestingly, Apple could also be working on an Apple Wallet overhaul for this credit card. You would be able to set up spending goals (like the rings in the Activity app), get notifications about your spending habits (like Screen Time) and track your rewards. It’s unclear if Apple plans to open up those new features to other banks. By partnering with Apple, Goldman Sachs would get a great distribution channel. And by launching a card, Apple would prove once again that, given enough time, all companies eventually become banks.' Vroeg of laat wordt iedereen een soort bank, we gaan het zien. Betalen per iPhone of met de Apple Watch of straks per iCard zal in elk geval een boost krijgen, is de verwachting.
(PvWK, bronnen: Techcrunch, Twinkle, Parool, Emerce en WSJ)
Foto boven: nieuwe Apple-campagne in de Londense Tube, april 2019 (credits PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- iCard
- Leidseplein
- Tap and Go
- Hirsch
- betalen
- glas
- iPhone
- Steve Jobs
- verbouwing
- iWatch
- betalen
- kassa
- Apple
- Goldman Sachs
- iMac
- pin-ring
- ABN Amro
- contactloos
- iWatch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




